Bukefalos 28 år!

Check-bedrägeri!!

Sv: Check-bedrägeri!!

TAck för den passningen :bow::devil:

Jag hypotetiskt funderade på att busa tillbaka, inte betala dom ett öre, och inte heller skicka nån sadel.

Varför skicka dem en sadel?? alltså jag kan lova att den där cheken inte har teckning, finns inte en spänn du kommer få utan betala tillbaka till banken istället, då står du utan pengar och utan sadel...

prata med polisen låt bli dem dära idioterna... betala dem inget, skicka ingen sadel eller nåt...polisen talar om för dig hur du skall göra...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Du kanske missförstod mig lite... men det gör inget ;) Jag väntar på svar från Polis.

Jag kanske är galen, men jag tyckte allt att det var lite spännande. Har aldrig varit utsatt för nåt sånt tidigare - och när jag insåg att det verka skumt tyckte jag det blev än mer lite spännande, för att jag VISSTE att de försökte lura mig.

till alla:
Tack för omtanke och råd. :) :bow:
Jag kommer inte att skicka nån sadel eller bli bedragen. jag vet ju vad dom håller på med... Jag är bara så glad att jag kom på det i tid. Jag kan dock inte hymla med att jag kände lite spänning när jag insåg vad de höll på med - helst vill man ju ge till baka med samma mynt. Men det är upp till polisen att göra.:cool:
 
Sv: Check-bedrägeri!!

som du såg så var mitt svar tidigare i tråden... kom nyss hem och jag ville poängtera att du inte skall göra nånting alls, låt dem hållas...

jag tycker inte alls det där är nåt roligt för det är många som går på det, alla niegrabrev och allt som de håller på med...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Nigeria-brev.

Från början kom breven från Nigeria.
Funnits i måånga år. Passa dig för detta fenomen!
Lämna allt till polisen.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

ja som sagt vad nigeriabrev heter dem, ibland stavar tangentbordet fel...

sedan har du det fenomenet att du får ett mejl där du är vinnare eller du har ärvt någon eller så, bara du lämnar ditt kontonr så skall du få många miljoners dollar...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Ja, jag tror det är hål i tangentbordet ibland ;) Har oxå råkat ut för det nån gång. :D

Jag läste om någon i tidningen ang lägenheter i Nigeria. Dom hade blivit av med massa pengar. Ush. Inte kul. Jag är bara så uppspelt att jag kom på det i tid...

Ja, nåt sånt mail om winner/arv tror jag jag har fått nån gång. Men jag har inte ens vågat öppna det pga virusrisk. Jag är livrädd för virus, och jag har eg ingen aning om hur man får det. Har bara hört att man inte ska öppna skumma mail. Bara att detta mailet var så "oskyldigt".

I mitt fall svarade dom på min annons som en vanlig svensson. Efter något mail eller så sa dom att dom skulle skicka det dubbla mot vad sadeln kostade på en check för att täcka frakten. Så långt funderade jag bara på vem som kunde vara så modig - men tänkte inte mer på det. Sen fick jag massa mail och vi diskuterade hur frakten skulle gå till osv. Lät ganska seriöst. Sen plötsligt får jag ett mail där dom säger att frakten har höjt sina avgifter så att dom skickar istället en check som dubblade beloppet igen. Det var då jag börja reagera o tänka att detta kan inte vara vettigt. Googla lite och fatta att detta måste vara bedrägeri.

Vi får väl se om det kommer någon check eller inte. Jag tänker inte svara på nåt mer mail iaf.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Menar du att banken skulle stämma mig för check-bedrägeri?

Ja det menar jag, detta har hänt vid några tillfällen som har visats i TV bl a. En kvinna sålde sin bil, det gick till på detta sätt med checken. Hon löste in den, och är nu åtalad för checkbedrägeri blev dömd men har överklagat. Jag tror inte att domen i överklagandet har kommit ännu.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Ja. det låter ju INTE som något jag skulle tycka var så spännande. :crazy:
Allt har varit spännande tills nu, men nu är det nog inte det mer. Nyhetens behag har lagt sig...

Jag har inte idag fått nåt svar från Polis vad dom tycker jag ska göra med allt. Men jag antar att de nog kommer säga precis som alla ni andra - att jag ska undvika mer kontakt.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Men snälla, ödsla inte din, bankens och polisens resurser på detta bara för du tycker att det är spännande. Banken och polisen har mycket viktigare saker att göra än stilla din nyfikenhet.

Om du kommit till mig på banken och löst in denna typ av check hade jag inte beviljat detta. Väldigt osäker transaktion för banken. Bara att skicka iväg checken till inkasso är en ganska stor kostnad för banken. Så redan där hade du fått nej.

Om du söker spänning ska du nog göra det annat sätt.

:crazy:
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Fast polisen har ju gått ut med att man skall anmäla just sådana saker...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Till alla:

Jag har redan lagt ner mitt adrenalinprojekt. Om ingen alls förstår hur jag kunde känna spänning för att JAG KOM PÅ DOM JÄ**ARNA i god tid och gärna ville ge tillbaka - så okej.

Nu har jag valt att låta Polis sköta det jobbet åt mig, om dom har tid och resurs är upp till dom att avgöra. Jag tyckte det kändes som att det var det rätta; ANMÄLA SK*THÖGARNA.

Jag återkommer nästa gång jag får höra nåt från Polis.

Tjingeling
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Du kan gå till banken med checken, förklara dina misstankar och be dom kontrollera äkthet och täckning innan den löses in. Banken kontrollerar allstå direkt med utställande bank och är allt ok så begär inlösande bank utställande bank om att checkens belopp på utställarens konto ska spärras eller dras direkt (s.k. direktreglering) från kontot. Därmed så kan den som innhar denna check heller aldrig fällas för checkbedrägeri, heller inte inlösande bank drabbas utan det blir en rätts tvist mellan utställande bank och deras kontohavare.

Då får du i alla fall en spännande halvtimme och slipper begå brottslig handling.

Är det checkbedrägeri i det fallet så kommer inläsande bank göra polisanmälan och du slipper allt vad det medför.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Fast det här var ju ett checkbedrägeri... men men jag öppnar inte epost från folk jag inte vet vad det är för några...
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Verkar som dom satt i system att lura svenska kunder just nu. Har fått svar på en häst annons av en väldigt artig engelsman. Han prutar inget, behöver ej titta på hästen. Vill skicka en check med en större summa än vad hästen kostar. Resterande pengar ska skickas till transportbolaget. Nu måste vi varna alla verkar som fler har råkat ut för samma liga. Som tur är reagerade jag, när han ville skicka mer pengar än vad vi kommit överens om.:devil::devil:
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Ja, antagligen samma sak. Personen som svara på min annons hette Elizbeth Cole.

Här är lite kul info om vad jag googla på hennes namn:
ELIZBETH COLE

Sen finns detta namnet med i flera olika sammanhang i olika brev där hon ber om hjälp att ta ut pengar på ett konto.
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Detta måste väl också vara något liknande?
En annons på tradera på en telefon som jag begär 800kr för.

Dear seller,

My name is Charlie Emil,I am interested in Buying your item which i saw on Tradera Auction. I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay 700 USD for the item as I am willing to do this fast due to the urgency. I will make my payment via paypal which is reliable and secured. So you will have to send me your full name and your email address. SO to ship the package i will require POSTEN EXPRESS MAIL for the shipment. So you will have to send me your full name and your email address so as for me to make the payment through Paypal. I await your soonest response to:
 
Sv: Check-bedrägeri!!

Detta måste väl också vara något liknande?
En annons på tradera på en telefon som jag begär 800kr för.

Dear seller,

My name is Charlie Emil,I am interested in Buying your item which i saw on Tradera Auction. I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay 700 USD for the item as I am willing to do this fast due to the urgency. I will make my payment via paypal which is reliable and secured. So you will have to send me your full name and your email address. SO to ship the package i will require POSTEN EXPRESS MAIL for the shipment. So you will have to send me your full name and your email address so as for me to make the payment through Paypal. I await your soonest response to:


Att telefonen benämns som "item" räcker för mig, detta är inte tillförlitligt. Känns som ett standardmeddelande, sas.
 

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 666
Senast: Fibusen
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Tassetass
·
Gnägg Det är säkert ingen nyhet för er att bedragare lägger ut annonser som är falska men jag vill ändå varna er. Bilder från saker jag har...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Sibylla
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 543
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp