Saker jag aldrig köper till ordinarie pris

Bukefalos 30 år!

Alltid och alltid.. nej men så ofta som det går köps förbrukningsvaror på erbjudande.

Ost (lagrar i källaren, tråkig smaklös ost blir riktigt smakrik efter några månader)
Dyrare smink (Håller länge i kyl)
Smör
Bregott/motsvarande
Kikärt och böntetror
Kaffe
Tacotillbehör, tortillabröden används frekvent som wrapsbröd.

Likaså med flughuvor, flugspray, kattmat mm
Passar på att köpa när det är erbjudande.
Men oj, vad häftigt! Vill veta mer. Hur förvarar du osten?

Kött köper jag efter vad som har bra pris för dagen i den kvalitet jag vill ha. Min närmaste butik har ofta bra pris på svenskt kött om man kan passa på när det är kort datum eller liknande.

Det mesta av mina basvaror köper jag enbart av specifika märken och kompromissar inte bara för att något annat skulle råka vara billigare, men kan köpa en extra förpackning om det är bra pris på något jag ändå använder, typ diskmedel, mutti tomater och sånt.

Hudvård passar jag på när det är riktigt bra rea, jag vet ungefär hur hög min förbrukningstakt är. De klädbutiker jag handlar i brukar ha rea på hela sortimentet ett par gånger om året och då köper jag det jag spanat in sen sist.

Kaffe däremot köper jag snudd på det dyraste jag kan hitta. Mitt favoritrosteri anger hur mycket mer än marknadspris de betalar för varje batch, och kaffe är en sån produkt som jag hellre är utan om jag inte kan köpa det på ett etiskt vettigt sätt (koffein är mitt enda beroende, så det känns vettigt att inte dricka kaffe på bekostnad av folket som lever på att ta fram det).

Jag tänker att det är skillnad om man är många eller har det knapert.
Jag lever själv och har inte särskilt höga matkostnader överlag. Tex äter jag bara färdigskivad ost av ett visst märke, idag hade jag kunnat välja ett annat märke och spara typ 8:- och det är det verkligen inte värt 😅
Energidryck köper jag ofta på specialpris men det gör ju också att jag dricker fler så blir ju ändå dyrare 😆

Kläder köper jag främst på Sellpy och Vinted.

Jag byter aldrig märke när det gäller mina favoritprodukter, dvs jag köper dem oavsett pris. Däremot bunkrar jag om de säljs på erbjudande (sådant som håller då, toalett- och hushållspapper, konserver osv).

Protein (dvs kött och fisk) försöker jag köpa det som är bäst i pris just den veckan... om jag klarar det. Det är sällan jag kan gå förbi en perfekt marmorerad biff, oavsett pris :angel:

Kläder försöker jag hitta till nedsatt pris men är det något plagg jag verkligen gillar och det sitter bra så kvittar det om det är ordinarie eller rabatterat pris.
Det här är min strategi också. Jag har några produkter där det inte finns marginaler till att hålla på. Som kaffe t ex. Just nu dricker jag Lindvalls tricolor. Om det kaffet inte finns i butiken där jag normalt så byter jag hellre butik än kaffe. Däremot handlar jag på mig lite mer när butikerna lockar med storköpsrabatter och liknande. Då kan jag bunkra upp med mjöl, toapapper, frysvaror, kaffe och andra grejer som håller.

Kläder köper jag nästan uteslutande när det är någon form av erbjudande. Det kan så klart uppstå behov av något speciellt plagg eller sko som jag då måste köpa för ordinarie pris. Men då får det vara något väldigt nischat.

Köper aldrig hundmat till ordinarie pris. Är regelbundet 20% rabatt på olika sidor där det går att beställa ifrån så jag köper ofta ett gäng säckar då. Har stor hund och alla lokala djurbutiker som säljer det märke han kan äta (allergihund) är del av kedjor så känner att det är värt besparingen.

Förbrukningsvaror som ändå går åt och har kort datum passar jag på att köpa. Hårdost håller hur länge som helst i kylen, kött äts antingen direkt eller hamnar i frysen, samma sak de gånger jag köper bröd. Knäcke håller hur länge som helst, mjukt åker in i frysen. Toapapper när det är extrapriser, konserver av olika slag, djurfoder. Frysvaror köpte jag på mig massor av grönsaker så jag klarar mig nog resten av året enbart på dem. :d

Hästsaker, täcken, ridbyxor, skulle aldrig falla mig in att köpa till ordinarie pris. Det är dyrt ändå när det är 40-50% rabatt. Jag köper väldigt lite mat så där köper jag vad jag ska ha. Vanliga kläder, jag har köpt mkt på Sellpy mest helt nya grejer så det ska mycket till att jag skulle köpa nya kläder i en affär någonsin igen.

Toapapper är nog det jag sällan köper till ordinarie pris. Burkläsk också. Hittar mycket rabatter ibland och då passar jag på, handlar ju online en gång i månaden, och har kvar vissa varor från förra och förrförra månaden just pga rabatter. Trivs med sättet att handla faktiskt, vissa kallar det hamstring, men jag ogillar att ränna i affärer och ogillar att ha slut på mat samt anser mig spara pengar av att handla en gång i månaden. Färska grönsaker går åt först förstås, men jag har ju alltid grönsaker i frysen, vamp också och svampkonserver så det funkar att laga mat på det viset. Förra månaden minns jag att de hade 5 påsar chips för 95 kr och jag äter typ ytterst sällan chips... har 4 påsar kvar, men chips håller ju i evigheter liksom. :D

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka