Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333
Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Du låter som en av våra kompisar, väldigt mycket enklare att hålla reda på vad han tål än vad han inte tål

sen klarar jag inte av folk med tix. det då det triggar igång mina egna och jag kämpar stenhårt med att inte låta tixen ta över :(. spänner halsen, räknar, upprepar. hemskt då man inte kan sluta rakt av.

så märker jag att ngn har tix så försöker jag gå därifrån och fokusera på annat.

Det förutsätter ju att man alltid har saker i kyl och frys så man kan spontant sno ihop en extra middag. Jag och sambon skriver matsedel för veckan och gör alltid fyra portioner (två till matlådor). Skulle någon oförberett dyka upp och vilja dela på middagen så skulle vi antingen få gå hungriga för att det blir så små portioner eller så skulle vi få äta ute dagen efter för att matlådorna gick åt. Hur många människor förväntas man förresten kunna sno ihop mat åt bara sådär? 2? 4? 6? :p

Fasiken, vi har ju problem att bara sno ihop mat åt oss själva om vi glömt handla. Det hela förutsätter väl kanske att man kan "sno ihop saker" men om man är allmänt värdelös på matlagning och inte klarar av det, är man en dålig "värdinna" då bara för att man inte kan spontanlaga mat? :nailbiting:

Jag gör så. Jag äter hellre pyttelite för att gästen/-erna ska få äta. Jag får väl äta en macka när de gått hem i så fall.

Jag skulle kunna sno ihop mat till sex oväntade gäster. Men det skulle inte bli något tjusigt. Häromkvällen blev det pasta och trattkantarellsås med riven ost och en enkel sallad bredvid.

Däremot skulle jag aldrig förvänta mig att någon som jag vet inte gillar att laga mat eller har ont om tid/pengar skulle bjuda mig på spontanmat. Eller någon alls förutom släkten, när jag tänker efter.

Sånt klarar jag inte heller av.

Ser jag någon som håller på så slutar det med att jag gör likadant. Kämpar mot mina tix varje dag och klarar inte av andra som har samma problem.

Du låter som en av våra kompisar, väldigt mycket enklare att hålla reda på vad han tål än vad han inte tål

har 2 kors allergier :p, och ja det är mycket enklare att fråga vad folk tänkt göra och sen säga vad man inte kan äta där än att rabbla upp hela listan

sen klarar jag inte av folk med tix. det då det triggar igång mina egna och jag kämpar stenhårt med att inte låta tixen ta över :(. spänner halsen, räknar, upprepar. hemskt då man inte kan sluta rakt av.

så märker jag att ngn har tix så försöker jag gå därifrån och fokusera på annat.

Så tänker jag också. Att jag kommer få alla ticksen som jag ser att någon annan har och så får jag mer och mer panik och vill springa och gömma mig.

Jag gör så. Jag äter hellre pyttelite för att gästen/-erna ska få äta. Jag får väl äta en macka när de gått hem i så fall.

Jag skulle kunna sno ihop mat till sex oväntade gäster. Men det skulle inte bli något tjusigt. Häromkvällen blev det pasta och trattkantarellsås med riven ost och en enkel sallad bredvid.

Däremot skulle jag aldrig förvänta mig att någon som jag vet inte gillar att laga mat eller har ont om tid/pengar skulle bjuda mig på spontanmat. Eller någon alls förutom släkten, när jag tänker efter.

Det lät jäkligt tjusigt i mina öron :D Varken trattkantareller, ost eller sallad är något jag skulle ha hemma om jag inte planerat det för en specifik middag.

Min sambo har diabetes så han behöver en ordentlig middag så han inte blir låg under natten. Att bara käka nån macka till middag hade inte varit någon höjdare för honom. Inte för att vi ens har några mackor hemma att äta så det hade fått bli havregrynsgröt.

Det lät jäkligt tjusigt i mina öron :D

Svamp plockar jag själv i mängder, så det finns både torkat och fryst. Äter mycket svamp. Pasta finns alltid, eftersom jag inte gillar det själv. ;) Ost råkade finnas hemma. Annars hade det gått utan. Någon form av grönsaker har jag alltid, det varierar vilka. Så det lät nog tjusigare än det var!

Jag har inga egna dräpare men en kär väninna har i sitt umgänge de snålaste av de snålaste. Som exempel:
Gästen som kommer på flerrätters middagsinbjudning har med sig lite smågodis som hälls upp i en skål, tillsammans med andra skålar med snacks, för gemensamt bruk till kvällen.
När gästen sedan, mätt och belåten efter middagen, ska gå hem så rafsar gästen ihop det lilla som finns kvar av det medhavda godiset för hemfärden.

Andra av väninnans bekanta hetsäter, fullkomligt frossar, när de blir bjudna på middag men när min väninna och hennes familj i sin tur blir bjudna så finns det sällan mat som räcker till alla gäster.
DETTA gör MIG vansinnig. Jag beundrar min väninna som inte ger upp bjudningarna och bara nöjer sig med en kaffesittning.

Själv har jag varit på en del bjudningar där man räknat väldigt snålt på maten dvs så pass att den inte räcker och gästerna kan alltså inte äta sig mätta.
Jag är uppväxt med helt andra riktlinjer så för mig är det lite märkligt. Nu överlever jag men inte min sambo så vi brukar göra så att han får större delen av min mat medan jag riktar in mig på salladen, den brukar sällan gå åt på bjudningar ;)

Som sagt, jag skulle nog försöka om vi hade gäster men det skulle nog varken bli särskilt bra och det skulle garanterat bli mer omständigt. Så det är inget jag förväntar mig att folk skulle göra för mig direkt om dom inte hade mat så det räckte av det dom skulle äta.

Tips från coachen om ni vill vara spontana, men känner att ni saknar sno-ihop-gener: involvera spontangästerna i matlagningen. Att laga middag tillsammans är en underskattad social grej. Kan vara jättetrevligt.

Själv är jag ofta spontangäst och lagar då ofta maten i utbyte. Brukar uppskattas. Dock har jag på senare tid noterat en trend jag är osäker på om jag uppskattar helt: mina vänner bjuder in mig på middag - och jag lagar maten! Undrar hur det blev så:D Jag får kanske börja misslyckas.

Jag stör mig otroligt mycket på folk som inte förstår personligt utrymme.
Det sker oftast när man står i kö och då står personen bakom så nära att den nästan tar i mig eller tar i.
Jag hatar det. Blir det plats framåt så man kan flytta sig så kommer dom efter och står och flåsar en i nacken :crazy:
Jag brukar få lite panik så ibland måste jag gå ur kön för att komma undan dessa personer.

Om man träffar någon på andra ställen som inte har vett att lämna lite personligt utrymme så kan man ju oftast backa undan en bit och dom följer inte efter på samma sät som i en kö.

Senast ändrad:

Åh, det är riktigt irriterande. Jag brukar provocera tillbaka genom att inte gå framåt nästa gång kön rör sig och därmed lämna en lucka mellan mig och den framför. Det tenderar att driva personen bakom till vansinne. Lite barnsligt kanske, men jag är inte mer än människa. Överhuvudtaget har jag svårt för folk som "trycker på" när de har bråttom, t.ex. i t-banan. Resultatet är ju oftast att framkomligheten försämras och att det går långsammare för alla.

Så gör jag med, fast när jag kör bil.
Får jag en bil i röven så saktar jag ner enbart för att jävlas.

Fast jag får panik av att någon är inne på mitt space så jag klarar inte riktigt av att stå kvar.

Häromdan när jag och personen jag jobbar (rullstolsburen) åt var på stan så stod personen bakom i kön så nära rullstolen att jag knappt fick lov att komma in igen efter att ha varit fram och pratat med personen jag jobbar åt och sedan skulle köra rullstolen igen. Det var dessutom ingen bakom människan som ställt sig inpå rullstolen :banghead:
Jag fick bokstavligt knöka in mig.

Kl
Jag har alltid nåt i frysen eftersom jag får hjälp att storhandla.
Har jag gäster som kommit spontant frågar jag alltid om de vill ha mat och så får de äta det jag lagar.
Kan delvis laga laktosfritt och glutenfritt :)
Jag retar mig på folk som hela tiden vänder på det jag gör till nåt negativt, så till den milda grad att jag själv börjar tro att jag har dolda baktankar.
Sen när en person hela tiden kommer hem till mig och äter och dricker mängder med kaffe, men bjuder aldrig tillbaka.

En liten passus: vi är ett härligt granngäng som spontant bjuder in till knytkalas när vi känner för det. Helt underbara grannar.

SkorpSmulan: Samma har, och annu varre ar det att hoppa pa ett proppfullt tag och vara tvungen att sta tatt tatt inpa folk man inte kanner.

Jag bor i en stoor stad med valdigt manga oliga kulturer och manniskor fran olika lander, sa det blir ju en del kulturkrockar. Till exempel stor jag mig pa..

1. Folk som gar tre i rad pa trottoaren och inte flyttar pa sig nar man ska passera sa man far hasa sig forbi langs med husvaggar eller ga ut i gatan for att komma forbi. Jag har nu borjat ga ratt in i folk, da fattar de lite battre..

2. Folk som hostar utan att halla for munnen. N'uff said..

3. Folk som skrikpratar i telefon pa sparvagnen/taget..

Kl

Jag skulle nog bli jätteglad om någon faktiskt åt min mat utan att klaga och kanske rent av berömma maten. Men jag bor trångt och har inte så ofta massa mat hemma. Har cd-skivor i kökslådan och underkläder mm.. Inte så mkt mat. Min pappa verkar vara lite likadan, han kan inte laga speciellt god mat och min kompis var där en gång. "har ni ingen mat hemma". Jo bröd, smör, ägg, te, kaffe och coca cola finns oftast där, allt utöver det är överflödig lyx ;). Gasen tog slut så har bara micro nu.. Borde köpa mer gas men prioriterat annat just nu.

Min mammas mat däremot ---> :bow:! - alla vill den äta!

Men har ni ingen "nödmat"? Nu har vi ju alltid smockfullt i både kyl, frys och skafferi och lagar mer mat än vi behöver men vi kör nödmat när vi av någon anledning inte hinner laga maten. Typ Bullens varmkorv, köttsoppa på burk, pulversoppa, färdiga hamburgare el.liknande. De tre första alternativen håller sig ju i princip hur länge som helst.

Bjöd sambons familj på kräftätning en gång och då hade svärmor med sig egen mat till sina vuxna, utflyttade barn, vilka var resterande gäster. Jag blev jättepaff och hon blev nog också paff när hon insåg att det förutom kräftor även fanns pajer och sallader. Misstänker starkt att typ ingen av dem hade ätit kräftor förut och hon ville vara säker på att alla skulle vara mätta när de åkte... det var svårt att inte ta illa upp då, nu tycker jag mest att det var gulligt av henne.

Efter sambons senaste födelsedag tycker till och med han att vi i fortsättningen ska bjuda in till visst klockslag och ange vad som serveras. Under alla år hittills har det fungerat så att alla förväntas veta att han fyller år och spontankomma, vilket innebär att folk kan dyka upp när som helst under i bästa fall närmaste helg och man vet aldrig när någon kommer och ska serveras tårta och vi har många gånger fått leva bara på fika en hel kväll eftersom det aldrig blir tid eller läge att laga middag, vilket jag åtminstone tycker är väldigt opraktiskt. Mitt liv är ganska späckat så jag retar mig helt enkelt på att behöva umgås med andra som kan ändra sig hur som helst eller göra vad som faller dem in och sedan förväntar sig att jag också ska fungera så :).

Jag beslutade mig för ett litet tag sedan att sluta störa mig på folk. Ingen människa är perfekt, i synnerhet inte jag, så jag tycker inte jag har rätt att gnälla på andra människor. Jag tror inte det finns en enda människa som aldrig har gjort fel eller som aldrig kommer göra fel. Helt utan att mena det kanske.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 940
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 265
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 781
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur