Bukefalos 28 år!

Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Priset har betydelse rent juridiskt. För ju dyrare häst ju mer krav ställs på köparen och säljaren. Men en häst för 20 000 är en häst som kostar mindre än ett basbelopp som också är en magisk gräns juridiskt. Som exempel påverkas mjöjligheterna till rättshjälp.
Utan att ha sett avtalet finns det också frågor om det kan bli något fel alls. Står det i avtalet att du ska ha veterinärintyget eller står det att hästen ska besktigas UA? Om det är det senare så har inte säljaren gjort något fel om hästen var UA vid besiktingen.
 
Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Jodå, priset har betydelse. Inte för avtalsbrott/inte avtalsbrott men det har betydelse för hur långt det är värt att driva saken.

Om du får betala 60 000 kr för att få igen 20 000 kr finns det ju ingen vits i det hela. Och jurister kostar.

Självklart ska du ha ditt veterinärintyg, men det smidigaste är nog att besiktiga själv. Är hästen UA, frid och fröjd, försäkra och skicka en faktura på kostnaden för veterinärbesiktningen från dig till köparen.

Om hästen INTE är UA blir det rätt jobbigt. Säljaren kommer säkert att hävda att hästen är skadad hos dig, efter levererans. Och då kommer den jobbiga biten.
 
Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Om hästen blir ua på din besiktning så är saken ur världen.

Skulle hästen inte bli ua på din besiktning och ägaren påstår att den var det innan leverans så får säljaren visa upp intyget från besiktningen hos denne eftersom h*n har gjort en besiktning ua som du dessutom har betalat.
 
Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Om hästen blir ua på din besiktning så är saken ur världen.

Skulle hästen inte bli ua på din besiktning och ägaren påstår att den var det innan leverans så får säljaren visa upp intyget från besiktningen hos denne eftersom h*n har gjort en besiktning ua som du dessutom har betalat.


Jag tycker du ska skicka ett brev till säljaren där du skriver att du vill ha pengarna för besiktningen tillbaks OM INTE så går du till polisen inom 1 vecka eller nåt sånt. Det är väl inte så mycket pengar det handlar om???
 
Sv: Säljaren skickar inte veterinärintyget...vad göra

Pratat länge med kronfogden och deras jurist idag och har även kollat ifall säljaren hade skulder hos kronofogden vilket oxå var fallet tyvärr. Över 7o ooo kr så att jag skulle få tillbaka mina 700 kr är ju bara att glömma:mad::mad::mad:....Blir så trött !!! Jag får även vackert betala en ny besiktning själv. Det är tur att man blir kär så fort man går ut till hagen.:love:

Jag ska även skicka ett brev till säljaren att jag vill ha intyget eftersom jag redan betalat och att h*n har 7 dagar på sig att skicka det efter att mitt brev skrivits annars lutar det åt polisanmälan. Blir min besiktning underkänd och jag inte får något intyg blir det absolut polisanmälan.

Ska ringa imorgon till distriktvet.och kolla om de inte kan försöka kolla längre bak i tiden och kolla ifall intyget finns och om det var UA. Fick känningar om att jag var lite jobbig förra gången. kommer även att informera dem att de troligen inte heller får betalt för de besiktningar de gör hos säljaren ( h*n säljer fler hästar just nu ), kan ju vara av intresse för dem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 859
Senast: Kingsland89
·
Y
Träning Jag undrar om vem av oss som ska skicka in passet vid ägarbyte jag eller säljaren? Dom sa att dom inte hade papper om ägarbyte och...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: hästhandlarjävel
·
F
Hästmänniskan Idag fick jag äntligen besked från STC att jag numera kan titulera mig ägare till den varmblodiga travare jag köpte för snart 15 månader...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp