Sälja valp..

T

Tigerlilja

Vi har två små blandisar som nu ska säljas.
Nu ringde en av köparna igår och ville höra hur mycket vi bestämt att ta för valpen. Vi har hela tiden sagt 3700kr men det hade hon inte uppfattat.
Hon hade "hört" att vi skulle ta en symbolisk summa för valpen (vet ej hur mycket hon menade med det)
Nu vill hon ta den på avbet. då, enligt henne, hennes ekonomi är i botten.

Tvekar därför att sälja till henne.. vad händer om valpen blir sjuk och måste in till vet? Hur ska hon ha råd att bet det?
Det känns så oigenomtänkt från hennes sida bara..

Hur skulle ni ha gjort?
 
Jag hade inte sålt, som sagt har de inte råd att betala för den hur ska de då ha råd med allt som valpen/hunden behöver för att må bra.
iof så är det juletid nu med julklapps handling och så där av den dåliga ekonomin kanske men visste man att man skulle köpa hund så skulle man nog hålla i pengarna lite. :)
 
Sälj till någon annan!
Detta känns definitivt som en "luring". Visst kan kärv ekonomi förekomma hos valpköpare som ändå fixar vad som behövs - när det behövs, men att försöka få hunden i det närmaste gratis trots att priset varit klart uttalat redan från början luktar skumt.

Hellre valpen kvar hemma än såld med gnagande känsla, så resonerar jag.
 
Vad händer om valpen måste till veterinären för en simpel UI då? Har man ekonomin i botten så har man inte ens råd med det och det är INTE ovanligt att det händer...
 
jag hade aldrig sålt en valp till en sådan människa. 3700 kr är inte mycket pengar med tanke på vad hunden kan komma att kosta. själv har jag haft riktigt kass ekonomi innan, men hade hundarna blivit sjuka hade jag tagit dom till vet, om jag så hade behövt ta ett svindyrt lån. men jag skulle aldrig försökt pruta ner priset på en redan billig valp!
 
Jag skulle inte heller sälja till henne, hon verkar lite skum...
 
jag skulle inte sälja till henne.
Hitta en annan köpare. 3700 är inte dyrt för en hundvalp och om hon inte ens har råd med det så kommer hon nog inte ha råd att åka till vet med valpen om det skulle hända nåt.

Jag hade ett liknande "fall" i en av mina andra kullar och jag hittade en annan köpare istället.
 
Håller fullständigt med alla kloka människor som skrivit tidigare inlägg. Även om hunden är frisk kommer den att kosta pengar. Försäkring, mat av god kvalitet, gärna nån valpkurs, vaccinering, etc. Och hur skulle det kännas om hon väljer att avliva hunden om den blir sjuk/skadad för att hon inte har försäkrat för att "det är ju bara en blandras" och inte har råd med vet kostnaden. Har tyvärr upplevt sådana situationer. :(
 
sälj inte till henne!!! Se till att skaffa bra nya ägare till dina valpisar!

Bara för att dom är blandras ska väl inte hon tro dom är gratis... :(
 
Jag skulle då inte sålt, valpens bästa i första hand och som sagt om något skulle krisa är det bra att ha en stadig ekonomi. Bra är väl att du iallafall ser att det kan gå fel, att du inte bara ser att pengarna kommer in till dig.

Jag skulle letat på.. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp