Sängkantsprat

pollex

Trådstartare
Jag läste nyligen en bok av en författare som beskrev hur han brukade gå runt till alla sina (nio!) barn på kvällarna och ha en pratstund, och hur värdefullt han - och de - tyckt att det varit. Mina barn är också pratbenägna i sängen men det blir aldrig sådär harmoniskt som det lät i boken, utan jag får avbryta dem om jag någonsin ska få göra kväll själv. Det kanske är något magiskt knep jag inte kan? :confused: Har ni sängkantsprat i lagom mängd om kvällarna och hur gör ni det? :p
 
Nu är ju inte dottern så gammal men vissa kvällar brukar vi ägna åt att prata om vad vi gjort under dagen, det verkar hon uppskatta väldigt mycket och lyssnar intresserat och kommer med egna inlägg ibland :)
 
Jag läste nyligen en bok av en författare som beskrev hur han brukade gå runt till alla sina (nio!) barn på kvällarna och ha en pratstund, och hur värdefullt han - och de - tyckt att det varit. Mina barn är också pratbenägna i sängen men det blir aldrig sådär harmoniskt som det lät i boken, utan jag får avbryta dem om jag någonsin ska få göra kväll själv. Det kanske är något magiskt knep jag inte kan? :confused: Har ni sängkantsprat i lagom mängd om kvällarna och hur gör ni det? :p
Ibland :) en av anledningarna till att vi inte tagit tag i att lära sonen somna själv faktiskt. Kan vara alltifrån att reflektera över saker som hänt hos dagmamman till att fundera över vilka valar som har barder, till vad det är för dag imorgon...
Det är sällan det pratet som ger utdragna läggningar tycker jag.
 
Jag ligger alltid hos barnen (ett i taget) på kvällarna och så pratar vi om dagen. Vad de gjort på skolan, vad som varit bra, om det är något som gjort dem ledsna eller om det är något annat speciellt. Jag och stora sonen började med det efter han haft en jobbig period och behövde få prata av sig om vad som hänt på dagarna och sen har vi bara fortsatt för det är så mysigt! Lillebror kom ju på att vi låg och pratade och då var det självklart att göra det med honom också. ❤ Det är så ofta full fart på kvällarna, så att få barnen i säng och där kunna ligga och prata en kvart eller så med de var för sig är jättemycket värt, både för barnen och mig.
 
Ja! Varje kväll med sonen på drygt 4 år. Så värdefullt för oss och det verkar vara det för honom också :heart

Vi pratar absolut inte om meningen med livet varje kväll. Ganska ofta om vilken bok vi ska läsa imorgon eller vilken bil som är snabbast ;) Men titt som tätt kommer det tankar och funderingar som det känns som att han har funderat på, och som det krävs lite lugn och ro och närhet för att prata om.

Han somnar absolut inte själv och vi har inga planer på att ”träna” in det. Även om det såklart finns fördelar med det också.

Lillasyster är 1 år och 9 månader. Vi ligger bredvid henne också men konversationerna blir inte riktigt lika givande ;)
 
Ja! Varje kväll med sonen på drygt 4 år. Så värdefullt för oss och det verkar vara det för honom också :heart

Vi pratar absolut inte om meningen med livet varje kväll. Ganska ofta om vilken bok vi ska läsa imorgon eller vilken bil som är snabbast ;) Men titt som tätt kommer det tankar och funderingar som det känns som att han har funderat på, och som det krävs lite lugn och ro och närhet för att prata om.

Han somnar absolut inte själv och vi har inga planer på att ”träna” in det. Även om det såklart finns fördelar med det också.

Lillasyster är 1 år och 9 månader. Vi ligger bredvid henne också men konversationerna blir inte riktigt lika givande ;)

Vi hade också mysiga kvällsprat när barnen var mindre och någon av oss låg kvar med dem tills de somnade, men jag fick avbryta dem då med för att det skulle somnas i vettig tid :p.
 
Jag ligger alltid hos barnen (ett i taget) på kvällarna och så pratar vi om dagen. Vad de gjort på skolan, vad som varit bra, om det är något som gjort dem ledsna eller om det är något annat speciellt. Jag och stora sonen började med det efter han haft en jobbig period och behövde få prata av sig om vad som hänt på dagarna och sen har vi bara fortsatt för det är så mysigt! Lillebror kom ju på att vi låg och pratade och då var det självklart att göra det med honom också. ❤ Det är så ofta full fart på kvällarna, så att få barnen i säng och där kunna ligga och prata en kvart eller så med de var för sig är jättemycket värt, både för barnen och mig.

Det låter jättemysigt! Men avslutar de samtalen frivilligt? :p
 
Vi hade också mysiga kvällsprat när barnen var mindre och någon av oss låg kvar med dem tills de somnade, men jag fick avbryta dem då med för att det skulle somnas i vettig tid :p.

Ja absolut att vi behöver avbryta för att det är dags att sova här med :p Men upplever att det går snabbare att somna när han har fått prata av sig lite först :)
 
Det låter jättemysigt! Men avslutar de samtalen frivilligt? :p

Oftast avslutas de naturligt när vi pratat om dagen, om det varit något speciellt. Dessutom är det så inkört så de kan "schemat" för vad vi pratar om. Först går vi igenom dagen, sen om det hänt något som man blev ledsen av och sen det som var bäst för dagen. Ibland har de något speciellt de vill prata om också, då tar det ju mer tid, men då får det väl göra det tänker jag. Stunden är så viktig för oss alla. Ett tag började jag men barnen varannan dag, alltså lilla först varannan dag och stora varannan, men det funkade inte (de väntar i sin säng), för lillebror somnade när han fick vänta eftersom storebror hade så mycket att prata om. Men när jag alltid börjar med lillebror så kan jag och äldsta sonen ligga och prata i säkert bort mot en timme om han behöver det. Det är mycket som händer som inte alltid är lätt att förstå när man är 8 år...
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Ligger alltid och pratar/läser bok osv med vår 4-åring när det är dags att sova. Är jag själv trött så ser jag till att vara redo för sängen när jag lägger honom för då kan jag också somna för natten i hans säng (han har en 140-säng så den är bekväm att sova i även för oss vuxna). Ibland somnar han i sängen själv medan jag gör mig iordning, ibland somnar han medan vi läser, ibland säger han själv till att han är trött och ibland får jag säga att det är dags att sova och släcka lampan.

För oss har det underlättat enormt att ha en fullstor säng åt honom, då behöver inte jag känna mig ”stressad” över att det tar lång tid för honom att somna, utan kan själv sova med honom om jag är trött.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Fille
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 783
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp