Bukefalos 28 år!

Sälja häst

Problematisk

Trådstartare
Lite mer utsvävande funderingar kring hästförsäljning, visste inte var jag skulle lägga tråden men chansar här.

Jag har två ponnyer. En c-ponny och en d-ponny. D-ponnyn ska säljas eftersom vi "växt ifrån varandra" men c-ponnyn vet jag inte. För att kunna köpa stor häst, vilket jag egentligen vill, måste jag sälja den också. Men jag har haft den i flera år och tycker jättemycket om den, har den att tacka för mycket. Hur säljer man en vän?
Och på temat vänner, familjens andra häst är bästa vän med min c-ponny. Det känns elakt att sälja bästisen, men jag vet att man inte "kan" tänka så. Jag kan ju inte spara alla ponnyer och hästar bara för att de blir vänner med varandra, eller hur?
Men att sälja c-ponnyn vore att sälja både min och vår andra hästs bästa vän. Är det fel? Hur ska jag tänka?

Jag vet att ingen annan kan ge mig svar på vad jag ska göra egentligen. Det är bara jag som kan bestämma det, men jag vill ha lite råd iallafall, och lite pepp/stöd. Tack för om jag får det!

C-ponnyn:
+ Min bästa vän
+ Alltid kul att rida
+ Vi kan utvecklas mer tillsammans
+ Andra hästens bästa vän

- Vi kan inte tävla hoppning pga min längd
- Jag kan inte fortsätta utvecklas inom hoppningen

Sälja och köpa stor häst:
+ Jag kan fortsätta med hoppning
+ Passar mig bättre storleksmässigt
+ Mina vänner rider stor häst så vi skulle åka på samma tävlingar etc.

- Jag (och andra hästen) skulle kanske sakna ihjäl oss
- Jag måste ge upp drömmen om allt c-ponnyn kan bli
- Jag har alltid trivts bäst på ponnyer

Det är jättesvårt för andra att säga, jag vet. Men om ni skulle ge det ett försök, vad säger ni då? C-ponnyn eller stor häst? Några bra ord på vägen?
Tack på förhand!
 
Det är lätt att vi hästägare tänker att vi alltid är det bästa för just vår häst men faktum är att det finns minst lika bra ägare som oss.

Låna en foderhäst?

Hur gärna vill du åka på samma tävlingar? Måste det vara egen häst eller kan du ha en foderhäst/medryttarhäst?
Det finns små storhästar som känns mer som ponnyer.

Jag kan inte säga vad som är rätt för just dig men hade det varit jag så hade jag letat efter en foderhäst på minst ett år, då har du öven tid att känna om du vill ha häst eller om du trivs bäst på ponny utan att behöva välja bort den ena.
 
Jag är en sådan som vill behålla hästen livet ut, inte för att jag tror att jag är den bästa i världen för hästen utan för jag ser de som familjemedlemmar, så var jag i dina skor hade jag behållt. Men det är ju bara du som kan känna efter vad som är rätt för dig. Jag har inga tävlingsambitioner, men kan förstå om det har en avgörande roll.

Har du råd med två hästar en period kanske du kan ha en större foderhäst eller medryttarhäst och känna efter vad du trivs bäst med.
 
Jag växte ifrån min c-ponny, blev för lång för att hoppa honom tyckte jag men det funkade i dressyr så vi bytte helt enkelt gren. Jättekul!
Har du möjlighet så hade jag sålt D-ponnyn, haft kvar C-ponnyn och försökt hitta en stor häst att låna. Hade sparat pengarna från D- ponnyn och fortsatta att spara pengar varje månad för att öka budgeten.
 
Du kanske ska sadla om och satsa på körning istället? Jättekul gren och då kan du behålla ponnyn samt ev skaffa foderhäst som de andra redan föreslagit.
 
Tack för era svar! Tyvärr tillåter inte plånboken att jag behåller c-ponnyn och skaffar en till häst, utan det måste vara antingen eller.

Hur gärna vill du åka på samma tävlingar? Måste det vara egen häst eller kan du ha en foderhäst/medryttarhäst?
Det finns små storhästar som känns mer som ponnyer.
Egentligen har jag inte tänkt så mycket på att åka på samma tävlingar förr, utan det har kommit nu på senare tid.
Jag har funderat på att behålla c-ponnyn och försöka hitta en medryttarhäst att träna och tävla med, men jag tror inte jag är duktig nog för att nån skulle låna ut sin häst till mig så :nailbiting:


Jag är en sådan som vill behålla hästen livet ut, inte för att jag tror att jag är den bästa i världen för hästen utan för jag ser de som familjemedlemmar, så var jag i dina skor hade jag behållt. Men det är ju bara du som kan känna efter vad som är rätt för dig. Jag har inga tävlingsambitioner, men kan förstå om det har en avgörande roll.

Har du råd med två hästar en period kanske du kan ha en större foderhäst eller medryttarhäst och känna efter vad du trivs bäst med.
Jag ser dem också som familjemedlemmar, så det gör det ju extra svårt. Samtidigt tänker jag att det finns inget som säger att de inte kan få vara en familjemedlem hos någon annan och få det minst lika bra där, liksom.


Jag växte ifrån min c-ponny, blev för lång för att hoppa honom tyckte jag men det funkade i dressyr så vi bytte helt enkelt gren. Jättekul!
Har du möjlighet så hade jag sålt D-ponnyn, haft kvar C-ponnyn och försökt hitta en stor häst att låna. Hade sparat pengarna från D- ponnyn och fortsatta att spara pengar varje månad för att öka budgeten.
Tyvärr är jag inte så intresserad av dressyr. Det är där c-ponnyn har kapacitet egentligen och där vi kan utvecklas mycket tillsammans, men jag vet inte om jag är intresserad nog :crazy:
Tyvärr har jag inte möjlighet att ha två hästar, så foderhäst och c-ponnyn är inget alternativ.


Du kanske ska sadla om och satsa på körning istället? Jättekul gren och då kan du behålla ponnyn samt ev skaffa foderhäst som de andra redan föreslagit.
Körning är jag tyvärr inte intresserad av. Jag är egentligen en hoppmänniska, tycker att det är kul att rida ut och trimma på banan också, men det är rida och framförallt hoppa jag brinner för.
 
Egentligen har jag inte tänkt så mycket på att åka på samma tävlingar förr, utan det har kommit nu på senare tid.
Jag har funderat på att behålla c-ponnyn och försöka hitta en medryttarhäst att träna och tävla med, men jag tror inte jag är duktig nog för att nån skulle låna ut sin häst till mig så :nailbiting:

Hör av dig till några i omgivningen och se vad de säger. Ägare brukar sätta mer vikt på känslan än ridning enligt min erfarenhet.
Ridning går att träna upp men antingen har man känslan eller ej. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och...
Svar
9
· Visningar
1 320
Senast: Masqueradee
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp