Säga upp stallplats

F

Fjunet

Kommer eventuellt att behöva säga upp min stallplats. Stallet har en månads uppsägningstid. Menar de att hästen måste stå kvar i en månad efter uppsägning eller kan man betala endast kallhyra? Hur brukar de vara? (är nyfiken nuuu och vill inte störa dem :idea: )

Sv: Säga upp stallplats

Ingen kan tvinga dig att stå kvar med hästen hela månaden, men däremot så betalar du stallhyra och andra åttaganden som fodringar, in och utsläpp m.m under hela uppsägningstiden.

Nej du behöver inte stå kvar bara du betalar för den månaden som du har som uppsägningstid. Vet att i vissa kollektivstall där man har x antal pass i veckan så måste man också ta de pass som är uppbokade på en uppsägningsmånaden. Annars är det som sagt var bara att flytta men betala för själva boxen.
Flyttar det däremot in någon anann i din box innan din uppsägningsmånad är slut så behöver du inte betala mer än till det datumet som den nya flyttade in. :idea:

Har man en månads uppsägningstid så får man vackert betala för en månad till oavsett om man står kvar eller flyttar och oavsett om någon annan flyttar in!!!

kenneth skrev:
Har man en månads uppsägningstid så får man vackert betala för en månad till oavsett om man står kvar eller flyttar och oavsett om någon annan flyttar in!!!

fast det verkar ju orimligt... om någon annan flyttar in är ju "min" box uthyrd/dubbelbokad?

Okej, jag behöver med andra ord bara betala kallhyra eftersom jag har fullservice. Tack för de snabba svaren!

Tycker också det låter orimligt. Jag har ju rätt till boxen sålänge jag betalar kallhyran. Väljer jag sedan att förvara en gammal grimma där inne eller min häst, så är det struntsamma. Jag hyr ju den fortfarande.

Du kan inte räkna med att betala bara kallhyran, om det inte framgår av kontraktet så är du skyldig att betala hela summan. Fodret är kanske redan inköpt och stallägaren har troligen fortfarande utgifter för ev personal som tar hand om eventuella tjänster.

Uppsägningstiden är till för att stallägaren ska ha rimlig chans att anpassa sin verksamhet/hitta nya inackorderingar utan att ta ekonomiska förluster i onödan.

Fjunet skrev:
Tycker också det låter orimligt. Jag har ju rätt till boxen sålänge jag betalar kallhyran. Väljer jag sedan att förvara en gammal grimma där inne eller min häst, så är det struntsamma. Jag hyr ju den fortfarande.
det där med en månads uppsägningstid är till för att stallägaren ska kunna hitta någon ny som flyttar in.. om du redan har flyttat din häst men betalar för boxen och stallägaren har hittat en som vill flytta in direkt så kan stallägaren kontakta dig och säga att "ja du behöver bara betala häften av denna månaden om du vill, för jag har hittat en som flyttar in den 15:de om det går bra för dig, h*n tar över alla uppgifter som var dina resten av den här månaden också, men om du inte vill det så ber jag denne vänta tills månaden är slut.."
skulle du skälla ut stallägaren för att hon ens frågar då?

Detta har varit uppe förrut och jag har personliga erfarenheter av detta. Boxen du hyr är inte din. Du hyr rätten att stå i boxen, inte rätten att bestämma över den. När du flyttar in och godkänner en månads uppsägningstid så får du finna dig i att ställägaren hyr ut din box om du flyttar därifrån. Din uppsägningstid gäller fortfarande. Om du hittar någon som flyttar in i boxen med stallägarens godkännande och hon/han betalar till dig så är det en annan sak.

kenneth skrev:
Detta har varit uppe förrut och jag har personliga erfarenheter av detta. Boxen du hyr är inte din. Du hyr rätten att stå i boxen, inte rätten att bestämma över den. När du flyttar in och godkänner en månads uppsägningstid så får du finna dig i att ställägaren hyr ut din box om du flyttar därifrån. Din uppsägningstid gäller fortfarande. Om du hittar någon som flyttar in i boxen med stallägarens godkännande och hon/han betalar till dig så är det en annan sak.

Fel.. om stallägaren hyr ut din box till en annan och får in dubbelhyra får han farbror blå på sig.. ingen har rätt till din box mer än dig under den tid du betalar för den.. däremot kan man som hyresgäst säga till stallägaren att denne får gärna hitta en annan som hyr men de får då betala dig den månandes kallhyra eftersom du redan betalt den

men stall ägaren får INTE tjäna in dubbla hyror.

så om jag hyr ett garage och har prylar i, och bestämmer mig för att flytta allt och förvara min bil där 3 veckor innan jag flyttar tvärs över landet, så då säger jag upp mig, flyttar alla grejer.. och sedan när jag 2 dagar efter kommer med bilen så är det någon annan där!?!?! fastän JAG fortfarande betalar!!! FET polisanmälan blir det då från min sida.. jag hyr fortfarande garaget den sista månaden..

MEN skulle det vara så att jag flyttar allt på en gång och garaget kommer att stå tomt och garageägaren ringer och frågar om jag vill betala bara halva sista hyran och låta nån annan ta garaget den 15 redan.. ja varför skulle jag inte låta det bli så? biloligare för mig och det finns ingen riska att jag behöver garaget de närmsta 2 veckorna när jag dessutom är på andra sidan landet..

kenneth skrev:
Du hyr rätten att stå i boxen, inte rätten att bestämma över den.

Vad som är bestämt ska famgå av avtalet. Men hyr jag rätten till boxen är rätten till boxen min så länge jag har betalt.

ja men säg att du flyttar hästen ocha lla grejer den 10:e sista månaden, dvs du har 20 dagar kvar.. men den 14:e ringer stallägaren och säger att du får tillbaka hälften av pengarna du betalat i förskott för sista månaden om du vill lämna din box till någon annan redan den 15:e.. vad säger du då? när du inte har en pinal kvar där i stallet/boxen, allt är fixat, de enda du gör den månaden är att betala pengar för en box du inte använder..

skulle du säga ja, eller skulle du polisanmäla stallägaren fr att h*n vill bryta mot kontraktet?

I det fallet hade jag givetvis sagt "tack så mycket, det verkar bra" och släppt boxen. Framgår inte det av mitt inlägg?

Vad jag menar är att stallägaren ju knappast kan ha två hyresgäster till EN box under samma period. Antingen har den ena kontrakt, eller den andra för den aktuella perioden.

nej det framgick inte då du sa att sålänge du har betelat är boxen din..

självklart ska det vara så att stallägaren inte får in dubbla boxhyror..

däremot undrar jag om man har en stallplats i ett stall, och har ut hästen på bete 2 månader och betalar då kallhyra (ex 20% av stallhyran) för att kunna få komma tillbaka till samma box efter betet.. MEN då förlorar juh stallägaren på det.. kan då stallägaren säga att: ja det är någon som "äger" boxen och jag kan hyra ut den de 2 månader "ägaren" är ute på bete, till 80% av priset, dvs den som hyr in sig i andra hand betalar lite mindre med har tidspress på sig och måste flytta innan ägaren kommer tillbaka.. iom det så blir det juh inte dubbla stallhyror utan bara en full delad på två..
får man göra så?

kenneth skrev:
Men om jag har uppsägning och tiden går ut säg 31 augusti. OM någon då flyttar in i "min" box 15 augusti för att jag redan flyttat hästen så är det ju den ägaren som får betala från 15 och jag ska bara betal till 15.

Annars får ju stallägaren betalt dubbelt eller menar du att jag ska betal för den nya hyresgästen????

BeastieBabe skrev:
nej det framgick inte då du sa att sålänge du har betelat är boxen din..

självklart ska det vara så att stallägaren inte får in dubbla boxhyror..

däremot undrar jag om man har en stallplats i ett stall, och har ut hästen på bete 2 månader och betalar då kallhyra (ex 20% av stallhyran) för att kunna få komma tillbaka till samma box efter betet.. MEN då förlorar juh stallägaren på det.. kan då stallägaren säga att: ja det är någon som "äger" boxen och jag kan hyra ut den de 2 månader "ägaren" är ute på bete, till 80% av priset, dvs den som hyr in sig i andra hand betalar lite mindre med har tidspress på sig och måste flytta innan ägaren kommer tillbaka.. iom det så blir det juh inte dubbla stallhyror utan bara en full delad på två..
får man göra så?

Tycker det känns tveksamt. Kan ju vara så att min häst blir skadad på betet så jag behöver ha in honom i boxen tidigare. Då kan det helt plötsligt bli problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 385
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 912
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet