Bukefalos 28 år!

Sänka kraven?

Tropic

Trådstartare
Jisses säger jag bara, snart går jag in i väggen på hästfronten. Jag är så trött på att behöva rida min häst, ser sällan fram emot det längre. Jag skrev om min pågående svacka i ett tidigare inlägg, och inte har det blivit särskilt mycket bättre. Jag har försökt gå till botten med vad det är som gör att jag verkligen inte har någon ork till att träna min häst längre, och jag börjar misstänka att det har att göra med mina alltför höga krav. Varje dag hör och ser jag bekanta till mig, både äldre och yngre människor, som lyckas på tävlingsbanorna och tränar så mycket för att dom brinner för det. Jag har också gjort det en gång i tiden, jag älskade att gå ut i stallet och göra det jag gjorde bäst - rida och pyssla om hästarna. Jag kunde vara där dagarna i ända. Jag saknar känslan enormt mycket, men nu är jag ensam JÄMT när jag rider och är i stallet eftersom jag har dom hemma. Jag känner att jag inte har förutsättningarna att satsa särskilt högt eftersom jag inte har någon ridbana, endast ett ibland dyngblött gärde och vägar att rida på. Jag har inte tränat för tränare på hela vintern och det känns som att jag slarvar bort hela min 8-åriga hästs liv. Han kunde ha blivit så bra, men så kom han till mig. Så känns det. Det medför att jag inte vill tävla, för vi kommer ändå misslyckas. Och jag orkar dessutom inte det, det är inte ens kul. Allt detta får mig att fundera på vad jag ens tränar min häst för, allt känns så meningslöst. Ändå vill jag inte sluta med hästar, någonstans vet jag att mitt intresse finns, men det vill bara inte fram. Bryter ihop direkt jag tänker lite djupare inpå detta, är oerhört jobbigt... Min häst tränas inte alls hårt nu och då mår jag dåligt över det istället... Vill bara gå och lägga mig och sova tills jag känner för att rida igen, tills jag verkligen VILL detta igen, jag saknar det så mycket!!! :(
 
Vad kan du förändra? Finns det någon möjlighet att ha hästen inackorderad någonstans så att du får sällskap i stallet och bättre träningsmöjligheter? Är det ett alternativ att byta hästen mot en annan häst där du inte känner kraven på samma sätt? Rider du för tränare i dagsläget? Har du testat att släpa dig iväg på en tävling eller två fastän du inte tror att det ska bli roligt? :)
 
Vad kan du förändra? Finns det någon möjlighet att ha hästen inackorderad någonstans så att du får sällskap i stallet och bättre träningsmöjligheter? Är det ett alternativ att byta hästen mot en annan häst där du inte känner kraven på samma sätt? Rider du för tränare i dagsläget? Har du testat att släpa dig iväg på en tävling eller två fastän du inte tror att det ska bli roligt? :)

Ja jag vill egentligen satsa på hoppningen, för det är något jag tycker är väldigt roligt. Men då kommer dessa tankar igen, om att vi är så dåliga jämfört med dom andra osv... Jag funderar faktiskt på att stalla upp henne i vinter så jag får tillgång till ridbana och underbart nog SÄLLSKAP. Jag måste nog få tillbaka min motivation, och det får jag nog mest genom att inspireras av andra. Problemet är att jag har två hästar och bara råd med att stalla upp en :( Inte tränat för tränare på ett halvår, har ingen ork till att åka.. Så mycket i skolan och en vinter med en rad kriser inom familjen har tagit kål på mig.
 
Jag tror inte det är ett dugg konstigt att du känner som du känner för är du en social människa och dessutom vill träna/tävla så kan det bli jättefel att stå ensam på en gård ute på landet utan möjligheter att träna ordentligt och utan social stimulans.

Jag drivs jättemycket av att det är socialt på ett bra sätt i samband med uppstallning samt att det finns vettiga träningsförhållanden . Ridbana och ridhus är ett måste för min del . Även det sociala .
Ensam i ngt stall ute i skogen utan träningsmöjlighet i fråga om ridbana ens vardagligen om man vill träna /tävla osv hade jag aldrig funkat med . Tror du måste rannsaka dig själv utifrån det och möjligheter osv och vad du behöver uppstallningsmässigt som funkar för dig :)

Ang dock att slösa bort ngn hästs liv pga avsaknad av träning /tävling så nej ;) där handlar det om dina egna känslor inte hästens.
 
Jag får ganska ofta höra på jobbet "Du vill väl ha en egen gård, så du kan ha hästen hemma?" Näver Bäver! Precis av den anledningen du beskriver. I ett land där halva året är i mörker skulle jag inte få ett skit gjort utan ridhus och kompisar, jag skulle också bara stanna upp och göra det nödvändigaste.
Sen är det ingen idé att jämföra med andra, det kommer alltid vara nån åttaåring som springer snudd på GP och själv har man svårt med västergaloppen.
 
Jag tror inte att det här landet är idealiskt för att sitta ensam i ett stall på landet utan träningsmöjligheter med tanke på vår vinter och hur stora delar av året det är mörker, ,mörker, mörker. Möjligtvis om man har bra träningsmöjligheter på skrittavstånd eller är en ensamvarg som bara vill skogsmulla. Det är absolut inget fel om man bara önskar vara ute i skogen med sin häst det menar jag inte. Men vill man tävla och träna och ha sällskap när man rider så är det bästa att stalla upp på ett ställe där det ges de möjligheter till träning som man önskar. Det är klart som sjutton att man tappar inspirationen och glädjen om man inte har vettiga träningsmöjligheter eller ridsällskap ibland om man har som mål att tävla. Så som redan sagts i tråden sälj en häst, stalla upp den andra på ett bra ställe och hitta glädjen i ridningen igen. Kanske kan det vara vettigt att åka på en rolig kurs med din häst om det är möjligt för att få en inspirerande nystart på er träning.
 
Jisses säger jag bara, snart går jag in i väggen på hästfronten. Jag är så trött på att behöva rida min häst, ser sällan fram emot det längre. Jag skrev om min pågående svacka i ett tidigare inlägg, och inte har det blivit särskilt mycket bättre. Jag har försökt gå till botten med vad det är som gör att jag verkligen inte har någon ork till att träna min häst längre, och jag börjar misstänka att det har att göra med mina alltför höga krav. Varje dag hör och ser jag bekanta till mig, både äldre och yngre människor, som lyckas på tävlingsbanorna och tränar så mycket för att dom brinner för det. Jag har också gjort det en gång i tiden, jag älskade att gå ut i stallet och göra det jag gjorde bäst - rida och pyssla om hästarna. Jag kunde vara där dagarna i ända. Jag saknar känslan enormt mycket, men nu är jag ensam JÄMT när jag rider och är i stallet eftersom jag har dom hemma. Jag känner att jag inte har förutsättningarna att satsa särskilt högt eftersom jag inte har någon ridbana, endast ett ibland dyngblött gärde och vägar att rida på. Jag har inte tränat för tränare på hela vintern och det känns som att jag slarvar bort hela min 8-åriga hästs liv. Han kunde ha blivit så bra, men så kom han till mig. Så känns det. Det medför att jag inte vill tävla, för vi kommer ändå misslyckas. Och jag orkar dessutom inte det, det är inte ens kul. Allt detta får mig att fundera på vad jag ens tränar min häst för, allt känns så meningslöst. Ändå vill jag inte sluta med hästar, någonstans vet jag att mitt intresse finns, men det vill bara inte fram. Bryter ihop direkt jag tänker lite djupare inpå detta, är oerhört jobbigt... Min häst tränas inte alls hårt nu och då mår jag dåligt över det istället... Vill bara gå och lägga mig och sova tills jag känner för att rida igen, tills jag verkligen VILL detta igen, jag saknar det så mycket!!! :(

Är båda dina hästar ridbara? En medryttare kanske som kommer till ditt stall? Annars som andra sagt; sälj en och stalla upp den andre där du får vad du vill ha, tärningsmöjligheter och socialt umgänge.

Annars verkar det också som om du saknar mål att arbeta mot. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag behöver ett mål för att ha riktig motivation. Det behöver inte vara typ OS, men kortsiktiga och långsiktiga mål tror jag är viktigt. Mitt mål är så enkelt som att jag ska rida pay and ride och har anmält mig till några. Det är inte ens tävling, men det ger ändå mig ett mål och jag tycker det är jättekul att komma ut och "visa upp mig".
 
Om du inte vill flytta på hästarna kan du väl åka på träning 1-2 dagar på vecka i stället. Det gjorde jag när jag inte hade någon ridbana.
 
Dessa val tycker jag är att välja mellan:

* Bygga en ordentlig ridbana
eller:
* Flytta en häst till ridanläggning och bara ha en....
 
Finns det något enkelt du @Tropic kan göra för att det ska bli bättre? Någon föreslog medryttare vilket jag tycker verkar som en bra sak att prova med. Det är inte så krångligt och inget som behöver ta jättemycket av din kanske nu lilla energi i anspråk.

Annars är ridbana med belysning en fin sak att ha. Kanske det går att börja med belysning på något ridbart ställe innan du drar igång med maskinparken? Det är kanske onödigt att bygga en ridbana om du sedan bestämmer dig för att sluta med hästarna eller liknande.

Själv har jag en belyst ridbana, tre hästar och ingen medryttare. Men väl en hästtransport som jag använder rätt flitigt för att ta mig till träningar, tävlingar, en större ridbana eller vad jag nu vill.

I din sits skulle jag mest fundera på det här med prestationsångesten som du verkar ha. Jag har aldrig förstått varför folk verkar ha dåligt samvete för att de har en fin häst. Det är väl jätteroligt att du har en bra häst med kapacitet! Mycket roligare än motsatsen skulle jag vilja säga. Hästen blir inte sämre av att gå i hagen, det den en gång har lärt sig kan den. Givetvis är den kanske lite ringrostig om den inte påmints om sin utbildning på ett tag men inte mår den dåligt av att gå i hagen om det är det du vill. I jämförelse med många andra rider jag nog rätt lite (per häst alltså) men tävlar ändå, hästarna verkar inte må sämre på något sätt av det.
 
Känner igen mig väldigt mycket.
Har oxå hästarna hemma och det är pisstråkigt! Nu var vi tvugna att köpa egen gård då landet vi lever i inte har någon god hästhållning där man kan stalla upp hästarna. Så för att ge hästarna ett drägligt liv köpte vi eget.
Tycker mest det är massa jobb med allt annat än hästarna, det tar över. Ridbana har jag som också kräver en massa jobb för att kunna rida en liten strund, släpning och vattning varje dag. Men det hjälper inte att ha ridbana, har ingen lust att rida ändå. Utan mål med träning och tävling blir allt meningslöst för mig. Jag behöver inspiration av andra och den sociala biten för att tycka det är kul.
Jag har bestämt mig för att lämna, jag vill inte förstöra mitt hästintresse mera.
 
Känner igen mig väldigt mycket.
Har oxå hästarna hemma och det är pisstråkigt! Nu var vi tvugna att köpa egen gård då landet vi lever i inte har någon god hästhållning där man kan stalla upp hästarna. Så för att ge hästarna ett drägligt liv köpte vi eget.
Tycker mest det är massa jobb med allt annat än hästarna, det tar över. Ridbana har jag som också kräver en massa jobb för att kunna rida en liten strund, släpning och vattning varje dag. Men det hjälper inte att ha ridbana, har ingen lust att rida ändå. Utan mål med träning och tävling blir allt meningslöst för mig. Jag behöver inspiration av andra och den sociala biten för att tycka det är kul.
Jag har bestämt mig för att lämna, jag vill inte förstöra mitt hästintresse mera.

Ja, jag tror att den sociala biten egentligen är oerhört viktig! Jag har stora funderingar på att faktiskt stalla upp en av hästarna i vinter, bara tanken gör mig så mycket mer motiverad! Jag behöver, precis som jag tror många andra också gör, inspiration av andra. När man har hästen hemma utan sällskap missar man hela den här biten med gemenskapen inom ridsporten, man har ingen att diskutera träningen med, ingen att fråga om råd eller bara ta en uteritt och ha lite roligt ihop med. Jag är övertygad om att det är den sociala biten som brister allra mest för min del. Jag hoppas det ordnar sig för dig, man får inte tappa hoppet...
 
Känner igen mig väldigt mycket.
Har oxå hästarna hemma och det är pisstråkigt! Nu var vi tvugna att köpa egen gård då landet vi lever i inte har någon god hästhållning där man kan stalla upp hästarna. Så för att ge hästarna ett drägligt liv köpte vi eget.
Tycker mest det är massa jobb med allt annat än hästarna, det tar över. Ridbana har jag som också kräver en massa jobb för att kunna rida en liten strund, släpning och vattning varje dag. Men det hjälper inte att ha ridbana, har ingen lust att rida ändå. Utan mål med träning och tävling blir allt meningslöst för mig. Jag behöver inspiration av andra och den sociala biten för att tycka det är kul.
Jag har bestämt mig för att lämna, jag vill inte förstöra mitt hästintresse mera.

Jag tror att om man ska hästarna hemma och inte lejer bort största delen av arbetet så ska man se till att göra allt så enkelt som möjligt. Själv gillar jag inte arbetet runt omkring utan tycker mest om hästträning av olika slag. Alltså har jag bestämt mig för lösdrift med permanentbädd som inte behöver mockas varje dag. Jag mockar för det mesta varje dag men mest av gammal vana och så håller jag efter utfodringsplatsen (med traktor vintertid och för det mesta grep och skottkärra övrig tid). Tömmer bädden med traktor en gång per år. Har två vinterhagar för att minska risken för lera samt har en rejäl grusad plan vid utfodringen. Thermobar för vattnet under vintern men den skulle jag vilja byta till en större för att bara behöva fylla en gång per dygn (de dricker lika mycket vid -30 som vid +30), har dock inte blivit av att byta än. Vill dock inte ha vattenkopp för att kunna hålla någorlunda koll på hur de dricker. Har gödselhögen när lösdriften för att slippa köra långt med skottkärra och kommer förhoppningsvis till vintern kunna fylla thermobaren med slang istället för dunk. Har fri tillgång på mat i så stor utsträckning som möjligt eftersom det sparar tid. Ger kraftfoder en gång per dag i varsin bytta i hagen. Binder inte upp utan lär hästarna att de förväntas äta sin egen mat och inget annat (det kan dock diskuteras vilket som tar minst tid...). Ridbanan plogas på vintern och sladdas på sommaren. Dock inte inför varje ridpass. Den är för mjuk och ska i sommar justeras och bli större, räknar med att behöva köra på stenmjöl och sedan förhoppningsvis sladda mest för ogräsets skull (är bara jag som använder banan så det hinner börja gro).

Jag tycker det verkar som att många som skaffar eget stall gör det allt för jobbigt för sig och inte riktigt satsar det där sista för att få det lättarbetet och bra. Jag har inte heller kunnat göra allt på en gång utan har stått ut med merarbete ett tag och gjort iordning allt eftersom. Det kan givetvis vara så att man trots åtgärder ändå inte vill ha stall hemma och då ska man givetvis inte ha det. Kanske det räcker med att ha hästen hemma på sommaren?
 
  • Gilla
Reactions: kol
Ja, jag tror att den sociala biten egentligen är oerhört viktig! Jag har stora funderingar på att faktiskt stalla upp en av hästarna i vinter, bara tanken gör mig så mycket mer motiverad! Jag behöver, precis som jag tror många andra också gör, inspiration av andra. När man har hästen hemma utan sällskap missar man hela den här biten med gemenskapen inom ridsporten, man har ingen att diskutera träningen med, ingen att fråga om råd eller bara ta en uteritt och ha lite roligt ihop med. Jag är övertygad om att det är den sociala biten som brister allra mest för min del. Jag hoppas det ordnar sig för dig, man får inte tappa hoppet...

Jag har en stor hästgemenskap och människor att diskutera träningen med trots att jag för det mesta är för mig själv. Det jag däremot får anstränga mig med är att ringa folk, åka iväg med häst och sådant. Dessutom har jag ett översocialt jobb (lärare) så rätt ofta är det skönt att gå omkring hemma i tystnaden :p En av anledningarna till att det funkar bra för mig är kanske också för att jag har rätt många hästvänner som också har egna stall, vi ringer varandra och så träffas vi särskilt sommartid ofta på någon ridbana och tränar tillsammans. Det är säkert olika hur det fungerar på andra ställen (kanske man kan försöka dra ihop ett träningsgäng?) och i mitt län är alla vana vid att köra en bit oavsett vart de är på väg, ska hästarna med hänger man bara på släpet :D
 
Jag tror att om man ska hästarna hemma och inte lejer bort största delen av arbetet så ska man se till att göra allt så enkelt som möjligt. Själv gillar jag inte arbetet runt omkring utan tycker mest om hästträning av olika slag. Alltså har jag bestämt mig för lösdrift med permanentbädd som inte behöver mockas varje dag. Jag mockar för det mesta varje dag men mest av gammal vana och så håller jag efter utfodringsplatsen (med traktor vintertid och för det mesta grep och skottkärra övrig tid). Tömmer bädden med traktor en gång per år. Har två vinterhagar för att minska risken för lera samt har en rejäl grusad plan vid utfodringen. Thermobar för vattnet under vintern men den skulle jag vilja byta till en större för att bara behöva fylla en gång per dygn (de dricker lika mycket vid -30 som vid +30), har dock inte blivit av att byta än. Vill dock inte ha vattenkopp för att kunna hålla någorlunda koll på hur de dricker. Har gödselhögen när lösdriften för att slippa köra långt med skottkärra och kommer förhoppningsvis till vintern kunna fylla thermobaren med slang istället för dunk. Har fri tillgång på mat i så stor utsträckning som möjligt eftersom det sparar tid. Ger kraftfoder en gång per dag i varsin bytta i hagen. Binder inte upp utan lär hästarna att de förväntas äta sin egen mat och inget annat (det kan dock diskuteras vilket som tar minst tid...). Ridbanan plogas på vintern och sladdas på sommaren. Dock inte inför varje ridpass. Den är för mjuk och ska i sommar justeras och bli större, räknar med att behöva köra på stenmjöl och sedan förhoppningsvis sladda mest för ogräsets skull (är bara jag som använder banan så det hinner börja gro).

Jag tycker det verkar som att många som skaffar eget stall gör det allt för jobbigt för sig och inte riktigt satsar det där sista för att få det lättarbetet och bra. Jag har inte heller kunnat göra allt på en gång utan har stått ut med merarbete ett tag och gjort iordning allt eftersom. Det kan givetvis vara så att man trots åtgärder ändå inte vill ha stall hemma och då ska man givetvis inte ha det. Kanske det räcker med att ha hästen hemma på sommaren?

Jag tycker att jag har det så lättarbetat man kan här, Hagarna alldeles utanför stalldörren så bara öppnar dörren vid in o utsläpp. Mockning har jag inte ont av, inte heller fodra och det som har med hästarna att göra.
Men att beställa foder, släpa in foder (har ingen traktor) släpa/vattna ridbanan, mocka hagar, fixa trasiga saker, trimma gräshagen. Ja, allt det där andra som tar en massa energi är jag less på. Har även svårt att koppla av, Känner mig lixom inte färdig förrän jag har kvällsfodrat. Saknar att åka hem från stallet och vara "klar"
Men visst finns det massa fördelar oxå! Har full koll på mina hästar och de stortrivs!
För mig är det den sociala biten som jag saknar, att kunna be någon hålla i en dörr när det blåser, att prata om varför hästen har en bula på benet och vad det kan vara (t.ex) Och såklart inspirationen att se andra rida och ha någon att rida med när man känner för det.
 
Ja, jag tror att den sociala biten egentligen är oerhört viktig! Jag har stora funderingar på att faktiskt stalla upp en av hästarna i vinter, bara tanken gör mig så mycket mer motiverad! Jag behöver, precis som jag tror många andra också gör, inspiration av andra. När man har hästen hemma utan sällskap missar man hela den här biten med gemenskapen inom ridsporten, man har ingen att diskutera träningen med, ingen att fråga om råd eller bara ta en uteritt och ha lite roligt ihop med. Jag är övertygad om att det är den sociala biten som brister allra mest för min del. Jag hoppas det ordnar sig för dig, man får inte tappa hoppet...

Känner oxå att jag börjar planera och sätta upp mål för ridningen så fort jag bestämde mig för att lämna, allt blir roligare med sällskap och bra ridmöjliheter!
 
Jag tycker att jag har det så lättarbetat man kan här, Hagarna alldeles utanför stalldörren så bara öppnar dörren vid in o utsläpp. Mockning har jag inte ont av, inte heller fodra och det som har med hästarna att göra.
Men att beställa foder, släpa in foder (har ingen traktor) släpa/vattna ridbanan, mocka hagar, fixa trasiga saker, trimma gräshagen. Ja, allt det där andra som tar en massa energi är jag less på. Har även svårt att koppla av, Känner mig lixom inte färdig förrän jag har kvällsfodrat. Saknar att åka hem från stallet och vara "klar"
Men visst finns det massa fördelar oxå! Har full koll på mina hästar och de stortrivs!
För mig är det den sociala biten som jag saknar, att kunna be någon hålla i en dörr när det blåser, att prata om varför hästen har en bula på benet och vad det kan vara (t.ex) Och såklart inspirationen att se andra rida och ha någon att rida med när man känner för det.

Fast mockning och fordring tar tid tycker jag, tid jag hellre lägger på att till exempel transportera mig någonstans. Traktor har jag klarat mig utan förr men jag måste säga att det underlättar otroligt mycket att ha en (eller flera). Jag kan förstå den där känslan av att inte vara klar samtidigt som jag lärt mig att det är så det är, jag blir aldrig klar med mitt jobb heller :D Det sociala är såklart svårare om man har eget även om till exempel jag inte ser något problem med att åka iväg och vara social eller ringa någon och ventilera om bulan på benet :) Du kan ju ju göra det bästa av två och ha hästen hemma en del av året och uppstallad en del.
 
Lite äldre tråd men svarar ändå ;)
Jag hade två hästar hemma i flera år, utan ridbana. Till slut blev det för mycket och jag har nu min häst plus lånat sällskap hemma maj-september och är inhyrd resten av året. I år funderar jag på att flytta hästen redan i augusti då han är ny för mig och jag behöver hjälp med inridningen.
 
Lite äldre tråd men svarar ändå ;)
Jag hade två hästar hemma i flera år, utan ridbana. Till slut blev det för mycket och jag har nu min häst plus lånat sällskap hemma maj-september och är inhyrd resten av året. I år funderar jag på att flytta hästen redan i augusti då han är ny för mig och jag behöver hjälp med inridningen.

Man ska nog inte bita sig fast i eget stall bara för att. Är det för jobbigt så är det och din variant är nog en gyllene medelväg. Samtidigt ser jag att en del envisas med arbetskrävande arrangemang som rätt enkelt skulle kunna ändras. Egen prestationsångest är nog dock svårare att komma till rätta med (jag tänker på trådstarten).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 463
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: yamyam
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 721
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp