Bukefalos 28 år!

Sällan på förskolan *nyinskolad*

Bexzor

Trådstartare
Min son på 16 månader skolades in på förskolan för drygt 2 månader sen, och tiden på förskolan är lätträknad. Antingen är han ledig eller så är han sjuk. Idag har han feber igen, fast det var bara en vecka sen som han hade feber. Förskolan sa att det är vanligt precis så här i början men ändå.

Just nu sitter han ihopkurad i mitt knä med snuttefilt och napp, kokhet. Jag vet att äldsta sonen var sjuk mycket också som liten, men ska det vara så här? Nu har iofs minste sonen en luftvägsproblematik i botten, men jag hinner knappt arbeta trots att vi delar på vab-dagarna.

Hur har det varit för er?
 
De flesta barn är ju sjuka jämt och ständigt precis när de börjar på förskolan/kommer tillbaks efter ledighet.
Vi hade tur med dottern, tror det dröjde nästan två månader innan hon blev sjuk första gången, tom personalen på förskolan blev imponerade av detta. Hon har dock varit sjuk hon också, dock verkar hon känsligare när hon kommer tillbaks efter sommarsemestern, höstarna har spenderats med vab ca två veckor i stöten. typ: vab 2 v. , 1 v. frisk, vab 2 v. osv. Och då är vi väldigt noga med att inte lämna en hostig, snorig unge på förskolan utan när hon kommer tillbaks är hon helt frisk och likaså vid kräkningar tidigast 48 h efter sista kräkningen, enligt förskolans regler. Känns som om många föräldrar stressar tillbaks till jobben, trycker i ungen febernedsättande och lämnar på förskolan ändå, hörde tom en som ville att ungen skulle in trots att den kräkts dagen innan, men då sparkade personalen bakut, tackålov.

Men tyvärr är det väl nästan mer regel än undantag att det blir mycket vab när barnen är på förskolan.
 
Senast ändrad:
Min son på 16 månader skolades in på förskolan för drygt 2 månader sen, och tiden på förskolan är lätträknad. Antingen är han ledig eller så är han sjuk. Idag har han feber igen, fast det var bara en vecka sen som han hade feber. Förskolan sa att det är vanligt precis så här i början men ändå.

Just nu sitter han ihopkurad i mitt knä med snuttefilt och napp, kokhet. Jag vet att äldsta sonen var sjuk mycket också som liten, men ska det vara så här? Nu har iofs minste sonen en luftvägsproblematik i botten, men jag hinner knappt arbeta trots att vi delar på vab-dagarna.

Hur har det varit för er?

Vår son började på dagis när han var 13 månader. Han började i mars förra året. Sedan dess har vi vabbat i stort sett varenda månad. Nu har vi inte behövt vabba på över en månad (peppar peppar...) och det är rekord!
 
Vår nr två skolades in i januari. Han har knappt gått en enda hel vecka på den tiden, utan han är alltid hemma en till två dagar och ibland fler. Till slut var vi hos läkaren och tog lite blodprov men de var ua. Så det tycks bara vara att stå ut och hela tiden ha en plan för eventuell vab.
 
Sen min dotter började på dagis hösten 2012 har jag vabbat sex dagar. Hennes pappa har iofs tagit en del vab men inte i några enorma mängder, kanske 15-20 dagar totalt. Under 2014 vabbade jag noll dagar. (Hon spräckte iofs trumhinnan i februari men då hade hon sportlovsledig barnvakt i två dagar.)

Jag är mycket tacksam för att friskhet tycks gå i släkten!
 
Vi hade inga större problem med sjukdomar när äldsta började i förskolan (nästan 2 år gammal) men när de omorganiserade ett par år senare och började slå ihop avdelningarna på eftermiddagarna kom sjukdomarna. Det märktes på en gång att smittor började vandra mellan avdelningarna. Innan denna omorganisering spreds smittorna nästan aldrig mellan avdelningarna.
 
Inte märkt direkt på mina barn att de vart speciellt sjuka. Någon magsjuka och feber. VAB-dagarna är väldigt få.
Där emot bonusen är sjuk rätt ofta och en period kändes de som han hade feber varje vecka han bodde hos oss.
 
Min son på 16 månader skolades in på förskolan för drygt 2 månader sen, och tiden på förskolan är lätträknad. Antingen är han ledig eller så är han sjuk. Idag har han feber igen, fast det var bara en vecka sen som han hade feber. Förskolan sa att det är vanligt precis så här i början men ändå.

Just nu sitter han ihopkurad i mitt knä med snuttefilt och napp, kokhet. Jag vet att äldsta sonen var sjuk mycket också som liten, men ska det vara så här? Nu har iofs minste sonen en luftvägsproblematik i botten, men jag hinner knappt arbeta trots att vi delar på vab-dagarna.

Hur har det varit för er?
Min yngsta var nog mer sjuk än frisk de första åren på förskolan... Men å andra sidan så är han väldigt sällan sjuk numera så han byggde nog upp ett extremt immunförsvar... ;)
 
Det första året var sonen på förskolan i stort sett varannan vecka. Han höll sig frisk i ett par dar och sen var det kört igen. Nu är han fyra år och det är mycket bättre. Dels är hans förkylningsastma nästan borta och dessutom kan det gå både en och två månader mellan sjukperioderna. Så nu är det på en klart hanterlig nivå. I början var det tufft att få ihop VAB-dagarna med att faktiskt få något gjort på jobbet.
 
Det första året var sonen på förskolan i stort sett varannan vecka. Han höll sig frisk i ett par dar och sen var det kört igen. Nu är han fyra år och det är mycket bättre. Dels är hans förkylningsastma nästan borta och dessutom kan det gå både en och två månader mellan sjukperioderna. Så nu är det på en klart hanterlig nivå. I början var det tufft att få ihop VAB-dagarna med att faktiskt få något gjort på jobbet.

Har du kunnat se ett samband mellan hans förkylningsastma och vabbandet när han var liten? Min pojke har problem med sina luftvägar, och blir jätterosslig/tät väldigt ofta. Jag är säker på att det är det som stör, luftvägarna påverkar mycket hur man mår. Som i tex ert fall med förkylningsastma.
 
Mina tva stora barn är sällan sjuka vilket jag är väldigt glad för.
Minsta börjar nog förskolan i höst (om vi far en plats) och jag hoppas att hon ocksa haller sig frisk. Tanken är att jag ska börja jobba igen men här i Österrike har varje förälder bara 10 vabdagar var per ar sa det finns inte utrymme för manga sjukdagar.
 
Min son på 16 månader skolades in på förskolan för drygt 2 månader sen, och tiden på förskolan är lätträknad. Antingen är han ledig eller så är han sjuk. Idag har han feber igen, fast det var bara en vecka sen som han hade feber. Förskolan sa att det är vanligt precis så här i början men ändå.

Just nu sitter han ihopkurad i mitt knä med snuttefilt och napp, kokhet. Jag vet att äldsta sonen var sjuk mycket också som liten, men ska det vara så här? Nu har iofs minste sonen en luftvägsproblematik i botten, men jag hinner knappt arbeta trots att vi delar på vab-dagarna.

Hur har det varit för er?
Jag vet inte hur det ser ut i din kommun men jag vet att i Lund finns det Förskolebussarna som delvis är till för barn som är infektionskänsliga. Små grupper och så är de ute mycket. Har en kompis som har sina barn där pga infektionskänslighet.
Du kanske kan kolla om din kommun har någon lösning för infektionskänsliga barn?
 
Har du kunnat se ett samband mellan hans förkylningsastma och vabbandet när han var liten? Min pojke har problem med sina luftvägar, och blir jätterosslig/tät väldigt ofta. Jag är säker på att det är det som stör, luftvägarna påverkar mycket hur man mår. Som i tex ert fall med förkylningsastma.

Ja, absolut! Att det var trögare att andas (även med medicin) påverkade mycket. Astman gjorde att han helt enkelt blev mer påverkad av förkylningen. Han blev sjukare och det tog ett par extra dagar till återhämtning.
 
Vår äldsta har också förkylningsastma. Den har blivit bättre, men den är fortfarande kvar (fyller 8 i år). Det har påverkat vab-dagar enormt mycket. Varje förkylning har krävt x antal extra dagar hemma för att medicinera mot hostan och för att han ska få sova tillräckligt väl någon natt för att orka förskola/skola.

Nu är han så stor att han själv kan ta med och "puffa" mitt på dagen så bara det värsta lagt sig så kan vi skicka iväg honom till skolan ändå.

Överlag har vi haft mycket vab med båda våra barn; numera inte så mycket på 7åringen, men 4-åringen har varit mycket sjuk under de här tre åren hon varit i barnomsorgen. Dock blir det bättre och bättre... om än i sakta mak.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 782
Senast: alazzi
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 168
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 957
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: tonton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp