Bukefalos 28 år!

sälja eller inte?

Sv: sälja eller inte?

Precis som du skriver har jag tänkt också.. jag vill ha henne i en lugn sinnesvaro hela tiden för blir hon för uppspelt så blir hon även stressad och då förvinner hon för mig om du förstår, kontakten försvinner. hon lyssnar inte.

Precis som du beskrev där på din promenad så händer samma sak för mig ofta. jag tror jag beter mig lugn och jag är inte osäker MEN de är jag. de känner de där direkt.
t.ex: Jag vet att min syster kommer på besök, jag vet ju att hn inte är rädd (syrran) och att de känner varandra. så när hon ringer på dörren o Agnes skäller kan jag lugna henne, sätta henne några meter frän dörren så sitter hon där tills syrran kommit in, vi hälsat och jag säger till henne att hon får hälsa. O då hälsar hon lugnt. MEN kommer de nån på besök som ja inte vet om de blir rädda för Agnes eller ej funkar inte de här alls. Hon sätter sig inte.. springer fram me svansen viftandes mellan benen, lågt buret huvud, öronen bakåt, skällandes o morrandes.

när jag får henne o gå lugnt brevid mig ute, utan att ha svansen rätt upp och fokuserad på att gå frammåt, är hon hur fin som hellst. lös blir de värre.. då känns de som hon tror att ja inte finns där för henne

ja de e svårt...
 
Senast ändrad:
Sv: sälja eller inte?

Ok.

Min hund får inte heller skälla inne men eftersom hon inte känner sig trygg i mitt hem fortsätter hon alltid morra.
Som min familjs setter, lugn stabil hund. skäller han kan ja bara knäppa me fingrarna så han ändra fokusen till mig, sen säger ja till honom va han ska göra istället så gör han de.
Gör ja de me Agnes vägrar hon göra de ja säger, springer omkring som ett yrväder me svansen mellan benen o försöker komma undan om ja går mot henne. ser ut som hon tror ja ska ge henne stryk (vilket aldrig förekommit) sitter ja stilla vill hon upp i knät.

Älskar DSG o har haft kontakt me fler som äger den rasen. Men de hundarna har inte varit lika osäkra. De går inte fram till alla o hälsar men de behåller ändå lugnet.
 
Senast ändrad:
Sv: sälja eller inte?

Jag har ju också en DSG o jag känner igen lite av det du skriver. Nila är nu 1½ år o är väldigt mycket tonåring just nu.

Hon har samma beteende mot både hundar o folk. Dvs känner hon att mattte eller besökande (hund eller männsika) är osäker morrar hon, stirrar, sänker huvud o beter sig som din tjej. Är jag lugn o besökaren också dröjer det en stund sen nosar hon o sen är det klart.

Dock morrar eller skäller hon alltid 2 skall när okända kliver innanför dörren om jag inte hunnit satt henne ner först. Med en tonåring i huset kliver det in okända lite nu o då ;)

Jag har gjort som så att hon varnar (som de är avlade till) o jag kallar in o ger en godis. På det sättet behöver hon inte hälsa på en gång plus att det blivit positivt med besökare. När hon fått godis, o varsågod att hälsa, står besökaren kvar o hon kan gå fram o nosa... Tror problemet sitter i instinkten att varna plus att de använder ögonen.. när nosen kopplas in brukar det bli bättre :)

Funkar bra på henne, men det är svårare ute på kvällen. Då vaktar hon riktigt o där har jag bekymmer som jag inte löst ännu :confused:
 
Sv: sälja eller inte?

Kanske jättedumt förslag...men skulle du inte kunna byta en hund med din mamma?

Då får du ha hund, din mamma får inte fler hundar än hon orkar och din lilla nu blir lycklig.

Jag förstår hur enormt konstigt detta låter! Men jag tror att jag och min mamma skulle löst problemet så.

/Syrsa
 
Sv: sälja eller inte?

Okej :) jag vill ju kunna visa henne att de inte är nått farligt när någon ringer på eller om någon går i trappuppgången mm men tyvärr har jag inte haft tid och ork nog för de just nu.

Mamma o jag pratade idag om hur de skulle vara med mer fasta tider, rutiner helt enkelt. Men just de har jag svårt för också eftersom mitt jobb har olika tider.

Syrsa De e ingen dum ide.. jag tog faktiskt upp de med min mor idag o hon skratta bara. Jag vet inte om hon tog de på allvar. Den ena av hennes hundar, settern är ju "min" igentligen. Honom fick ja när jag va 16 så de blev ju en familjehund.
Ska se denna vecka hur de fungerar men som sagt.. de e ingen dum ide! :)
 
Sv: sälja eller inte?

Det har funkat väldigt bra den senaste veckan faktiskt :) har gett mig fan på att hon ska känna sig trygg med mig och satt lite mer fasta tider.
Tills idag....

Va ute o gick nere vid ån, har henne lös o hon leker med ett äpple. Folk passerar o hon lyder klockrent. Sen ser ja hur hon får lukt på något annat o springer iväg en bit, kallar in o hon lyssnar inte. Ser då att de är en spya och jag går emot henne o säger nej (hon äter sån skit annars) då springer hon emot en kille o skäller på honom!
Jag blir arg säger nej igen (nu e ja ganska arg men försöker va lugn) då springer hon bort mot en kille som redan passerat o går åt andra hållet och skäller på honom också!!
Jag blir galen o de märker hon så hon springer bara runt o jag får lugna mig för att kalla in o då såklart inte bli arg eftersom hon lyder på inkallningen.
Jag skämms nått förbannat, jag anser att jag har ansvar som hundägare att något sånt här inte får hända o jag trodde verkligen inte hon skulle göra så..
Ush.. jag blir arg på henne men mest arg e ja på mig själv. Killarna sa inget de bara gick vidare som tur va. Bad om ursäkt.

Jag fattar ju nu att ja inte kan ha henne lös när hon inte lyder.. dessa utfall hon gjorde kom när jag blev upprörd o nekade henne o lukta på spyan men jag måste ju kunna korrigera henne!?
 
Sv: sälja eller inte?

Min spontana reaktion är att vilja ge dig rådet att väldigt ärligt och självkritiskt titta på vilka förutsättningar du du har att ge hunden det den behöver...
Dvs, har du orken, lusten och tålamodet att under längre tid arbeta fokuserat med hunden?
Det andra att väga in är hur mycket arbete det krävs av hunden under de förutsättningarna du har att ge, och jämföra hur mycket arbete det krävs av hunden under andra förutsättningar för att uppnå samma resultat.

Sen ett litet varningsord...
Om du beslutar dej för att omplacera hunden, och du inte vill sälja, så kvittar det hur kontraktet ser ut - du har ALDRIG rätt att på eget bevåg ta tillbaka hunden om motparten inte vill. För att få rätt, måste man vända sig till allmänna domstolen och öppna civilmål, med den risken att om man inte får rätt får man stå för kostnaden.
 
Sv: sälja eller inte?

dessa utfall hon gjorde kom när jag blev upprörd o nekade henne o lukta på spyan men jag måste ju kunna korrigera henne!?
Den typen av korrigering tycks ju inte fungera på din hund, det gör det inte på min heller, blir jag irriterad på henne vill hon inte vara med mig utan springer bara runt och larvar. Jag hade istället låtit fjantglad när hon såg spyan, vänt mig om och sprungit och hoppat lite åt andra hållet och ropat på hunden, då brukar min bli glad att matte är rolig och kommer som ett skott, sen är det bara att koppla och gå förbi "störande" objekt och sen ev släppa igen.
 
Sv: sälja eller inte?

Min tjej reagerar likadant som din.. om jag är upprörd kommer hon inte utan hittar på en massa annat tok istället. Undrar om det är lite ´gårdis-unghundsfasoner´?! Vet fler som gör så...

Jag håller med Haukur på hennes sätt att hantera det. Så brukar jag försöka göra, MEN det är inte alltid så lätt. Blir man upprörd så blir man o det är svårt att dölja för en väldigt signalkänslig hund :crazy:

Jag upplever det så att säger man nej till något (utomhus) måste man ha något annat kul att erbjuda. Säg nej, hunden tittar, du tar upp en boll tex o kastar åt andra hållet alt. springer själv åt andra hållet o leker med den.

Själv nyttjar jag olika ljud, oftast ´hupphupp´, då vet Nila att något är på gång, vänder sig om o kollar, o då hittar jag på något.
Så jag avbryter bara impulsen att sticka eller nosa på något o sen gör vi något jag har kontroll över. Det funkar på Nila i alla fall. Hon har blivit mycket mer uppmärksam o lyhörd när vi är ute. :bump:
 
Sv: sälja eller inte?

Min hane är ju 3,5 år och nu först i år har han blivit 100% ( ha väldigt nästan iallafall :D ) lydig...Nu kan jag ha honom lös i stort sett överallt utan att han får nåt i näsan :angel:
Kan t om ha honom lös när jag ska gå över trafikerade vägar..sä´ger jag bara fot så stannar han och går sen fot över vägen lös.
Innan kunde han dra om han fick upp spår på nåt, men nu är han lätt att kalla tillbaka när man märker att näsan styr upp i skyn :D Fast han har inte varit som era att han skäller på mig/andra , han är väldigt lyhörd och "ledarvek".
Så kanske det går bättre om nåt år för på min är det stor skillnad på mognad från förra året till nu.
 
Sv: sälja eller inte?

Nä, nu var det helt åt skogen med din avatar! Jag reflekterade inte ens över att det var du som skrev förrän jag läste citatsvaret av acses och tänkte: oj, har gnist skrivit i tråden :confused:
Din nya avtar är visserligen fin, men nu tycker jag att du bums byter tillbaka så det blir ordning på Hund igen!






















;)
 
Sv: sälja eller inte?

Tack för era svar!

Kanske ska klargöra att sälja eller ha ut på foder inte är ett alternativ längre utan vi ska fixa dehär ihop :)

Jag tror ni har rätt att istället vara jättekul och försöka få hennes fokus på mig. Bollar e hon ju helt galen i, ska ja använda mig av de?
Jag har ställt mig lite till de att hon blir VÄLDIGT uppspelt av bollar och jag vill ha henne på marken (alltså att hon e lugn o fin) o därför inte använt mig av bollar.
 
Sv: sälja eller inte?

Tack för ditt svar :) kul o läsa från fler med DSG (martha också)
Jag tror att jag kanske ska lugna mig lite med o ha henne lös? Eller kortare stunder..
De är ju som du sa inte lätt o dölja att man blir lite sur när hon inte lyssnar ;)

Ibland kan jag få för mig att hon inte kan hantera ansvaret me o va lös...
Hon går ju före och då uppfattar hon kanske som att jag litar på henne att hon ska hålla koll på saker o ting? Eller e ja helt fel ute... för om hon inte har bollen springer hon mest o tittar på mig, jag skickar kanske ner henne nånstans men då dyker hon bara upp fort igen hos mig
 
Sv: sälja eller inte?

Jag tror det med.. hon kommer säkert bli tryggare/lugnare med tiden. Hon är lydig, får hon sniff på en hare eller nått o drar efter kan jag kalla in henne. Hon är mer för äckelsaker ;) som hon kan rulla sig i..
 
Sv: sälja eller inte?

Jag har ju också en supermes här hemma, men hon bärs väldigt ofta upp av min andra supertrygga hund som stöttar henne enormt mycket (omedvetet självklart).

Hon är också en skällare, men hon lyder, så om hon börjar kallar jag bara in henne och försöker få henne att tänka på annat.

Sen är mesen väldigt beroende av lugna trygga människor, det är väl i stort sett hela min familj och hon stormtrivs, får väldigt sällan "sammanbrott". Ser till att aktivera henne med lagom grejer, ex. kan jag inte träna lydnad med henne för hon sjunker direkt och stänger av allt positivt. Tränar jag däremot typ jaktlydnad när jag kör uppletande tycker hon att det är skitkul.

Så man hittar en väg som funkar, min är väldigt sällan besvärlig numera, är underbart snäll, men jag litar inte på henne till 100% när jag eller min familj inte är med.
 
Sv: sälja eller inte?

ok, men va tror du om detta me bollen då? Hon lyder ju mig när hon har den men hon blir ju så jäkla uppspelt. Det känns som jag vill ha henne lugn o att de blir för mycket för henne?

Hon är ju helt annorlunda när hon e hos min mamma som sagt, där har hon ju 2 väldigt trygga individer (malte o vilda)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 542
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 321
Senast: Tiger tok
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 994
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp