Sälja häst.

L

Lima1

Hej,
Jag ska sälja min ena häst och undrar lite om vad man kan skriva i kontraktet.
Vad jag förståt kan man inte skriva att om köparen vill sälja måste h*n kontakta förra ägaren först som har förköpsrätt. Stämmer det?
Men vad jag undrar är: Kan man skriva att hästen inte får anvädas i affärsverksamhet, så som ridskola eller turridning?
Även om hon som är intereserad av att köpa hästen inte har några planer på det, så vet man ju inte i framtiden. Jag vill i alla fall inte att min häst ska hamna på ridskola, då hon inte skulle trivas alls med dom rutinerna.
Är det nåt annat jag bör tänka på när jag skriver "kontraktet"?
 
Köp gärna en omgång färdiga kontrakt, där finns bra punkter att plocka med (om man inte väljer att använda kontraktet i sin helhet, väl värt pengarna).

Omfattas du av köplagen eller konsumentköplagen? (betydelse för bl a friskrivning dolda fel)
 
Jag skall inte skriva med 100% säkerhet!

Men jag är nästan säker på att du inte kan skriva in detta Kan man skriva att hästen inte får anvädas i affärsverksamhet, så som ridskola eller turridning?

Du kan framföra det som en önskan, men när nya ägaren träder in så har du inte längre någon rätt att bestämma över hästen.

Du kan även föra fram att du vill att nya ägaren kontaktar dig vid ev försäljning av hästen, men inte heller här kan du bestämma att hon/han ska.

Det bästa om du fortfarande vill kunna se och bestämma vart din häst hamnar är kanske att hyra ut eller lämna på foder.
 
Fast har vi inte kommit fram till att man KAN ha en förköpsrätts klausul, men att det måste finnas ett vite om man bryter mot det. :confused: annars har det liksom ingen effekt.

Däremot kan du inte räkna med att du har bestämmanderätt över hur hästen skall användas. Jag kan ju säga att jag skulle som köpare inte skriva på ett sånt kontrakt. Om du vill ha kvar kontrollen så fodervärda ut den istället.

För övrigt - jag har sett fler privathästar fara illa än ridskolehästar...
 
Det var nog det vi kom fram till :)
Var inte 100% säker.

Jag som köpare skulle dock inte skriva på ett kontrakt där jag är bunden till att sälja till fd ägaren först.
 
Du kan skriva in och önska vad som helst, men när hästen väl är såld har du ingenting att säga till om. Antingen äger man hästen och får bestämma, eller så säljer man och så har man tappat den rätten.
 
Jo, jag tror att om man skriver in en klaul om vite så gäller det inte annars, men du kan iofs köpare (dn ny ägare) välja att betela vitet och sälja hästen, så man bör nog säta vitet ganska högt.

Jag skulle aldrig köpa en häst som säljaren ville ha fortsatt bestämmande rätt för.
 
varför är det så svårt att förstå, väler man att sälja sin häst, sin hund, sin villa, sin bil, vad som helst.
så tillhör denna köparen som betalat för det.
man har inte ngn rätt hurvida den andra vill sälja, avliva, låna ut etc.
sålt är sålt.

visst kan det vara trist.
men jag tycker man får acceptera läget, annars lånar man ut på foder.
 
Jag vill inte ha bestämmande rätt över hästen när hon är såld, det är därför jag säljer henne och inte lånar ut henne. Men samtidigt hade det varit skönt om man bara hade kunnat göra nåt för hästens framtid.
Och jag vet, måste den nye ägaren sälja hästen så har h*n säkert en god anledning till detta, precis som jag, när jag säljer min häst.
Detta var bara en fråga för att höra om det fanns någon liten laglig väg att påverka eventuell försäljning av hästen i framtiden så att hästen inte går till någon affärsverksamhet.
Finns det inte det, så accepteras detta och jag får lita på att jag väljer rätt köpare till min häst. :)
 
Det är det där att äta kakan och ha den kvar.

Att påverka framtida användning är definitivt att inskränka på äganderätten. Jag skulle inte skrivit på någon form av begränsning utan att få ekonomisk kompensation (=sänkt pris) även om man inte har några som helst planer på att bryta vet man inte hur framtiden kommer att se ut.

Det finns nog vissa möjligheter att lägga in klausuler om återköp vid vidareförsäljning, men då bör du kontakta någon juridikt kunnig för att få en korrekt formulering.
 
Att ha förtur att köpa tillbaka hästen intereserar mig inte då jag inte har någon möjlighet att göra det, att jag tog upp det var bara som ett exempel. Att skriva i ett kontrakt att hästen inte får gå till ridskola el dyl. ser jag mer som en affärsöverenskommelse, då eventuell ägare tjänar pengar på hästen i så fall. Inte för att det bekymrar mig utan pga hästens välbefinnande, därav inte sagt att alla ridskolor inte är bra, utan jag menar för hästen.
Det var därför jag undrade om man kunde skriva en sådan sak i kontraktet, eftersom, ja ja..
Sen det där med bestämmande rätt. Hade jag köpt en häst och ägaren bett mig att inte sälja hästen till ridskola, och även skrivit det på kontraktet, så hade jag accepterat detta. Sen det om att den förre ägaren skulle få förköpsrätt, nä, det hade jag inte gått med på att ha skrivet på ett kontrakt. För man kanske hittar en jätte bra köpare till hästen, som man vet att de trivs, och då vill man ju inte kontakta förra ägaren och erbjuda hästen till dom bara för att man måste.
I alla fall så förstår jag att man inte kan skriva något sådant i kontraktet och jag kommer därför bara be den ev. nya ägaren att inte sälja eller ställa henne till en ridskolas förfogande. Skiter hon i det så är det inget jag kan göra, utan att hoppas att hästen visar sitt missnöje själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 530
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp