Bukefalos 28 år!

Säsongs-får

mian1

Trådstartare
En fundering bara... Kan man ha lamm bara över sommaren och kan det i så fall gå ihop sig med inköp vs. slaktpris?
Vi har en del mark som behöver hållas öppen (tycker jag - min man vill plantera igen med mörk granskog). Vi vill inte samla på oss en massa djur eftersom vi inte har tid & råd med hur många som helst. På sommaren sköter sig dock djuren ganska bra själva. Om man köpt lamm vid avvänjningen vid midsommar och sedan behållit dem till höstslakten tänkte jag att man kanske inte behöver så hemskt mycket arbete med dem. Och att det räckt med ett vindskydd istället för ett hus. Plus att man inte behöver köpa in en massa mat (de behöver väl hö på hösten antar jag, men det blir mest bara bete). De kan beta och hålla öppet hela sommaren! :idea:
Skulle det vara en grym förlustaffär? Vi har ungefär 3 hektar som ska hållas öppet och det är mestadels gräs och bara bitvis med sly. Skog finns om de vill ha det också och en del av marken är blötmark runt en bäck, men mest är det gräsbacke i söderläge.
 
Sv: Säsongs-får

Ja, jag tror nog att man förlorar en del rent ekonomiskt på det. Jag har själv får på somrarna, men vill inte skicka på slakt och inte ha utgifterna över vintern. Därför hörde jag runt med fårbönder inärheten och hos en kille fick jag låna fåren över sommaren. Kanske kan du prata med någon i närheten och få till ett liknande avtal? Ev. hyra, jag hade gärna betalt för att få låna dessa får.

Vi sa som så att OM något djur dör/förorsakas, då står jag för det och betalar djurets värde. I övrigt sköter jag djuren precis som om de var mina, men får lämna tillbaks de när sommaren är över och det ska fodras med hö/silage. Bonden riskerar alltså inget rent ekonomiskt, istället slipper han utgifter med dessa djur, då jag står för allt om något händer. Han får bete och allmän skötsel, mot att jag har de på min mark och använder djuren till vallning. Dessutom får jag lov att åka och byta djur när de börjar kännas "söndervallade" - har nämligen endast fåren för att träna vallhund på.

Annars är det väl mest att tänka på utgifter i samband med stängsling av området på fårvänligt sätt. Det kan ju bli åtskilliga 1000, troligtvis mer än vad du förlorar genom att köpa och sen sälja till slakt.
 
Sv: Säsongs-får

Det är så vi har våra sommargrisar. Vi är liksom fodervärdar. Jag har svårt att tro att vi skulle ha hjärta att skicka iväg djur på slakt själva. Sommargrisarna "åker hem" när de bökat klart.

Vi lånade får för flera år sedan. Då betade de en av hästhagarna. Vi drog 2 trådar extra och de var vana vid el så det var inte så stora utgifter. Fast det här området som jag vill ha betat är för att hästarna inte går där alls så det skulle betyda ett helt nytt staket...

Äh, det får väl bli skog då. Fast tråkigt är det för det är så fint när det är öppet och gräsigt. :( Granar är mörka och tråkiga.
 
Sv: Säsongs-får

man kan ju få eu-bidrag för får om du menar så, men tro man måste ha fler än tio eller nått
 
Sv: Säsongs-får

EU-stöd för får gäller bara för utrotningshotade lantraser och då följer det med en hel del krav.
Annars så om kan hålla markerna öppna och hindra igenväxning så kan man få bidrag för det. Men även här ställs en hel del krav på en för det.

Får i mindre skala är svårt att få lönsamhet överhuvudtaget. Möjligen om man bara ska har djur över sommaren att man kan få lönsamhet i klavar. Som då går till slakt på hösten.
 
Sv: Säsongs-får

Hyra in betesputs+traktor kanske går lika bra? Och så får ni gå med lie/röjsåg där traktorn evt inte kommer år. Jag skulle nog hellre betala det än granar.
 
Sv: Säsongs-får

Har du en jordbruksfastighet o rätt till gårdsstöd?

brukar ni marken tex odlar vall (hö) eller har beten som klassas som ett natur(miljö)bete så är bidraget knutet till hur många djur du har (ej hästar dock)


Det är dock olika vart man bor men gå in här o kolla så kan du se
http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...dguiden2008.4.1adbfde10e558aac1580002352.html

sen är det även krav om man håller får att man måste ha ett produktionsplatsnummer..
prillan
 
Sv: Säsongs-får

beten som klassas som ett natur(miljö)bete så är bidraget knutet till hur många djur du har (ej hästar dock)
Stämmer inte för just på naturbetena går det bra att även ha hästar, där får man en skötselplan som talar om hur de ska skötas. Om de ska betas så går det lika bra med häst som ko eller får.
 
Sv: Säsongs-får

man får låta hästarna beta men mig veterligen så får man ingen kompensationersättning eller nationella stöd för hästar, när det gäller miljöersättningarna är det kanske så eft det är knutet till marken o inte djurenheter

prillan
 
Sv: Säsongs-får

Det går inte att hålla marken öppen med hjälp av traktor & puts. Det är f.d. skogsmark, kuperat och bitvis är det ganska blött. Det var granskog där förut. 1999 tog förra ägaren ner all skog och lämnade hygget som ett enda månlandskap utan att plantera igen. Vi var helt skogs-blåbär när vi flyttade hit så när vi kom på att vi borde plantera så var hela hygget så igenvuxet att vi inte kunde ta oss fram.
Fick låna sommargrisar ( :bow: ) och efter någon månad var det inte en enda buske eller sly kvar. Vi brände det sista av riset som fanns kvar och sådde i betesvallfrö, som tog sig väldigt bra.
Vi har bara 2 hästar och har väl inte för avsikt att skaffa fler. Båda två är ganska gamla och vi har mer bete till dem redan än vad vi behöver. Har EU-stöd för betesmarkerna runt om gården. Bättre att se till att det är avbetat och skött på de markerna, tycker jag. Vår gräsiga slänt ligger ungefär 100 meter från stallet och det blir långt att leda fram och tillbaka och hästarna gillar inte att gå där. De vill helst vara hemma hela tiden.

Dessvärre har grannarna inga djur heller som skulle vilja beta hos oss. Kalvar betar ju bra, men de kalvar är ju en del att sköta om och de är stora och vilda. Jag skulle gärna vilja ha slänten snyggt avbetad, men jag får nog inse mina begränsningar. Både de ekonomiska och de tidsmässiga. Annars tycker jag att naturen skulle må bra av lite fler ängar och öppna marker. Vi bor i ett mörker av produktiv granskog.
 
Sv: Säsongs-får

Men vissa bitar kanske ändå går att putsa? Och så putsar ni någon annan hage samtidigt. Och så det sista med röjsåg/lie, det blir ju motion.... :)

Du har inte funderat på att annonsera om sommarbete?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: cewe
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 028
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp