Safe-Rider säkerhetsstigbygel

Freja_

Trådstartare
Jag fick ett par stigbyglar av min snälla mormor för ett tag sen, som jag bara inte fattar hur dom funkar. Det är ett par svindyra (>1 500 kr) säkerhetssigbyglar från Safe Rider. Dom ska "lösa ut" vid fall. Finns att köpa på http://www.storahallebo.com/
Anyway, Finns det någon som har dom och/eller vet hur dom funkar?

Sv: Safe-Rider säkerhetsstigbygel

Säkerhetsstigbygel%20Safe-Rider%20rostfri%20stål%20junior%20kopia.jpg

De här?

Har dragit och slitit i dom hur myket som hellst, men dom går inte upp :crazy: :confused:

Det ser ju ut som att om man skulle ramla baklänges på hästrygen (fråga mej inte hur ;) ) så skulle tån åka framåt-uppåt och lösa ut den "lilla stigbygeln" som i sin tur löser ut den stora.
Testa ställ stigbygeln på golvet, be nån hålla i den, trä in foten och ryck på alla möjliga håll du kan tänkas ramla åt till häst. :D

De verkar inte funka annat än om det blir en våldsam avramling.

Men det är väl inte meningen heller..? Tänk om den hade klöst ut när man var mitt i ett språng över ett hinder.
Den lilla stigbygeln ser ju till att foten svårare glider igenom än vad den gör med en vanliga stigbygel och skulle trycket på den bli för stort så löser den ut hela...

Har aldrig testat ett par såna själv så ja vet ju inte men gissar...

Nej, men jag menar att man kan ramla av och fastna med foten utan att de löser ut sig. Och det är väl det sista man vill.

Ja det hade varit ganska läskigt. :crazy:
Tänka att fastna i den lilla om den inte skulle lösa ut. :eek:

Läskigt, fast iofs måste man ha rätt mycket otur för det.

:banana: Jag har haft sådana!:banana:
Stoppa in foten i stigbygeln, be en kompis dra i den yttre delen mot sig/från dig, då ska du se att det händer grejer :D Tänk till en gång extra när du sätter ihop den igen, för yttre delen kan bara sättas i, i 90 graders vinkel, på "plutten" som håller fast alltsammans...
Hoppas att det inte blev för snurrigt nu :D
Jo! Förresten! Köp symaskinsolja och smörj "gånggärnen" emellanåt! :idea:
Lycka till!

Maddis skrev:
Stoppa in foten i stigbygeln, be en kompis dra i den yttre delen mot sig/från dig, då ska du se att det händer grejer :D

Dra i den yttre delen?:confused:

Antingen så fattar inte jag eller så är det fel på stigbyglarna, för dom gick inte upp. om jag drar i de yttre delarna samtidigt så åker den lilla stigbygeln innanför den stora upp :D Men inte den stora.

Men jag får väll helt enkelt ramla av nästa gång jag rider då:idea: så får jag se om dom funkar......

Freja_ skrev:
Jag fick ett par stigbyglar av min snälla mormor för ett tag sen, som jag bara inte fattar hur dom funkar. Det är ett par svindyra (>1 500 kr) säkerhetssigbyglar från Safe Rider. Dom ska "lösa ut" vid fall. Finns att köpa på http://www.storahallebo.com/
Anyway, Finns det någon som har dom och/eller vet hur dom funkar?
Jag har 2 par sådanna.

De funkar så¨att om man trillar av hästen och fastnar med foten i stigbygeln så löser den ut mitt uppe på den lilla inner delen, trycket uppåt gör att de små delarna delar på sig. Funkar skitbra!!!

Haha, ni vill inte veta vad jag gjorde.
jag hängde upp stigläderna i tacket, sen "krokade" jag fast foten i den, och då löste den ut! :banana:

Men nu fattar jag. Foten fastnade ju i den lilla, som trycktes utåt och i sin tur löste ut den stora.. Smart jag e va :smirk:

Kanske e värt å nämna att jag fick en julafton med rejäl huvudvärk....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 571
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur