Bukefalos 28 år!

Check-bedrägeri!!

Kookaburra

Trådstartare
Har någon varit med om check-bedrägeri?? JAg tror att någon försöker bedraga mig!! Det är sååå spännande!!

Dom ska skicka en check till mig på en STOOR summa pengar. Sedan vill dom att jag tar ut den summan, tar summan för grejen jag säljer (på annons) och skicka resten till en transportfirma.

Ska jag backa ur eller ska jag åka med och se vad som händer?

Här ser ni exakt vad jag tror håller på att hända!! Funderar på att vara djävlig med dom, o lotsas att jag är dum. :bump::devil:
Ur http://www.konsumentbankbyran.se

4. Bedrägerier med utländska checkar
Att ta emot en utländsk check från en person som du inte känner medför en risk. Överväg istället någon annan typ av betalning, t.ex. en överföring till ditt konto eller kontanter. Om du tar emot en utländsk check bör du inte leverera varan innan banken har fått betalt för checken, vilket kan ta flera veckor.

En ny typ av checkbedrägerier har börjat förekomma. Bedrägeriet kan gå till så här:

Du vill sälja t.ex. en bil, en antikvitet eller ett musikinstrument och annonserar varan på Internet. En köpare från utlandet kontaktar dig och vill köpa och ni gör upp om priset. Köparen skickar en check på ett belopp som är högre än det avtalade priset. Köparen ger en förklaring till att beloppet är högre och ber dig skicka tillbaka mellanskillnaden. En förklaring kan t.ex. vara att köparen köper bilen för sin mammas räkning som ligger på sjukhus. Hon har skrivit checken i förskott på ett högre belopp. Det förekommer också att bedragaren påstår att det överskjutande skall bekosta transporten av bilen. Bedragaren meddelar dig att du kommer bli kontaktad av ett företag som skall sköta transporten och att du då skall betala det överskjutande beloppet.

När du löser in checken i banken, sätter banken in pengarna på ditt konto inom ca 5 bankdagar. Det innebär emellertid inte att banken har fått betalt för checken. Checken måste skickas till "hemlandet" för att banken skall få pengar för den. Det tar en till flera veckor och upp till 3 veckor är ganska vanligt. Först därefter visar det sig om checken är falsk eller äkta. Om checken är falsk har banken rätt att få tillbaka pengarna. Om du har skickat tillbaka mellanskillnaden som bedragaren uppmanade dig att göra, är du ändå återbetalningsskyldig till banken. Det innebär att du har förlorat dessa pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Check-bedrägeri!!

Jag hade absolut backat!
Be dem sätta in pengarna direkt på ditt konto istället.

/Charm, jobbar på bank
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Kontakta polisen eller kräv att de sätter in pengar direkt på ditt konto!
 
Sv: Check-bedrägeri!!

jag skulle våga göra det men är man osäker kan man ju öppna ett tillfälligt konto, kostar en liten slant men handlar det nu om mycket pengar så spelar det ju mindre roll...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

men gå till polisen istället det där har börjat bli väldigt vanligt, ge dem INTE kontonr... GÅ TILL POLISEN..............
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Det här är inget nytt sätt att tillskansa sig pengar och varor på. Kvar står säljaren med en stor fet skuld till banken, dessutom kan man bli åtalad för detta också dessvärre. Jag tror att detta sätt har flera år på nacken vid det här laget.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Det där är ju ett ganska så känt bedrägeri. Antingen så säger du bara nejtack, eller så ringer du polisen..
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Varför låtsas vara dum? Det är ett känt bedrägeri och du kan ju inte precis vinna på det. Checken saknar täckning. Ta det som ett spam-mail.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Har någon varit med om check-bedrägeri?? JAg tror att någon försöker bedraga mig!! Det är sååå spännande!!

Allvarligt!?? Är du helt blåst eller? Hur kan du tycka det är spännande att bli blåst på stålar med en så vedertagen bedrägerimetod?
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Jag har slutat räkna alla gånger jag blivit ombedd om detta.....:cool:
Numera åker dessa mail rätt i sophinken hos mig..
 
Sv: Check-bedrägeri!!

TAck för den passningen :bow::devil:

Jag hypotetiskt funderade på att busa tillbaka, inte betala dom ett öre, och inte heller skicka nån sadel.

Så svaret på din fråga: om jag är blåst? är Nej.

Men tack för omtanken, gissar jag...:crazy:
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Tack för tipset. Gissar att det är vad banken skulle säga om jag kom dit för att försöka lösa in checken... Som jag inte har fått än.

Jag har dock mailat till polis med all info. Får se vad jag får för svar av dom.

Vill man lämna ut sitt kontonr sådär bara till folk?... som verkar skumma...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

TAck för den passningen :bow::devil:

Jag hypotetiskt funderade på att busa tillbaka, inte betala dom ett öre, och inte heller skicka nån sadel.

Fast det är ju det som är poängen, du får inte en spänn men när bollen är satt i rullning så står du där istället med en fet skuld!

Varför skulle de välja en helt okänd person för att "förvalta" deras pengar!?? I mina ögon är du blåst...sorry.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Det här är ett välkänt sätt att lura folk. De svarar ofta på annonser om bilar, hästar och så vidare. Du löser in den utländska checken och får pengar, skickar iväg din bil eller vad det nu äroch allt tycks vara frid och fröjd tills du får höra av banken. Det har då visat sig att checken saknar täckning och du krävs på varenda krona. Din fina bil eller häst är borta och du har blivit grundlurad.

Skaffa dig ett sparkonto i din bank som du bara använder som övergångskonto. Det kan du utan någon fara lämna ut och där kan de sätta in pengar, du flyttar dem enkelt till ett annat konto direkt.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

TAck för den passningen :bow::devil:

Jag hypotetiskt funderade på att busa tillbaka, inte betala dom ett öre, och inte heller skicka nån sadel.

Kruxet är bara att du inte busar med någon mer än dig själv, om du löser in checken kommer du inom några dagar att återigen höra av banken. Den här gången vill de ha tillbaka alla pengar du fått från denna check, som tack för besväret blir du anmäld för checkbedrägeri.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Tack för förslaget om ett provisoriskt konto... det är något jag ska tänka på att göra när jag ska sälja sadeln till någon "vettig" som vill betala kontant.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Menar du att banken skulle stämma mig för check-bedrägeri?

Nu pratar vi hypotetiskt:
Om jag skulle lösa in checken, då får jag ju "låna" pengarna av banken tills dom ser att checken har täckning. Om jag då låter pengarna vara, på ett kontot (skickar alltså inte tillbaka några pengar till "köparen" och skickar inte heller någon sadel, och säger till "köparen" att jag fortfarande väntar på att banken ska godkänna checken). Sen när banken säger efter si eller så många veckor att det visar sig att checken inte hade täckning, då är det ju enkelt för mig att betala tillbaka banken det som jag "lånat". Eller menar du att banken stämmer mig för att checken inte hade täckning?

Förövrigt har jag mailat till polisen och väntar på svar...
 

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 673
Senast: Fibusen
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Tassetass
·
Gnägg Det är säkert ingen nyhet för er att bedragare lägger ut annonser som är falska men jag vill ändå varna er. Bilder från saker jag har...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Sibylla
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 546
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp