Saker ni stör er på hos andra?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 10 333
Sv: Saker ni stör er på hos andra?

Jag beslutade mig för ett litet tag sedan att sluta störa mig på folk. Ingen människa är perfekt, i synnerhet inte jag, så jag tycker inte jag har rätt att gnälla på andra människor. Jag tror inte det finns en enda människa som aldrig har gjort fel eller som aldrig kommer göra fel. Helt utan att mena det kanske.

Amen till det.

Jag stör mig dock fortfarande på folk som uppträder otrevligt/respektlöst mot andra människor.

Tips från coachen om ni vill vara spontana, men känner att ni saknar sno-ihop-gener: involvera spontangästerna i matlagningen. Att laga middag tillsammans är en underskattad social grej. Kan vara jättetrevligt.
Det är ett bra tips! Bor man så till kan man gå och handla maten tillsammans också, så gör vi rätt ofta i min umgängeskrets. Vi hänger, kommer på att det är middagsdags och att vi är hungriga, vi spånar fram något som alla vill äta, går och handlar (ingen är rik så vi kan påpassligt dela på kostnaden) och sedan lagar vi maten tillsammans. Det är väldigt trevligt att dela på arbetsbördan.

Det är ganska sällan vi bjuder hem varandra på rena middagsbjudningar ("kom hem till mig så bjuder jag på mat"-stuket). Oftast kör vi som ovan alternativt knytis eller någon slags kombination. Det bästa med det tycker jag är att alla bidrar efter förmåga, ekonomiskt, kunskaps- och tidsmässigt. Alla blir nöjda med maten också eftersom vi bestämmer menyn tillsammans.

Men har ni ingen "nödmat"? Nu har vi ju alltid smockfullt i både kyl, frys och skafferi och lagar mer mat än vi behöver men vi kör nödmat när vi av någon anledning inte hinner laga maten. Typ Bullens varmkorv, köttsoppa på burk, pulversoppa, färdiga hamburgare el.liknande. De tre första alternativen håller sig ju i princip hur länge som helst.

Jag satt oxå och tänkte på det, men sen kom jag på att det är nog beroende på var man bor och vilken fas man är i livet. Vi har oxå fullt överallt och får då och då köra köpstopp och äta av det vi har hemma. Men så bor vi ute på landet, när man handlar ser man till att man har lite allt möjligt, man vet ju aldrig hur många det är som vill ha mat, hos oss kan det variera från att det är bara jag, till att vi är uppåt 10 stycken och det är inget konstigt med det.

Syrran däremot bor ihop med sin man i lägenhet i stan, de flesta vännerna bor i stan och syrran har affären precis rakt över gatan. De har nästan ingenting hemma istället och varje måltid börjar med att man går och handlar.

Jo, visst är det olika faser i livet. Å andra sidan minns jag att jag även som student (med minimala utrymmen för kyl, frys och skafferivaror) hade "nödmat" som nudlar och dyl. så även där fanns definitivt möjligheten att utöka matmängden så att det räckte till en kompis som råkade vara där vid matdags.

Jag har ingen nödmat. Eller jo, mer nuförtiden när Ansvarsfull Sambo har flyttat in. Han har varit borta i två veckor och nu ekar allt tomt igen. När jag bodde själv brukade jag köpa mat i tanke att det skulle vara nödmat men det åts alltid upp dagen efter.

I mitt fall är det dock lugnt - finns inte en chans att någon i hela världen som känner mig tror att jag ska bjuda på mat om de ramlar in vid sjutiden :D

Men har ni ingen "nödmat"? Nu har vi ju alltid smockfullt i både kyl, frys och skafferi och lagar mer mat än vi behöver men vi kör nödmat när vi av någon anledning inte hinner laga maten. Typ Bullens varmkorv, köttsoppa på burk, pulversoppa, färdiga hamburgare el.liknande. De tre första alternativen håller sig ju i princip hur länge som helst.

Nope dåligt med nödmat här. I bästa fall kan man hitta knäckebröd och ett nudelpaket men oftast inte.

De ggr jag storhandlat och fyllt på med mat slutar det med att jag alltid får kasta minst hälften eller mer.
Så nu handlar jag det jag ska ha varje, varannan dag ungefär.
För oss blir det mkt billigare så.

Nope dåligt med nödmat här. I bästa fall kan man hitta knäckebröd och ett nudelpaket men oftast inte.

De ggr jag storhandlat och fyllt på med mat slutar det med att jag alltid får kasta minst hälften eller mer.
Så nu handlar jag det jag ska ha varje, varannan dag ungefär.
För oss blir det mkt billigare så.

Fast jag tror både jag och Sar pratar om mat som inte blir förstörd och som man använder. I mitt skafferi finns det alltid:
Pasta i alla möjliga och omöjliga former
Ris
Krossade tomater
oliver
torkade trattkantareller
ägg
Lite olika konserver med soppa, speciellt vintertid är det väldigt gott med varm soppa! :D

Och i frysen:
bacon
kyckling
hamburgare
korv
strips

I kylen ser jag till att alltid ha hemma:
mjölk
smör
ost
fetaost
grädde

Och på det kan man göra många olika rätter! ;) Men jag kan förstå att man inte har det oxå, men jag skulle inte klara av att ha så tomt hemma. ;) Men jag handlar 1-2 gånger i veckan ungefär och då är det mycket frukt, bröd, mjölk, potatis och grönsaker i största allmänhet.
Men det enda som kan bli dåligt är ju det i kylen och där har jag rätt bra koll på vad normal förbrukning för oss är.

Fast jag tror både jag och Sar pratar om mat som inte blir förstörd och som man använder. I mitt skafferi finns det alltid:
Pasta i alla möjliga och omöjliga former
Ris
Krossade tomater
oliver
torkade trattkantareller
ägg
Lite olika konserver med soppa, speciellt vintertid är det väldigt gott med varm soppa! :D

Och i frysen:
bacon
kyckling
hamburgare
korv
strips

I kylen ser jag till att alltid ha hemma:
mjölk
smör
ost
fetaost
grädde

Och på det kan man göra många olika rätter! ;) Men jag kan förstå att man inte har det oxå, men jag skulle inte klara av att ha så tomt hemma. ;) Men jag handlar 1-2 gånger i veckan ungefär och då är det mycket frukt, bröd, mjölk, potatis och grönsaker i största allmänhet.
Men det enda som kan bli dåligt är ju det i kylen och där har jag rätt bra koll på vad normal förbrukning för oss är.

Du är så himla vuxen! ;)

Ris, pasta och potatis äter jag nästan ingenting för det får jag ont i magen av så det har vi sällan hemma.
I frysen finns det mest färskfoder till hundarna och det vill inte jag äta! :yuck:
I kylen har vi oftast smör och ost.

Sen köper vi liksom typ färskt kött, bröd och grönsaker för en dag eller två.
Vi äter även en del ute.
Men det är ju bara jag och sambon och båda hatar att laga mat så det är väl också en bidragande orsak till att det inte finns så mkt mat här.

Te och kaffe finns dock alltid och någon buljongtärning :p

En annan sak med sambons familj, man får inte äta där om det inte är bestämt i förväg. Så vi kan vara i närheten och åka förbi men får ingen mat om det är middagstid för det har de inte planerat för och kan inte ändra planerna alls. Själv är jag uppvuxen med att man fixar så att alla som vill äta blir mätta, oavsett hur tätt inpå maten det bestäms, så det tankesättet är oerhört främmande för mig!

Hihi min sambos mamma vill gärna att vi käkar där om vi har vägarna förbi vid middagstid men är alltid orolig att det inte ska räcka och kommer med någon liten kommentar typ "jag TROR att maten kanske räcker till er också". Sen när man väl sitter till bords visar det sig alltid att hon som vanligt lagat mat till ett helt kompani och över hälften är kvar när alla är så proppmätta så man knappt orkar röra sig. Tycker det är rätt gulligt :D

Du är så himla vuxen! ;)

Ris, pasta och potatis äter jag nästan ingenting för det får jag ont i magen av så det har vi sällan hemma.
I frysen finns det mest färskfoder till hundarna och det vill inte jag äta! :yuck:
I kylen har vi oftast smör och ost.

Sen köper vi liksom typ färskt kött, bröd och grönsaker för en dag eller två.
Vi äter även en del ute.
Men det är ju bara jag och sambon och båda hatar att laga mat så det är väl också en bidragande orsak till att det inte finns så mkt mat här.

Te och kaffe finns dock alltid och någon buljongtärning :p

:D Ja lite vuxen är jag, och road av matlagning men inte av att handla... ;) Sen hjälper det ju att vi är jägare båda två och har många vänner som är jägare runt omkring så frysen är ju ständigt fylld med kött av olika slag. Jag har funderat på färskfoder till hunden men kan inte komma på var jag ska få plats med det! :p

Men sen måste jag planera maten för att det ska hinnas med, två barn som har mycket aktiviteter och make som jobbar mycket och sent så den största delen hamnar på mig och då vill jag inte lägga tid på att åka och handla! ;)

jag stör mig på människor som inte låter alla i ett gäng få sin röst hörd utan man pratar högt oavbrutet utan att lyssna på svaret

+ er andra som svarat:
Vi kan alltså komma dit på eftermiddagen (självklart efter att ha ringt och kollat innan) och vara där ett par timmar och sen lagar de enbart mat till sig själva. Vi får skaffa egen mat eller åka hem.

Gällande att fråga så har jag försökt med det också men får aldrig några klara svar. Och sambon tycker inte om att ifrågasätta... *suck* Kommunicera är i och för sig inte hans starka sida över huvud taget :D

Då känns det lite annorlunda. Det lät först som om ni bara huxflux stod där på trappen och förväntade er mat..

:D Ja lite vuxen är jag, och road av matlagning men inte av att handla... ;) Sen hjälper det ju att vi är jägare båda två och har många vänner som är jägare runt omkring så frysen är ju ständigt fylld med kött av olika slag. Jag har funderat på färskfoder till hunden men kan inte komma på var jag ska få plats med det! :p

Men sen måste jag planera maten för att det ska hinnas med, två barn som har mycket aktiviteter och make som jobbar mycket och sent så den största delen hamnar på mig och då vill jag inte lägga tid på att åka och handla! ;)

Men om jag flyttar hem till dig så kan jag handla mat och skjutsa barn på aktiviteter om du lagar maten ;)
Jag älskar att äta god mat, men laga den är inte min grej :(

Men visst är det skillnad när man har familj och barn än som jag och sambon som bara har hundarna och hästarna.
Sen bor vi mitt i stan och har 3 min från vår ytterdörr till närmaste affär om man går, sambon går/cyklar förbi flera mataffärer på väg hem från jobbet så det blir liksom ingen större tid på att kila in och köpa det man ska.
Jämfört om man bor på landet eller i villaområde där man måste sätta sig i bilen och åka till affären då tar ju bara bilåkandet minst 20-30 min totalt + att handla på det.

Åh, det är riktigt irriterande. Jag brukar provocera tillbaka genom att inte gå framåt nästa gång kön rör sig och därmed lämna en lucka mellan mig och den framför. Det tenderar att driva personen bakom till vansinne. Lite barnsligt kanske, men jag är inte mer än människa. .

Så gör jag ibland när jag är på dåligt humör. Det piggar alltid upp! :D

*kl*

Jag stör mig på läkare som ska ringa "på en stund" eller nån som kommer förbi "om ett tag" eller "fredag eller lördag".. Hur kan det vara så svårt att veta att man kommer/ringer t.ex vid ungefär två?! Jag avskyr att vänta.

Stör mig också på en del kunder när man har riktigt fullt upp, som först står och suckar över att man inte hinner dit, och sen när man väl hinner dit så har dom inte bestämt sig/inte plånboken med sig/vill småprata om vädret.

Jag stör mig på Apotekets personal här i stan.
De pratar och pratar och pratar med alla kunder.

Det tar evigheeteer att få med sig något därifrån.

tack och lov har vi fått hit Kronans också. Snabbt, enkelt och okomplicerat. Halleluja

..och så stör jag mig på folk som kallar mig lilla vän. morr.

Då känns det lite annorlunda. Det lät först som om ni bara huxflux stod där på trappen och förväntade er mat..

Nej nej, så gör man inte, det håller jag med om :)

*kl*
Jag stör mig ibland på överkäcka, tokpeppande människor. Jag är mitt uppe i viktnedgång och ibland är det pest och pina jobbigt. Låt mig då få tycka det! Ta inte mina känslor ifrån mig och försök peppa. Jag måste ju få ha negativa känslor ibland! :mad:

Blev störd och paff av en sak idag.
Kom ut från maxi med två proppfulla stora självscanningskassar som inte skulle rymmas i min lilla bils minimala bagageutrymme (där hade jag redan grejer) så jag skulle behöva ställa kassarna i sätet bredvid förarsätet. Har en 3-dörrars bil därav att det är smidigast.
Precis när jag kommer till bilen så parkerar en kombi i rutan till höger om min bil och P-platserna har sådana där dubbelstreck för extra utrymme mellan bilarna.
Kombin ställer sig mitt på linjerna och är över på min sida vilket gör att mannen i bilen får klämma sig ut ur sin bil.
Han är en medelåldersman som har en son i typ 6-års ålder med sig.
Jag säger till honom snällt att jag skulle behöva ställa in kassarna på passagerarsidan för att det är fullt i bagageutrymmet (han ser min lilla bil) och frågar om han inte kan rätta till parkeringen så han hamnar i sin ruta så att jag kan packa in varorna.
Inte så dumt sagt tycker jag?
Då blev han assur och säger "Jag kan dra härifrån i stället!" Varav jag blir helt paff och säger "det var inte så jag menade". Han sätter sig i bilen och börjar backa surt. Jag undrar om han verkligen menat allvar eller om han kanske nu rättar till bilen.
Nej då vevar han ner rutan och ryter till sin son om att hoppa in i bilen igen med orden "kom, vi måste dra"

Sedan kör han bort kanske 10 rutor längre ned och stället bilen där?

Alltså vad är det med folk? Ja frågade nu snällt och det var inte så att jag skällde på honom för hans usla parkering...
Han kanske inte kunde ta att någon menade att han parkerat illa?
Jag ville ju bara kunna komma in med mina kassar... Sjukt irriterande reaktion!

Äh, problem solved. Han gjorde fel, han flyttade sig, du slapp honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 937
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 263
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 778
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka