Bukefalos 28 år!

sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Du är nog inte helt upto date med hur tävlingsvärlden ser ut idag, går inte att jämföra med hur det såg ut bara för några år sedan. De som är duktiga och intresserade av att lägga ner jobb (inte många unga idag tyvärr) har inga problem alls att få tag i hästar de kan få rida och tävla gratis där ägaren står för uppstallningskostnader och ofta tävlingskostnader också. Som jag skrev innan jag tror du kanske kan hitta någon bland de som år efter år hoppar runt i de lägsta klasserna för att antingen talangen, viljan eller ambitionen att ta sig någonstans saknas. Dock är dessa oftast fullt nöjda med en billig häst och de vill ofta behålla dem på livstid så även där faller de bort lite. Det är ett helt annat klimat i tävlingsvärlden numera, antingen satsas det ordentligt på tävling eller i stort sett inte alls. Den yngre generationen har ett annat tänk än förr.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

KL

min tanke var mer ur ett juridiskt perspektiv. När Du säljer något så är själva vitsen fri förfoganderätt, med det som Du föreslår så inskränker Du denna rätt och det blir liksom inte ett rent köp.

Möjligtvis sett som en leasing över hästens tävlingskarriär med en första down-payment och sedan leasingavgift i x antal månader, därefter restvärde etc.

Men som gylle skriver, tävlingsvärlden fungerar inte riktigt så idag.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Tänk vilken tur att det finns någon här som vet hur alla andra ryttare i vårt land resonerar.

Jag tycker det är oerhört tråkigt att ridsporten utvecklats åt det extrema tävlingshållet, men jag är fortfarande övertygad om att det finns hobbyryttare som inte är riktigt så tävlingsinriktade som det sägs.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Man kan verkligen börja undra varför du startar trådar hela tiden i olika forum här trots att du uppenbarligen vet bäst samma sak i alla dina trådar nu för tiden, så snart du får svar som inte passar så vet du att de är fel. Varför frågar du om du inte vill höra svaren ? Kan du hitta någon i tråden som stödjer din ide och verkar tro att det kan funka ?
Om du helt har missat det så har det skett stora förändringar inom hästvärlden och det har skett ett generationsskifte på tävlingsbanorna och de höjda kostnaderna, bortplockningarna av de billigare licenserna, höjningarna av tävlingsavgifter, införande av meetingavgifter osv tillsammans med att det kommit upp en generation som har en helt annan inställning.
Det finns massor av hobbyryttare som inte är så tävlingsinriktade men de tävlar oftast inte alls eller bara på hemmaplan på klubbtävlingar, p&j osv så dessa skulle knappast betala för att få tävlingsrätt på en häst.

Dessutom inköpet av en häst är ju den lilla kostnaden i det hela speciellt nu när det går att köpa hästar för nästan ingenting. Det handlar väl knappast om att du vill få ut en redan startklar häst på 130 nivå.

Sätt in annons så skall du se hur mkt intressenter du får.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Så är det ofta med "kändishästarna"! Att dom är utlånade för tävling och sen vid pensionen ;) återgår dom till sina uppfödare för att verka i avel...

Flippan & Baloubet är ju två exempel! :)
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

gylle - det kanske finns fler i hästvärlden än du som har erfarenheter, världen kretsar inte runt södra skåne...
jag vill gärna ha FLER vinklar

Det kanske är så att detta är en dum ide men att bara idiotförklara mig med mina funderingar gör knappast att jag släpper tanken. Kom med bättre argument!

Jag har ingen häst som är aktuell för detta i dagsläget, så att sätta ut en annons vore ju tämligen korkat. Utan detta är bara tankar och funderingar som då och då har dykt upp hos mig.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag tror absolut att du har en bra idé, men jag tror ingen vill betala för att ändå känna att hästen inte riktigt är deras fullt ut. Man vet ju aldrig vad som händer i livet. Jag trodde aldrig att jag skulle syssla med annat än tävling, men jag har ju fött upp 36 st föl numer. Första fölet tog jag på mitt fina tävlingssto eftersom jag var mentalt kass en dag och bestämde mig för att jag skulle sluta tävla. ;)

Däremot tror jag att det finns en chans att hyra ut din häst. Men det är ju inga stora summor man får in och man får ju inte in summan på en gång heller. Dessutom så måste det finnas lite uppsägningstider och sådär, annars är folk inte intresserade av det heller.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag brukar tänka att de männsikor som vill låna med knepiga villkor är såna människor jag INTE vill ska låna mina hästar.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag tror det är en bra ide!

Jag har haft min egen kille i 11 år(nu är han 16). Egentligen skulle jag vilja ha en till häst, främst för att jag vill tävla hoppning/rida fälttävlan OCKSÅ.

Men jag tvekar lite inför att köpa en till häst, känns dyrt och lite väl jobbigt. Skulle jag få ha en till häst när den är 4-12 år skulle det vara super.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

tack för fler infallsvinklar!
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

*kl*

Det är en intressant tanke! Jag tycker inte alls att det är en så dum idé alls. Jag kommer själv snart behöva en yngre förmåga att träna och tävla. Men skulle aldrig ha råd att köpa en ny häst som har förmåga att komma upp i klasserna så att göra nått liknande som du föreslår är helt klart intressant.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Kraktus och Dorinda!
Intressant att ni tänker på det sättet, jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur ni tänker att det skulle fungera.
Står själv just nu med en treåring där jag är i valet och kvalet. Sin mors sista avkomma som jag gärna skulle ha i avelsbox samtidigt som hon ju borde få chansen på tävlingbanorna och skaffa lite meriter. Men som det brukar vara så innebär det antingen försäljning eller betala dyrt till någon som rider henne. Jag trodde helt ärligt inte att det fanns intresse för Ameos förslag.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Så är det ofta med "kändishästarna"! Att dom är utlånade för tävling och sen vid pensionen ;) återgår dom till sina uppfödare för att verka i avel...

Flippan & Baloubet är ju två exempel! :)

De är inte utlånade för tävling, ägaren betalar snällt för dem år efter år tom för topphästarna i de allra flesta fall.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Och som vanligt är det DU som idiotförklarar folk som svarar dig. Du tror alltså på fullt allvar att jag har bara har insyn i hur det ser ut i hästvärlden i södra skåne............ SUCK.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Rent avtalsmässigt har jag inte tänkt.... Men som deal låter det lysande.

Jag får en ung rolig häst att rida under de bästa åren, och sedan har jag ett perfekt hem redo åt hästen! När jag dessutom inte behöver betala dyra pengar för att köpa hästen så blir det ju verkligen att plocka russin ur kakan!
Att det kostar mig pengar varje månad ser jag inte som något problem.

Anledningen till att jag inte köper en häst till nu är främst att jag inte vill binda upp mig 30 år till. Nu blir det 10 år, betydligt mera lagom.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Rent avtalsmässigt har jag inte tänkt.... Men som deal låter det lysande.

Jag får en ung rolig häst att rida under de bästa åren, och sedan har jag ett perfekt hem redo åt hästen! När jag dessutom inte behöver betala dyra pengar för att köpa hästen så blir det ju verkligen att plocka russin ur kakan!
Att det kostar mig pengar varje månad ser jag inte som något problem.

Anledningen till att jag inte köper en häst till nu är främst att jag inte vill binda upp mig 30 år till. Nu blir det 10 år, betydligt mera lagom.

Håller med!
Jag ser inte heller ett problem med att hästen skulle kosta mig pengar varje månad. Det skulle ju även en häst som jag köpt helt göra.

Jag har dessutom redan kontakt med en uppfödare om att "låna" en häst att rida och tävla upp för att h*n senare ska kunna sälja, alt om det är ett sto sätta in i avelsboxen.
Hur ett ev avtal isf skulle se ut har vi inte pratat om alls än då jag för tillfället inte har möjlighet att ha två hästar.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Och som vanligt är det DU som idiotförklarar folk som svarar dig. Du tror alltså på fullt allvar att jag har bara har insyn i hur det ser ut i hästvärlden i södra skåne............ SUCK.
jag idiotförklarar ingen, jag bara försöker få dig att förstå att det finns fler sanningar än just den du ser
och uppenbarligen så FINNS det folk som kan tänka sig någon form av liknande upplägg, även om du tvärsäkert hävdade motsatsen
OM du är less på mina trådar och frågeställningar så går det bra att ignorera dem. :idea:

Jag kan lova dig att hästvärlden inte ser exakt likadan ut i mitt hörn av landet som där du bor, för förutsättningarna är helt enkelt olika.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

tack för fler infallsvinklar!

Är lite sugen på att veta vad de som svarat positivt har för meriter.

För jag antar att du vill att de ska utveckla din häst?

Sen funderar jag på din prissättning.

Du skrev någonting om 90% rätt till 10% pris. Låt säga att du har en häst med marknadsvärde 200.000:- ska du då få 20.000:- och sedan inte få tillbaka den förrän efter x år?
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Jag är inte på något sätt ute efter någon svårklassryttare. Jag önskar att hästen ska tävlas så långt som ekipaget ifråga är kapabla till, men med det upplägg jag har tänkt mig så kan jag bara önska - inte ställa några krav. Jag skulle dock inte ställa hästen hos någon vars nuvarande ambitionsnivå med ridningen är samma som min egen nuvarande (jag rider just nu bara för glädjens och sjukgymnastikens skull...). Utan det ska finnas en bra grundförutsättning till att den kommer ut på tävlingsbanan. Om det sen räcker till LA-nivå, Msv eller Svår är egentligen inget jag skulle lägga mig i.
Skulle jag ha som främsta mål att hästen skulle meriteras ordentligt så skulle jag snällt få skita fram en hel del extra pengar och parkera hästen hos ett "proffs". Men sån är inte tanken med detta upplägg.

I min värld handlar det inte om några 6-siffriga belopp i marknadsvärde, framförallt inte med dagens efterfrågan och prisnivåer. Och mina procentsatser ovan var bara exempel.
Det finns ju ingen häst i dagsläget som är aktuell för nåt sånt här, utan det är en högst hypotetisk frågeställning och fundering.
 
Sv: sälja tävlingsrätten på ridhäst?

Om jag var talangfull tävlingsryttare och satsade i de högre klasserna (inte elitnivå nu) så skulle jag kunna tänka mig en deal liknande din. Men att istället för att köpa tävlingsrätten få ta första fölet. Låt säga att hästen ska tävla till 15 års ålder och sen gå tillbaka till uppdfödaren. Men då när den är 15 får jag ta första fölet och sen tar uppfdaren resten. Då får jag nåt för att ha tävlat upp din häst i värde, och inte bara min erfarenhet utan jag ''får'' en häst som jag kan tävla vidare på som kan ge mig något. Eller sälja fölet och få förtjänsten och ta en ny tävlingshäst av dig. Typ. Nåt i den stilen skulle jag hellre kunna gå med på. Annars har man ju efter avslutad tävlingskarriär ingenting alls. Bara kostnader och förhoppningsvis kanske lite framgång och resultat. Men med ett föl i bilden få jag ju ut ett värde efteråt som belöning för att jag tävlat hästen framgångsrikt. Vad tror du om det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 042
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 394
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp