Såhör går det när man struntar i solskydd.....

13151963_1010478449036966_4678031579533452665_n.jpg
Men stackars, stackars dig. Det ser fruktansvärt obehagligt ut. Men vilken tur ändå att det upptäcktes nu.

Jag är ganska orolig för hudcancer. Jag var tonåring på 80-talet och oj vad vi grillade. Inte alls lämplig för mig som är ljus.

Och tack för påminnelsen - solskyddsfaktor 50 it is!
 
Hua nu blir jag ju nojig för egen del. Tänker att man på nåt sätt ska märka när nåt är fel.

Problemet är ju att när man börjar märka det själv har det oftast gått rätt långt. Jag har ju lekt vampyr rätt länge när det gäller solen (inte den glittriga varianten utan de som undviker solen :meh:) så där känner jag mig rätt säker. Men jag har kollat upp flera födelsemärken bara för att de såg lite märkliga ut (inte kliande eller så) just för att vara säker på att de inte är elaka.
 
@Lena Furberg Jag har också haft solskador. Mina började som små finnar som sedan fick ny hud som torkade och ramlade av och blev små rosa fläckar. Så höll det på ett par omgångar innan jag sökte läkare. Denne konstaterad då solskador och behandlade med flytande kväve. Gissa om det såg läskigt ut efter den behandlingen, blev som stora röda bölder innan allt läkte.

Blev då rekommenderad att använda hög solskyddsfaktor vid utomhusvistelse.
 
Men usch vad obehagligt. Eftersom jag är rödhårig och fräknig så använder jag alltid spf 50 annars bränner jag mig jätte lätt. Detta gör ju inte att jag tar lättare på smörjan direkt.
 
www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3
(Varför syns inte bilden...??? Den kanske var för läskig?) Ursäkta dålig bild men jag är ingen hejare på selfies..... Ska se om jag hittar fler, bättre. Det är alltså sårskorpor.

Detta är alltså min panna för ett par veckor sedan. I höst kommer resten av mitt ansikte att se ut så, eller värre.

För några månader sedan besökte jag hudkliniken pga en mysko prick vid tinningen. Pricken var helt ofarlig och försvann strax efteråt.
Men.
Hudläkaren påpekade genast att jag hade väldigt mycket solskador i ansiktet - som behövde behandlas med cellgifter. Jag bara gapade. Solskador? Var då?? Jag såg inget. Och - cellgifter???
Solskadorna visade sig vara de små, svagt rosa fläckarna, knappt synliga som jag hade lite här och där. De är ett tidigt förstadie till vad som kan bli skivepitelcancer om x antal år, om de inte behandlas i förebyggande syfte.
Jag fick krämen Efudix (Googla gärna på ordet så får ni se ännu läskigare bilder...) att smörja på 2 ggr om dagen i 4 veckor. Krämen letar upp de skadade cellerna och förstör dem. Det är inte roligt och inte vackert men effektivt. Vi började med pannan och i höst ska jag som sagt ta resten av ansiktet.
Enligt sköterskan tar de emot 2 - 3 patienter om DAGEN som behandlas med Efudix pga solskaor. Plus givetvis oräkneliga som redan fått hudcancer pga solen. Några säger att behandlingen var det värsta de varit med om i hela deras liv. Jag tyckte det var lite småjobbigt men alternativet hade varit mycket värre.

Alltså: Jag solar aldrig. Har aldrig varit en solande person som ligger och bränner mig i solstolar och på stränder. Inte blir jag bränd heller av att vara i solen, men jag är blond och blåögd och HAR vistats utomhus väldigt mycket, pga mina sporter och pga av att jag helt enkelt älskar att vara utomhus.

Så..... Som svar till alla som funderar kring solskydd, solande mm. Använd solskydd, minst spf 30, helst 50! Den här behandlingen är INTE rolig och det är ännu eländigare att få hudcancer!

Stackars dig! Det ser verkligen inte roligt ut! :( Efter att ha läst detta har jag smort in mig med UV-skydd imorse.
 
Ja herregud så tokfel man solade då. Marinerade sig i coccosnötsolja och stekte i timmar i solen. Och på vintern var det solarium :crazy:
I know. Jag låg utan bh :crazy: på stranden i Grekland drypande av Tropical eller vad den där oljan hette. Och solarium på vintern, var det ja. Jag minns fortfarande den där dammiga doften på huden när man kröp ur den där vansinniga solkistan.
 
I know. Jag låg utan bh :crazy: på stranden i Grekland drypande av Tropical eller vad den där oljan hette. Och solarium på vintern, var det ja. Jag minns fortfarande den där dammiga doften på huden när man kröp ur den där vansinniga solkistan.
Jag tyckte man luktade bränd plast av solarium...och doften var svår att få bort tom med en dusch. Och så dessa vita fläckar man fick på skulderblad och rådjurröven :D
 
Obehagligt.
Jag har berömt mig själv för att jag de här varma soliga dagarna smort in mig ordentligt för att inte bränna mig. En av mina mediciner gör att jag inte är rekommenderad att ligga och sola tex, däremot kan jag vara ute i solen men tänka på att smörja in mig.
 
Bra komplement till solkräm som vi kör med här hemma är att vara förmiddagsseg. Skippa den där hetsen (som mina föräldrar alltid höll på med) "åh vilken vacker dag, den måste tas vara på, upp och hoppa, ut i solen hela dagen". I stället långsam frukost framför tv:n, diska, softa och slappa inomhus, laga lunch och packa ihop så sakteliga, och sen kan det vara läge att gå ut, när solen haft sin peak-tid och man har en hel härlig eftemiddag-kväll kvar att vara ute och bada. Fortfarande får man skydda sig förstås, men blir så mycket färre soltimmar och slipper den där matta solstingkänslan också. Och så är det rätt behagligt att inte stressa iväg när man har bra skäl att låta bli.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 723
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp