Sämsta julklappen?

Håller med till 100 %. Ogillar allt vad julklappar innebär pga konsumtionshets osv och har sedan 15 år varken gett eller fått på något systematiskt vis. Firar alltid "lill-jul" med några vänner och då ger vi varandra saker, men i övrigt köper jag inga klappar. Några enstaka gånger har brorsbarn och sambons systerson fått, men då är jag har jag principen att bara ge bort böcker (pga bra grej, och barn som uppskattar böcker) eller välgörenhetsklappar.


Håller med dig och @Brassneck - jag tycker välgörenhetsklappar är fantastiskt bra både att ge och att få. Att någon inte skulle uppfatta det som "riktig klapp" har inte slagit mig, men det är ju bra att känna till. Jag tycker det är roligt att ge presenter men försöker undvika prylhetsen och grejer som typ används en gång sen blir liggande och slutligen hamnar på en landfill någonstans.

Men för att svara på TS:
Jag har fått en hink (!) med proteinpulver en gång. Måste varit typ 5 kg, som kom i en stor vit plasthink med rött lock. Jag hade inte julönskehintat om pulver i någon form tidigare, så tja. Tack så mycket och så le artigt, något förvånad. :confused:

En annan gång fick jag ett schampoo, balsam och duschscrub-set för damer med "åldrande hy". Minns inte om jag fyllde 20 eller 25 men någonstans där i brytpunkten. Det var skämtsamt och vänligt menat, men jag blev lite ledsen minns jag, sådär i övergången ung vuxen/vuxen.

Annars byter vi ofta praktiska presenter i min familj, antingen något ätbart eller typ en ryggsäck. Men en gång när jag var i yngre tonåren fick jag 67 kr i småpengar av en släkting som råkade komma förbi på jul. Det var vad hen hade i plånboken och det var ju snällt, men visar lite på klapp-hysterin tänker jag såhär i efterhand. Hen kunde inte bara säga god jul och ge en kram liksom - det måste vara en present också för annars blir hen skammad...
 
Sämsta julklappen jag fått blev bättre under kvällen, men får ändå vara med.
Maken och hans mor äter trerätters på julafton, och förra året bestämdes det att vi alla skulle öppna varsin paket innan efterrätten och spara resten tills senare.

Maken väljer då att jag ska öppna ett av paketen från honom, och där är..... En tub butangas!
Jag var extremt förvirrad och besviken då han brukar vara bra på presenter, och när jag tittar frågande på honom så säger han något om att tändarna vi har hemma för ljus behöver ju fyllas på :meh:

Jag var inte direkt på topphumör under desserten, vilket nog märktes, för efteråt var maken snabb med att ge mig en julklapp till, som innehöll en gasbrännare till köket, vilket jag pratat om sedan vi träffades att jag hade velat ha. Han trodde att jag skulle se gasen och genast räkna ut att det var för att jag skulle få en brännare så jag skulle se fram emot presenterna efter efterrätten :rofl:

Så det blev ju bra i slutändan, men jag har tipsat om att inte hitta på liknande i framtiden, för jag fattade inte poängen med gasen så som han trodde jag skulle göra.
 
Bästa och sämsta julklappen, en begagnad Nissan Sunny
Önskade mig nämligen en bil som startade när temperaturen gick under nollan (min dåvarande gjorde inte det)
Nya bilen startade visserligen när det var minus men gick å andra sidan bara köra när det var minus också. Över nollan gick den bara i 70 🤷‍♀️:rofl:
 
Nu kom jag på en kass julklapp till. Från mitt ex.
Önskade mig en varm, färgglad mössa.

Fick en svart, glesstickad som värmde lika mycket som ett hårnät. Jag hade nog uppskattat mössan som "fint" till vissa utstyrslar men jag blev så besviken på att han inte hade lyssnat alls på vad jag önskade eller ansträngt sig. Typ vilken mössa som helst hade stämt bättre in.
 
Mitt ex gav mig en fällkniv (som han själv ville ha och helt sonika lade beslag på sedan) och ett par rosa hörlurar för barn. Bägge köpta för pengar han ”lånat” av mig. (Dvs jag visste inte om lånet utan upptäckte det senare, och fick aldrig tillbaka dem.)

Samma rövhatt gav mig en inslagen gul lök och ett halsband köpt på barnavdelningen för 49kr, på min födelsedag.

Själv önskade han sig (läs krävde)presenter för flera tusen..
 
Håller med dig och @Brassneck - jag tycker välgörenhetsklappar är fantastiskt bra både att ge och att få. Att någon inte skulle uppfatta det som "riktig klapp" har inte slagit mig, men det är ju bra att känna till. Jag tycker det är roligt att ge presenter men försöker undvika prylhetsen och grejer som typ används en gång sen blir liggande och slutligen hamnar på en landfill någonstans.

Men för att svara på TS:
Jag har fått en hink (!) med proteinpulver en gång. Måste varit typ 5 kg, som kom i en stor vit plasthink med rött lock. Jag hade inte julönskehintat om pulver i någon form tidigare, så tja. Tack så mycket och så le artigt, något förvånad. :confused:

En annan gång fick jag ett schampoo, balsam och duschscrub-set för damer med "åldrande hy". Minns inte om jag fyllde 20 eller 25 men någonstans där i brytpunkten. Det var skämtsamt och vänligt menat, men jag blev lite ledsen minns jag, sådär i övergången ung vuxen/vuxen.

Annars byter vi ofta praktiska presenter i min familj, antingen något ätbart eller typ en ryggsäck. Men en gång när jag var i yngre tonåren fick jag 67 kr i småpengar av en släkting som råkade komma förbi på jul. Det var vad hen hade i plånboken och det var ju snällt, men visar lite på klapp-hysterin tänker jag såhär i efterhand. Hen kunde inte bara säga god jul och ge en kram liksom - det måste vara en present också för annars blir hen skammad...
Jag gav min mamma en "välgörenhets-get". INTE uppskattat! Hon sa ingenting, men det märktes tydligt att hon förväntat sig något roligare. :laugh:
 
Egentligen en bra present, om man älskade att åka skidor..
Ett par Hestra skidhandskar av mitt ex som försökte lära mig åka utför.
Nej jag åker inte längre :D
 
Jag gav min mamma en "välgörenhets-get". INTE uppskattat! Hon sa ingenting, men det märktes tydligt att hon förväntat sig något roligare. :laugh:
😁Sonen önskade sig en jul en get eftersom han gillade kompisens get även om han även konstatera att vi inte bodde lämpligt för en get. Syrran gav honom en välgörenhets get och han tyckte att det var fantastiskt. Han fick en massa annat också men geten pratar han fortfarande om flera år senare. :)
 
Jag gav min mamma en "välgörenhets-get". INTE uppskattat! Hon sa ingenting, men det märktes tydligt att hon förväntat sig något roligare. :laugh:


Haha - hon kunde ju fått en mjukisget som symbol för den levande geten som gick till en familj någonstans. :D

Jag gav bort ett vaccinationspaket via UNICEF till en manlig släkting på farsdag nu i nov, fick inga sura miner där. Men han kanske hade velat ha sprutorna själv. :devil:
 
För att komma i den rätta julstämningen så startar jag en julklappstråd :D :D :D

Vilken är den allra sämsta, knasigase eller mest missriktade eller udda julklapp ni fått, eller gett?

Jag kan börja med att bidra med det mina då blivande svärföräldrar gav mig den första julen jag besökte dem.
En (1) biocheck.

En affisch på August Strindberg. Av min mor. Är inget fan, eller ja, tycker väl inget särskilt om just Strindberg så bara allmänt konstig julklapp. Hon brukar annars vara bra på julklappar!
 
Känns upplagt för en klappbytartråd :D Har inte fått nån dålig present i år (ja, julen kom tidigt här pga Corona). Det sämsta var en bok jag redan läst men det kunde ju inte givaren veta. Jag sa inget och hoppas på uppföljaren i födelsedagspresent :D
Varför inte :D

Så du lägger en bok i potten. Vilken bok?
 
Vår kaffebryggare är också införskaffad av min mor "så att vi kan bjuda gäster på riktigt kaffe" och ja den står i skafferiet om vi inte har kalas typ 🤷‍♀️
Haha, min svärmor har gett oss otaliga kaffebryggare med den motiveringen. Vi kör nämligen mocka bryggare a la Bialetti, och det är tydligen odrickbart enligt henne.

Tillslut behöll vi en bryggare i skåpet och kallade den buffert bryggaren, så vi slapp få nya hela tiden...
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 762
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp