Särbegåvning

"folk överlag är korkade",

En liten tanke på detta, jag såg ett program på netflix. 100 människor eller vad det heter. Där frågade de 100 personer om de trodde att de tillhörde det smartare skiktet av de som var där. Tror att det var runt 80% som svarade ja, men jag kan minnas fel om den exakta siffran.

Men poängen är att det visar att vad vi tror om vår intelligens antagligen inte säger jättemycket om hur det faktiskt är egentligen. Jag tror att man upplever sig själv som smartare än andra för att sättet man själv tänker på helt enkelt är logiskt för en själv.

Jag tänker såhär; att man har tillgång till samtliga aspekter av sina egna tankegångar, men det har man inte till andras, och upplever därför dem som mer ologiska, oavsett om det faktiskt är fallet eller inte.
 
Högskoleprovet, skriver du alla rätt har du hög IQ :)
Fast högskoleprovet testar man ju väldigt mycket mer. Dels måste man vara snabb, man måste kunna koncentrera sig trots att det kan vara hundratals i samma rum. Och man gör dessutom prov hela dagen. Jag har oftast väldigt bra resultat på de fyra första. Det sista går käpprätt åt helvete. Då är jag slut. Nu gjorde jag det iofs under en period där vi hade 4 prov på 1,5 vecka, och hade avlivat en häst 1,5 månad tidigare, så visst var jag inte i fas.

Andra blir hypernervösa på prov och kan ingenting på själva proven.

Men nivån på högskoleprovet är ju egentligen rätt låg, så klarar du pressen, är snabbare och inte blir uttröttad så kan du nog få rätt bra resultat, oavsett nivå på intelligens.
 
En liten tanke på detta, jag såg ett program på netflix. 100 människor eller vad det heter. Där frågade de 100 personer om de trodde att de tillhörde det smartare skiktet av de som var där. Tror att det var runt 80% som svarade ja, men jag kan minnas fel om den exakta siffran.

Men poängen är att det visar att vad vi tror om vår intelligens antagligen inte säger jättemycket om hur det faktiskt är egentligen. Jag tror att man upplever sig själv som smartare än andra för att sättet man själv tänker på helt enkelt är logiskt för en själv.

Jag tänker såhär; att man har tillgång till samtliga aspekter av sina egna tankegångar, men det har man inte till andras, och upplever därför dem som mer ologiska, oavsett om det faktiskt är fallet eller inte.

Dunner-Kruger effekt. Finns extremt mycket exempel på detta, ett intressant jag gillar är en harvardprofessor som frågade som varje kursstart frågade sin klass "kommer ni tillhöra det 25 %-toppskiftet i den här klassen?". Runt 75 % svarade alltid ja. Och det är ungefär så det brukar se ut, 75 - 80 % tror att de är betydligt smartare än medel och det brukar inte ens vara de som FAKTISKT är smartare än medel som faktiskt säger det. För de som är riktigt smarta - de vet vad de inte vet.

Jag brukar ofta reagera när folk uttrycker sig om hur intelligenta de är och tänka att just det uttalandet är det yttersta beviset på att de INTE är så intelligenta som de tror :D
 
Jo det gör man faktiskt. 125 drar man gränsen för och ser man på normalkurvan så är det inte speciellt många människor som ligger över 125 i iq.
Om du frågar folk själva så anser sig var och varannan var särbegåvad. 😉
Jag läste en gång en tråd om savanter på familjeliv. Tro det eller ej, men vips så vimlade tråden av savanter och folk tävlade i att berätta hur speciella de var. En skrev att den brukade memorera sortimentet i affären och därefter gå runt och hjälpa folk. Då skrev genast flera stycken att de minsann gjorde samma sak. Haha skämskudde så pinsamt att läsa. Savanter är verkligen inte vanligt, de verkade tro att bara de haft det lätt för sig i skolan så var de savanter.
 
Om du frågar folk själva så anser sig var och varannan var särbegåvad. 😉
Jag läste en gång en tråd om savanter på familjeliv. Tro det eller ej, men vips så vimlade tråden av savanter och folk tävlade i att berätta hur speciella de var. En skrev att den brukade memorera sortimentet i affären och därefter gå runt och hjälpa folk. Då skrev genast flera stycken att de minsann gjorde samma sak. Haha skämskudde så pinsamt att läsa. Savanter är verkligen inte vanligt, de verkade tro att bara de haft det lätt för sig i skolan så var de savanter.
Just savantsyndrom är ju ingenting att direkt eftersträva heller. Oftast följer de extrema talangerna med extrema kognitiva brister i övrigt.
 
Just savantsyndrom är ju ingenting att direkt eftersträva heller. Oftast följer de extrema talangerna med extrema kognitiva brister i övrigt.
Ja och det framgick i programmet på tv som gav upphov till tråden jag läste. En del av personerna i programmet var som lätt utvecklingsstörda förutom sin talang på ett område.
En klarade sig inte själv men kunde memorera tågtabeller och en annan kunde berätta veckodagar och datum. Man kunde tex fråga ”vilken veckodag var det 17;e september 1789?” Och han kunde svara på det. Häftigt, verkligen.
Men syndromet heter ju ”idiot savant” så folk borde begripa att det inte är något som var och varannan bär på oupptäckt samt att det egentligen int rör något man bör vilja vara med tanke på problemen det medför för de flesta.
 
Har säkert skrivit om det innan.
När jag gick i lågstadiet blev jag testad för dyslexi vilket resulterade i att jag trodde jag var korkad i allt, det gjorde det inte bättre att inte ens lärarna kunde svara på frågor jag hade så jag trodde att det berodde på att jag är korkad. Där någon stans på lågstadiet började jag måla i matteboken istället för att räkna för jag trodde att det inte var någon idé att försöka, jag var ju korkad.

Efter skolan där jag skolkade massor flöt livet på men var rastlös och bytte jobb varvat med att starta eget. Hinner sällan sätta idéer i verket för när idén är färdig i huvudet har nästa idé börjar och idén innan blir inte klar.

Efter mycket om och men så fick en kompis till mig att skriva mensa testet.
Trodde aldrig att jag skulle bli över medel så blev minst sakt chockad när resultatet kom och jag blev erbjuden att bli medlem.

Fick som tur var hjälp med mina tankar som slagits totalt omkull om vem jag är om jag inte är den där korkade människa jag alltid tror jag är blandat med besvikelse över vuxna när jag var yngre.
 
Blev nyfiken efter att ha läst här och gjorde mensas ”snabbtest”. Fick ”126 eller högre”. Trots sprängande huvudvärk. Yey! :cautious: Känner mig definitivt inte särskilt smart, men har alltid haft extremt lätt för mig i skolan (intressanta ämnen alltså) och känner, nu när jag läser vad några skrivit här, väldigt mycket igen mig i det där att det är svårt att bli förstådd av andra. Var som barn väldigt ointresserad av andra barn och nu som vuxen är jag tämligen ointresserad av andra människor. Matte blev intressant först när siffrorna slutade vara det viktiga - multiplikationstabellen kan jag fortfarande inte... 😂 Fixade universitetet galant också, fram till en nästan färdig PhD, som nog aldrig kommer att bli klar pga en närkontakt med den berömda väggen... Inte för att mitt inlägg tillför så mycket till tråden, men nu vet ni. 🙃
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp