Bukefalos 28 år!

Sällskap till kaninhona

a-s

Trådstartare
Har en dvärgvädur på 6 månader som jag haft sen i september och nu inser jag att hon behöver sällskap. Vad är att rekommendera? Kastrerad hane såklart men brukar det funka? Erfarenheter?
Erfarenheter vid kastrering?
 
Sv: Sällskap till kaninhona

Har en dvärgvädur på 6 månader som jag haft sen i september och nu inser jag att hon behöver sällskap. Vad är att rekommendera? Kastrerad hane såklart men brukar det funka? Erfarenheter?
Erfarenheter vid kastrering?

Mina honas har haft två kastrerade hanar som sällskap.
Kastreringarna har gått jätte bra på bägge.

Första hanen gick kanonfint och de blev bästisar direkt.

Andra hannen kom till mig under tiden honan och första hannen var ett par, då fick andra hannen gå för sig själv, att sätta ihop dem alla tre var bara att glömma. Det är det jag tror har varit största orsaken till att honan och andra hannen har haft väldigt svårt att komma överens även efter att första hanen gick bort. Honan betraktade redan andra hannen som ett hot.

Först ville de inte veta av varandra men tillslut gick det och de hade det hur bra som helst, tills jag klantade till det genom att låta dem gå in på honans gamla revir och de rök ihop och blev ovänner igen. Senare så märkte jag att de började bli nyfikna på varandra så jag provade igen och nu är de riktiga kompisar oavsett vart i huset de befinner sig.

Bör tilläggas att mina kaniner alltid har gått helt lösa, så de har utrymme att lösa konflikter och undvika varandra om det skulle behövas. Att stoppa ihop två kaniner i en liten bur hade jag inte rekommenderat. Kaninslagsmål är riktigt hemska. Oavsett så är det en chansning, man kan inte veta i förväg om det kommer gå eller inte. Men hittar man bara rätt kaninkompis så finns det inget som är bättre för kaninen än det :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sällskap till kaninhona

Det går bra med honor ihop också man släpper ihop på rätt sätt och man inte pressar ihop dom i en liten bur. Sen beror det säkert till viss del på ras också, vissa har aldrig sina honor ihop och avlar inte på att dom ska funka i grupp. När jag hade så hade jag endast någon hona som inte förstod sociala regler och henne avlade jag inte vidare på. Här är en gamma bild på avlehonor med ungar som jag hade. Har dock inga kaniner kvar idag förutom en liten innekanin.

79300.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 686
Senast: JohannaB
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 366
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp