Saker man INTE ska testa

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Miran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 585
  • Visningar Visningar 61 858
Om du startar en bil för att varmköra den lite, se till att du inte råkat trycka på låsknappen på nyckeln innan. Det blir så trist med en låst bil som kör på tomgång.
Ännu mer trist om det är julafton och man har 2 mil enkel väg, på urdålig skogsväg, hem till reservnyckel.

Om du startar en bil för att varmköra den lite, se till att du inte råkat trycka på låsknappen på nyckeln innan. Det blir så trist med en låst bil som kör på tomgång.
Ännu mer trist om det är julafton och man har 2 mil enkel väg, på urdålig skogsväg, hem till reservnyckel.
Haha, eller göra som en något svagbegåvad ung man på den gamla goda tiden. Då när det inte fanns fjärrlås annat än på väldigt dyra bilar.

Han tankade bilen full, startade den och kom på att han skulle göra något utanför bilen och smällde igen dörren. Insåg sekunden försent att han vanan trogen tryckt ner låsknappen innan han stängde dörren.

Fulltankad låst bil på tomgång på bensinmacken. Till allmän beskådan en lördagskväll när raggarrundan gick. Ingen risk att det skulle ske obemärkt....

Pappa kan bidra med lite grejer på temat bilar. (Mitt misstag med bromsvätskan tidigare i tråden är faktiskt ett undantag, för efter nästan trettio år med den mannen vet man hur man inte ska misshandla sina bilar :angel:.)

Om man har en bil där bensinmätaren inte fungerar, kör inte med taktiken "jag känner min bil och vet att jag inte behöver tanka riktigt än". Kör heller definitivt inte flera kilometer ut i absolut ingenstans, det fanns inte ens en väg, och bli för all del inte förvånad sen över att du fick bensinslut. Detta var före mobilernas tid. Min bror, då åtta år gammal, fick springa en halvmil hem till farmor och farfar så farfar kunde komma och hämta dem med traktorn. Detta hände flera gånger. Samma man och samma bil körde dessutom fast sig i samma åker vid ett annat tillfälle, för att pappa tyckte att det "inte var så blött" i marken, i typ februari när tjälen går ur jorden. Farfar fick komma med traktorn den gången också.

En annan gång skulle pappa för en gångs skull köra mig till stallet. Det var när jag gick på högstadiet, och då hade vi hästarna så nära hemma att jag alltid brukade cykla, men av någon anledning var han med den gången. Mamma hade precis bytt bil, och pappa hade fått överta hennes Volvo 240, modell gammal redan då, och han var väl inte överdrivet förtjust i den. När vi skulle hem startade inte bilen. Alls. Han som hade stallet var biltokig och älskade amerikanska bilar/hade garage hemma. Han försökte slå knut på sig själv för att hitta det mystiska felet på pappas vrålåk. Inget fel hittades, förrän typ en timme senare när han något uppgivet frågade om pappa hade tankat. Det var ju just det han inte hade gjort, tydligen.:rofl:

Pappa kan bidra med lite grejer på temat bilar. (Mitt misstag med bromsvätskan tidigare i tråden är faktiskt ett undantag, för efter nästan trettio år med den mannen vet man hur man inte ska misshandla sina bilar :angel:.)

Om man har en bil där bensinmätaren inte fungerar, kör inte med taktiken "jag känner min bil och vet att jag inte behöver tanka riktigt än". Kör heller definitivt inte flera kilometer ut i absolut ingenstans, det fanns inte ens en väg, och bli för all del inte förvånad sen över att du fick bensinslut. Detta var före mobilernas tid. Min bror, då åtta år gammal, fick springa en halvmil hem till farmor och farfar så farfar kunde komma och hämta dem med traktorn. Detta hände flera gånger. Samma man och samma bil körde dessutom fast sig i samma åker vid ett annat tillfälle, för att pappa tyckte att det "inte var så blött" i marken, i typ februari när tjälen går ur jorden. Farfar fick komma med traktorn den gången också.

En annan gång skulle pappa för en gångs skull köra mig till stallet. Det var när jag gick på högstadiet, och då hade vi hästarna så nära hemma att jag alltid brukade cykla, men av någon anledning var han med den gången. Mamma hade precis bytt bil, och pappa hade fått överta hennes Volvo 240, modell gammal redan då, och han var väl inte överdrivet förtjust i den. När vi skulle hem startade inte bilen. Alls. Han som hade stallet var biltokig och älskade amerikanska bilar/hade garage hemma. Han försökte slå knut på sig själv för att hitta det mystiska felet på pappas vrålåk. Inget fel hittades, förrän typ en timme senare när han något uppgivet frågade om pappa hade tankat. Det var ju just det han inte hade gjort, tydligen.:rofl:
Känner mest, vilken tur att dina farföräldrar hade traktor. Eller införskaffades den för såna här tillfället? :D

Känner mest, vilken tur att dina farföräldrar hade traktor. Eller införskaffades den för såna här tillfället? :D

De har känt pappa i över 50 år. :angel: Skämt åsido, de hade den av andra anledningar. Att dra loss vuxen son ur blöt åker var nog aldrig farfars plan när han köpte den.

En annan gång körde han med skitlåg Ford Fiesta över en stor sten på stallplanen. Han fastnade då också. Stenen hade ju legat där rätt länge, så det var ingen nyhet att den låg där.

Påminner mig om när jag i unga dar besökte en förening (på en ort som lokalt förkortades L-100:D )

En av de motorintresserade grabbarna hade nyligen köpt en ny fräsig bil men den hade gett upp.
De började fråga vad han hade gjort med den. Lite förläget erkände den unge mannen att han plockat isär större delen av motorn.

Felet? Soppatorsk...

Koka inte hackkorv i tron att den fungerar på samma sätt som köttkorv :banghead: Den ska stekas! Vi käkade potatis med varm sörja den dagen :wtf:

Min mamma provade (och avråder från) att vara snäll mot sin partner genom att tanka hans DIESELbil med bensin, som hon är van att tanka i sin bil. Starta, köra nästan 1,5 mil hemåt och komma på 2 km hemifrån när bilen börjar gå lite konstigt att SHIT jag tankade fel. Ringer hem till dottern och frågar: Vad är värst bensin i en diesel eller diesel i en bensinare? Mitt svar: STÄNG AV MOTORN, vi kommer och hämtar dig. (Bilen klarade sig tack vare att det fanns mycket diesel kvar i tanken när hon tankade). Hon kommer aldrig mer snällhetstanka pappas bil :laugh:

En annan på temat feltankning, kolla så du tankar i rätt tank på bilen! Kompisar till mina föräldrar skulle tanka en lånad bil. Jag tror tanken satt i motorutrymmet av någon anledning (väldigt längesedan). Iaf så tankar de men tycker det är konstigt att det bara går i 3 liter. Varpå en av dem vänder på det avskruvade "tanklocket" och utbrister O I L, va´ fan betyder det?

En annan på temat feltankning, kolla så du tankar i rätt tank på bilen! Kompisar till mina föräldrar skulle tanka en lånad bil. Jag tror tanken satt i motorutrymmet av någon anledning (väldigt längesedan). Iaf så tankar de men tycker det är konstigt att det bara går i 3 liter. Varpå en av dem vänder på det avskruvade "tanklocket" och utbrister O I L, va´ fan betyder det?

På samma tema: När du ska tanka en av lantbruksskolans John Deere under vårbruket, se till att du ser skillnad på tanklocket och locket till kylaren. Det blir så jobbigt annars :)

Det var dock inte jag utan en av gymnasieeleverna. Det upptäcktes innan hen startade traktorn :D

äsch, såg senare att det rådet redan fanns med i tråden.
Det gällde val av bränslesort i bilar.

Tack och lov inte jag själv som provat.

Hjälp aldrig till att lasta ur en häst om du bara har sandaler på dig. Det spelar ingen roll hur varmt det är eller om du råkar vara i närheten. Gör det bara inte. (Resultatet blev ett par krossade ben i foten för min mamma när hästens framben gled av lämmen och dundrade ned på hennes fot.).

Hjälp aldrig till att lasta ur en häst om du bara har sandaler på dig. Det spelar ingen roll hur varmt det är eller om du råkar vara i närheten. Gör det bara inte. (Resultatet blev ett par krossade ben i foten för min mamma när hästens framben gled av lämmen och dundrade ned på hennes fot.).

Lasta aldrig i shorts heller. Att bli släpad genom nässlor av häst som avskyr transporten (inte din häst) var inte heller speciellt trevligt.

:laugh::laugh::laugh::D:laugh:

underbar tråd! :D Har endast lite att bidra med.

Om du ligger i en loftsäng, sträck dig inte längre och längre ut för att kolla på vad din kompis som sitter på golvet ritar. Rätt vad det är ramlar man ner, river ner blomkrukor och bryter bordsben från mindre bord. Plus skrämmer kompisen och får en präktig lårkaka :p

Försök inte hålla kvar hästen du leder om den drar iväg. I alla fall inte om den redan lyckats dra omkull dig. Du kommer ändå att tappa den. Det gjorde i alla fall jag. Och fick ett fult knä (som dock inte behövde läkaröverses).

Var säker på att sadelgjorden sitter stenhårt om du rider ett sto med separationsångest från sitt 1 år gamla föl. När stoet bestämmer sig för att sticka hem och dessutom rids med bara repgrimma kan du vilja spjärna emot i stigbygeln för att få stopp. Till slut har sadeln glidit så mycket att du trillar av. Du ska helst inte rida i linne när du trillar av på asfalt och får sidan släpad i backen. Morgonen efter hade pyjamaströjan klistrat fast sig rätt bra över sida och överarm. Det var lite som att dra bort ett jättestort plåster. Eller klistermärke :p

Kontrollera att alla sömmar på sadelgjorden verkligen är hela, i synnerhet om det finns resår, annars kan de plötsligt släppa och smälla till hästen på benen så den blir lite upprörd. Som tur var så upptäckte min kompis som jag var ute och red med att gjorden var trasig, annars hade jag nog upptäckt det själv lite senare. :o

Om hela bilrutan full av imma, börja inte köra även om det är kl 5 på morgonen och helt tomt på gatan.

Och om du gör det ändå och sedan får lite panik och ska svänga av vägen, så veva åtminstone ner ett fönster så att du åtminstone har ett hum om var du är. Tips! Börjar det skaka och kränga på ett mycket rytmiskt sätt kan du vara på järnvägen i stället för på bilvägen som går parallellt... :angel:

/ Krus som alltid har hushållspapper utifall att på passagerarsätet

Om du rider barbacka på en islandshäst i djup snö, låt bli att knäppa loss tygeln på en sidan. Det går inte att styra med bara en tygel, hästen går bara runt runt och till slut ligger man och kravlar i snön.

Om du rider på utflykt och packar fika i sadelväskorna, lägg inte bananerna längst ner och saftflaskan ovanpå om du hade tänkt trava en lång sträcka.

Kontrollera att alla sömmar på sadelgjorden verkligen är hela, i synnerhet om det finns resår, annars kan de plötsligt släppa och smälla till hästen på benen så den blir lite upprörd. Som tur var så upptäckte min kompis som jag var ute och red med att gjorden var trasig, annars hade jag nog upptäckt det själv lite senare. :o
Eller om du har en uråldrig sadelgjord i tyg är det bra att kolla ofta så den är hel. Annars kan det hända att den plötsligt går av på mitten när du och hästen är oense om vart ni ska vilket leder till att du och sadel flyger åt vänster medan hästen går åt höger.

Om det varnas att ge sig ut i trafiken för att det är stora snömängder, tänk INTE att det nog är lite folk på Ge-kås och passar på att åka dit, om du tar dej dit så tänk inte att det var ju inga problem och E6 är tråkig så tar mindre vägar hem (Ullared-Kinna-Lindome), stor risk att hamna långt ner i ett krondike.

Undvik att nysa i en skarp kurva, kan hända att du svänger mer än vad som behövs och du hälsar på diket på andra sidan vägen.

Har du tagit med tequila på förfesten men glömt citronen så är det inte riktigt samma sak att byta ut citronen mot morot.

Det finns troligen en anledning att kolsyrad dryck inte har en kork ala sportflaska, är det även högsommarvärme öppna inte för att dricka colan som du har i sportflaskan med tänderna, det kommer dryck och kolsyra genom näsan :wtf:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka