Sälja häst till gymnasium?

Dingelass

Trådstartare
Ett gymnasium vill köpa min häst och allt är egentligen klart Men,

Fick idag veta att de bara kan köpa den på faktura?
Hur funkar det när man är privatperson och måste det verkligen vara så?

Någon annan som sålt till nåt gymnasium förrut och hur gick ni till väga då isf?

Imorgon ska de hämta han så jag känner mej lite osäker....
Tacksam för svar!
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

det är väl lite väl sent att ångra sig nu om dom hämtar honom i morgon?

Skriv ihop ett kvitto där det framgår vem som säljer, vem som köper, vad dom köper, hänvisar till kontraktet, köpesumma och sista betalningsdag.

Eftersom det är ett företag/skola som köper så kan du nog vara ganska säker. Ha 10-15 dagars fakturaförfall så får du pengarna ganska så snart. Betalar du inte så skickar du räkningen till kronkalle! De vill antagligen ha på faktura för att kunna lyfta momsen.
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Fast om hon som säljer inte är näringsidkare så kan de väl inte dra någon moms eftersom hästen säljs utan moms?Eller är jag helt ute och cyklar????
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

jag är faktiskt inte så insatt i det där med moms mellan privatperson och företag. Jag skulle kunna tänka mig att det går att göra avdrag för hästen i företag eftersom den ska arbeta där? Eller är jag helt ute och cyklar? Ni med kunnande? vart är ni?:D
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Det skulle visst inte vara för sent eftersom vi pratat om kontant eller bankväxel innan och sen ringde hon idag och sa att det inte gick...men jag vill ju att dem ska ha han så det ska nog lösa sej...

men finns här ingen som vet nåt mer?
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Fast om hon som säljer inte är näringsidkare så kan de väl inte dra någon moms eftersom hästen säljs utan moms?Eller är jag helt ute och cyklar????

Har för mig att man ändå måste skatta om man säljer för över ett visst belopp, runt 30000:-? För det är bara upp till ett visst belopp man kan sälja per år utan att behöva skatta. För att ta betalt i moms måste man vara momsregistrerad vilket ju lär vara i senaste laget. Kanske säkrast att fråga skatteverket hur det är tänkt att man ska göra.

Kanske räcker det att skriva en faktura som vanligt utan moms, att de bara behöver den för att kunna redovisa vart pengarna tagit vägen. Men då borde kvitto räcka tycker man.
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

H'sten går för 32T och det finns inte chans att jag tänker betala nån skatt på det...har redan gjort så mkt förflust på denna hästen så det är bara inte sant...

Ska se om jag får tag i vår revisor...
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

*kl*

Eftersom du är perivatperson så läggs ingen moms på när du säljer häst, dvs det finns ingen moms för köparen att dra av.

Egentligen ska väl sedan din försäljning tas upp i din deklaration...
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

hmm...ja det kanske den ska?
men det blir väl till nästa år då eller?
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Ingen skatt ska dras så länge hon inte är företagare. Som företagare raäknas alla som säljer en tjänst eller vara ofta och för att gå vinst på det. Säljer man en häst en gång räknas det som en hobby och man behöver inte skatta på det. Om jag förstod företagsekonomi läraren rätt i våras =)
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Ingen skatt ska dras så länge hon inte är företagare. Som företagare raäknas alla som säljer en tjänst eller vara ofta och för att gå vinst på det. Säljer man en häst en gång räknas det som en hobby och man behöver inte skatta på det. Om jag förstod företagsekonomi läraren rätt i våras =)

Och kommer jag ihåg rätt så är det även vinsten som avgör om dt blir företagsverksamhet, så att du behöver inte skatta för din hobbyverksamhet så länge du kan vissa på att du har utgifter som täcker den förtjänst du gjort vid försäljning.

/Camilla
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

*kl*

Det blir en typ av hobbyverksamhet, men eftersom du får dra av kostnaderna innan du skattar och har högre kostnader än intäkt så blir det ingen skatt.

Ska man vara rätt å riktigt ska man eg. ta upp det mesta lite dyrare som man säljer...
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

stämmer! han står på Nytorp Naturbruksgymnasium.

Jag har för mig jag fick faktura.
 
Sv: Sälja häst till gymnasium?

Skriv du en faktura med

- datum
- köparens namn och adress samt organisationsnummer
samt kontaktperson
- säljaren, dvs ditt namn och adress samt personnummer
- hästens passnr etc för id-koll
- samt summa där du inte skriver ut moms

Skriv ditt kontonummer med bankens claeringnr så de kan sätta in pengarna. Sätt betalning inom 10 dagar.

De vill säkerligen ha en faktura då de flesta revisorer idag inte vill ha kontanter eller bankväxlar (om det är tex en kommun). Funkar så hos oss iallafall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 871
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 690
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp