Bukefalos 28 år!

sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Vad tror du om det?
Jag vet inte...
Det är ju, som sagt, en hypotetisk fråga i dagsläget och det är svårt att ta ställning till ett förslag innan man vet alla förutsättningar, både vad det är för häst och vilken ryttare det är.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Rent spontant gillar jag tanken, men jag kan komma på en uppsjö av av problem.
Vad händer om hästen råkar ut för en olycka vid sju års ålder o inte håller för annat än skogsmulleridning o det inte går att sälja hästen pga död marknad. Ska uppf ta hem hästen el ska äg betala o sköta hästen tills den blir 15?
Vad händer om hästen åker in o ut på klinik. Blir inte utdömd, men har överstigit försäkringen. Hur långt ska äg behöva pynta behandlingar r egen ficka?
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Min tanke är att den ska komma hem om den skadar sig så att den antingen inte ska tävla mer alls (då är avtalet avslutat) och om det är en skada som behöver länge konvalecens så skulle den också kunna komma hem till mig, få ett föl och läka färdigt, för att sen förhoppningsvis kunna återgå till tävlandet.

Min tanke är också att den summa som ryttaren betalar för hästen är tillräckligt liten (10-15.000 kanske?) för att det inte ska vara jättesurt att förlora den, om något händer innan avtalstidens ordinarie utgång. Jämför med om man köper en häst för kanske 85000 och sen säljer den för 75 av nån anledning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 463
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 334
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp