Safe Ride v.v Kvick Out

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineEverton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 946
C

CarolineEverton

Håller på och rider in min 3åring och efter första avåkningen började jag fundera på att uppdatera min utrustning så den blir lite säkrare!

Är i valet och kvalet av vilka säkerthetstigbylgar jag ska ha... Är lite intresserad att höra era synpunkter på Safe Riders säkerhetstigbylar och Kvick Out stigbyglarna. Vilka är de bästa, eller har ni något annat bra märke på säkerhetstigbyglarna som ni kan rekemendera?

Sv: Safe Ride v.v Kvick Out

Jag tycker att alla de här "tekniska" stigbyglarna verkar jättefarliga.
Även såna där med gummisnodd. Tycker gummisnoddden sitter lite väl bra...

Så jag gjorde så här:
Jag tog ett par "vanliga" med gummisnodd och tog bort gummisnodden. Sen vände jag de så att öppningen är INÅT mot hästen.
På så sätt får jag stöd för foten i ytterkanten (där jag vill ha det) och har en helt öppen stigbygel som jag känner mig trygg och säker med.
Har aldrig tappat stigbygeln och tänker inte ens på att de är öppna = perfekt lösning för mig. :)

Vad kul att höra!! Har aft MH stövlar ett tag men precis beställt deras stigbyglar utan referenser....

Jag köpte ett par Kwick Out för några år sen. De var så vassa så de gjorde massa repor i sadeln när jag hade stigbyglarna uppdragna :( Så jag sålde dem och köpte Sprengers i stället.
Jag hann inte med att ramla av under tiden jag hade dem så hur bra de funkar kan jag inte uttala mig om.

Sprenger bow balance tycker jag :)

Man fastnar inte i dom eftersom de är så vridna utåt (ja ni förstår...) jag har aldrig fastnat iaf och min förra häst ramlade jag av...något för ofta :angel:
Underbara att rida med också!

Sprenger kan väl knappast klassas som en säkerhetsstigbygel. För mig är en säkerhetsstigbygel en sådan som utlöses på något sätt och på så sätt hindrar ryttaren från att fastna. Skulle foten fastna i en sprengerstigbygel så är chansen minimal att du lyckas ta dig ur.
Jag har själv ett par MH scs3 stigbyglar och är väldigt nöjd!

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: anyberg
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 400
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 840
Senast: kem
·
Ridning Jag orkar mej inte igenom den generaliserande teoretiserande tråden :) - den känns för mycket "old news" för mej. Men däremot började...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma