Saker producerade i Sverige?

Sv: Saker producerade i Sverige?

Om man handlar efter säsong, dvs tomater och sallad på sommaren och rotfrukter på vintern, så kommer man en bit på väg!:idea: Då slipper man fundera över uppvärmda växthus!

Vet att här i Dalarna är det sex (?) kommuner som har planer på att själva köpa in köttdjur som får beta markerna för att sen slaktas och gå till skolkök och äldreboenden. Ett skapligt initiativ men jag vet inte om det gynnar bönderna direkt?
Kan tycka att det vore bättre då att köpa av lokala lantbrukare i stället, för att gynna landsbygden...
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Protest! Jag äter ingen stor köttbit i förhållande till andra bara för att jag äter LCHF. Jag äter samma köttbit som de men jag äter även fettranden och marmoreringen! Jag äter dessutom huvudsakligen ekologiskt och/eller naturbete till skillnad från familjen som grillar enorma t-bensstekar eller danskt fläsk från Willys. Det är en myt att vi skulle äta enorma köttbitar bara för att vi utesluter en stor mängd kolhydrater. Hos mig är det en rejäl bit sallad på gröna grönsaker med lågt kolhydratinnehåll eller för allt i världen just det där stekta ägget eller någon gräddig sås med svamp som gäller till just köttbitar. Eller varför inte en avokadoröra om den är i säsong. Skulle vilja säga att många LCHF:are faktiskt läst på lite extra om mat just för att det är så viktigt att veta vad man stoppar i sig för att undvika socker och tillsatser. :)

:bow::bow::bow:

Jag är också trött på att ökat köttätande så slentrianmässigt skylls på LCHF...!!! Jag äter inte heller mer kött, men däremot äter jag HELA köttbiten (alltså även fettranden som andra kastar).

LCHF innebär att energin från kolhydraterna ska ersättas med energi från fett - INTE med ökad mängd protein. Och man prioriterar gräsbeteskött inte bara för miljöns skull utan även för att få optimal kvot mellan omega 3 och 6.

Till min normalstora bit kött, fisk eller kyckling äter jag ofta kål i olika former (blomkålsmos, ångkokt broccoli, smörstekt vitkål), grönsallad och eller avocado. Istället för potatis/ris /pasta äter jag en gräddsås, en klick smör, CF, oliver etc.

Och jag upplever också att många LCHF:are är betydligt mer pålästa om mat än genomsnittet - just för att man behöver ta reda på vad saker innehåller för att inte få i sig det man vill undvika. Och sedan när man märker hur mycket bättre man kan må bara av att "skruva lite" när det gäller maten så blir man inspirerad att lära sig mer för att se om man kan "skruva till" det hela ännu bättre!
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jordbruksverket, som man knappast kan anklaga för slentrianmässiga slutsatser, säger såhär:

Har nya mattrender fått genomslag i statistiken?
Ost och ägg är två andra områden där konsumtionen ökat kraftigt mellan 2009 och 2010. Prognosberäkningar för 2011 visar också en fortsatt ökning av äggkonsumtionen. Detta tillsammans med en ökad köttkonsumtion gör att det ligger nära till hands att anta att det ökade intresset för proteinrika dieter som GI och LCHF nu börjar ge genomslag i statistiken. Det är dock för tidigt att dra några definitiva slutsatser kring dessa mattrenders inverkan på konsumtionen.

För tidigt för definitiva slutsatser men det ligger nära till hads att tro att GI och LCHF börjar synas i statistiken, alltså.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Alltså när det gäller lchf så upplever inte jag middagen som det stora problemet. Men alltså till frukost, mellanmål, kvällsmat då gemene man äter gröt, macka eller frukt. Där upplever jag det stora problemet när det gäller lchf för de jag känner tenderar fylla det med diverse proteiner. Ja möjligtvis nötter.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Till min normalstora bit kött, fisk eller kyckling äter jag ofta kål i olika former (blomkålsmos, ångkokt broccoli, smörstekt vitkål), grönsallad och eller avocado. Istället för potatis/ris /pasta äter jag en gräddsås, en klick smör, CF, oliver etc.

Och jag upplever också att många LCHF:are är betydligt mer pålästa om mat än genomsnittet

Din normalstora köttbit har vuxit successivt under de senaste decennierna, statistiskt sett, men lchf bidrar nog inte till att bromsa den utvecklingen i alla fall.

Sen tillkommer ju animalier till frukost, lunch och mellanmål också, förutom middagen. Och du byter tydligen ut sådant som potatis mot mejeriprodukter, vilket inte är särskilt resurs- eller klimatsmart. Och de grönsaker du nämner importeras (färska) under större delen av året.

Och detta i en tid då köttproduktionen och dess olika avigsidor uppmärksammas mer och mer och det kommer initiativ i stil med Meatfree Monday.

Mitt intryck är att lchf-folk ofta är rätt okunniga om mat ur en mängd aspekter, men däremot mycket grundligt har lärt sig de "sanningar" som pumpas ut från några lchf-gurus.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

För tidigt för definitiva slutsatser men det ligger nära till hads att tro att GI och LCHF börjar synas i statistiken, alltså.

Fast nu var det konsumtion av kött som jag från början svarade på i tråden och som Minett hakade på.

Frågar du om min mejerikonsumtion så ja, då är jag betydligt mer skyldig. Just ost är ju en stor bov när det gäller vattenkonsumtion per kilo också. :crazy:

Ja Petruska, köttproduktionen som den ser ut idag är hemsk. Det är det där med att ställa om till mer gräsbete (visst, inte kan hela jorden leva på det men definitivt många fler än idag) istället för all eländig soja t.ex. samt att äta andra typer av kött. Vad är det också som säger att det hela tiden ska vara nöt och fläsk i min diet? Varför inte vilt, häst, lamm, struts, get...Tyvärr svårt att hitta i just Sverige idag med undantag av viltet (men det är rätt svårt i Skåne om man inte har vildsvinsjagande vänner).

När det gäller grönsaker så köper just jag väldigt ofta frysta svenska. Då vet jag att de frusits färska och behåller det mesta av näringen och jag slipper fundera så mycket över vintern. Inte sitter jag och äter en massa paprika t.ex. Grön är godast i matlagningen men inte till sallad och gul och röd är för söta för LCHF i större mängd.

Själv byter jag inte ut just potatis mot mejeriprodukter. Det blir sallader och liknande istället. Min stora mejerikonsumtion är snarast frukosten då jag kan tänkas äta t.ex. smetana med hallon. I övrigt går min frukost och mycket annat ut på ägg. I massor. Ser gärna att hönsindustrin reformeras och älskar när jag hittar "glada ägg" vilket är för sällan för samvetet.

Många tror att LCHF:are sitter och äter ihoprullad skinka och salami till höger och vänster på frukosten men det stämmer inte eftersom detta innehåller en massa nitrit, socker, salt och kryddor med tillsatser och man vill ha så oprocessat kött som möjligt. De gånger jag äter sådant är på buffé på jobbet eller när jag är på resande fot och det bara finns mackor på Pressbyrån förutom den där ölkorven...typ.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

För tidigt för definitiva slutsatser men det ligger nära till hads att tro att GI och LCHF börjar synas i statistiken, alltså.

Fast nu var det konsumtion av kött som jag från början svarade på i tråden och som Minett hakade på.

Frågar du om min mejerikonsumtion så ja, då är jag betydligt mer skyldig. Just ost är ju en stor bov när det gäller vattenkonsumtion per kilo också. :crazy:

Ja Petruska, köttproduktionen som den ser ut idag är hemsk. Det är det där med att ställa om till mer gräsbete (visst, inte kan hela jorden leva på det men definitivt många fler än idag) istället för all eländig soja t.ex. samt att äta andra typer av kött. Vad är det också som säger att det hela tiden ska vara nöt och fläsk i min diet? Varför inte vilt, häst, lamm, struts, get...Tyvärr svårt att hitta i just Sverige idag med undantag av viltet (men det är rätt svårt i Skåne om man inte har vildsvinsjagande vänner).

När det gäller grönsaker så köper just jag väldigt ofta frysta svenska. Då vet jag att de frusits färska och behåller det mesta av näringen och jag slipper fundera så mycket över vintern. Inte sitter jag och äter en massa paprika t.ex. Grön är godast i matlagningen men inte till sallad och gul och röd är för söta för LCHF i större mängd.

Själv byter jag inte ut just potatis mot mejeriprodukter. Det blir sallader och liknande istället. Min stora mejerikonsumtion är snarast frukosten då jag kan tänkas äta t.ex. smetana med hallon. I övrigt går min frukost och mycket annat ut på ägg. I massor. Ser gärna att hönsindustrin reformeras och älskar när jag hittar "glada ägg" vilket är för sällan för samvetet.

Många tror att LCHF:are sitter och äter ihoprullad skinka och salami till höger och vänster på frukosten men det stämmer inte eftersom detta innehåller en massa nitrit, socker, salt och kryddor med tillsatser och man vill ha så oprocessat kött som möjligt. De gånger jag äter sådant är på buffé på jobbet eller när jag är på resande fot och det bara finns mackor på Pressbyrån förutom den där ölkorven...typ.

Och nej, min kunskap om mat kommer snarare från jordbruksexperterna på mitt jobb än från Kostdoktorn. Han kan ge mig en och annan kolhydratstabell och roliga exempel på folk som lyckas.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Din normalstora köttbit har vuxit successivt under de senaste decennierna, statistiskt sett, men lchf bidrar nog inte till att bromsa den utvecklingen i alla fall.

Sen tillkommer ju animalier till frukost, lunch och mellanmål också, förutom middagen. Och du byter tydligen ut sådant som potatis mot mejeriprodukter, vilket inte är särskilt resurs- eller klimatsmart. Och de grönsaker du nämner importeras (färska) under större delen av året.

Och detta i en tid då köttproduktionen och dess olika avigsidor uppmärksammas mer och mer och det kommer initiativ i stil med Meatfree Monday.

Mitt intryck är att lchf-folk ofta är rätt okunniga om mat ur en mängd aspekter, men däremot mycket grundligt har lärt sig de "sanningar" som pumpas ut från några lchf-gurus.

Du antar en hel del saker du... Men det behövs ingen stor klick smör eller majonnäs för att ersätta en normalportion potatis/ris pasta. Och inga mängder gräddsås eller CF heller. Och vad är det som säger att det måste tillkomma animalier till frukost och mellanmål? Jo, visst händer det att jag äter ägg till frukost, men numera bara på helgerna. Till vardags dricker jag "lchf-te" med en klick smör och en klick coccosfett i till frukost. På det står jag mig utan problem fram till lunchen. Och några mellanmål äter jag inte på eftermiddagen (eller kvällen) heller. Äter man sig mätt på MAT som tillåter blodsockret att ligga stabilt så behöver man inga mellanmål, är min erfarenhet. Det räcker bra med frukost, lunch och middag.

Och när blev det plötsligt fel att äta blomkål, broccoli och vitkål? Kålväxter är ju sådan mat som brukar rekommenderas i miljösammanhang! Ingen tvingar en heller att köpa färsk, importerad kål när det finns svensk i frysdiskarna!

Jag äter inte ens kött/fisk/kyckling varje dag och jag vet LCHF:are som varken äter kött, fisk eller kyckling ö h t - att ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett kräver inte kött!

Men uppenbarligen anser de allra flesta människor i det här landet att kött varje dag är något normalt - annars skulle de väl inte bli så stort engagemang i "köttfri måndag"?! Om de flesta redan hade för vana att ha minst en vegetarisk dag/vecka. Så att koppla köttkonsumtionen till LCHF ser jag bara som okunnigt.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Mitt intryck är att lchf-folk ofta är rätt okunniga om mat ur en mängd aspekter, men däremot mycket grundligt har lärt sig de "sanningar" som pumpas ut från några lchf-gurus.

Det är intressant hur mycket du "vet" om LCHF:are... Själv slukade jag böcker i näringslära redan när jag gick i högstadiet. (Det var på 80-talet, så det var lååååångt före Kostdoktorn.) Övervägde länge att utbilda mig till dietist just för att jag tycker att ämnesområdet är så intressant! Har dessutom mat som ett mkt stort intresse, både när det gäller att samla inspiration genom att läsa mängder av olika recept, planera måltider och laga till dem. Ja, äta också förståss! :D
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Du antar en hel del saker du... Men det behövs ingen stor klick smör eller majonnäs för att ersätta en normalportion potatis/ris pasta. Och inga mängder gräddsås eller CF heller. Och vad är det som säger att det måste tillkomma animalier till frukost och mellanmål? Jo, visst händer det att jag äter ägg till frukost, men numera bara på helgerna. Till vardags dricker jag "lchf-te" med en klick smör och en klick coccosfett i till frukost.

Fast smör är ju en animalieprodukt produkt och kokosfett är importerat så det är mer resurskrävande ändå.

kl
Frågan är ju om även om marken räcker. Hur mycket kan vi jaga, kan vi försörja hela Sveriges köttkonsumption på jakt. Vad äter de mjölkproducerande korna på vintern? På enbart ensilage klarar de inte så hög produktion som idag krävs för att det ska vara lönsammt så då ger vi korna spannmål. likaså får köttdjuren och hönsen spannmål. En LCHF are kan alltså konsumera mer spannmål än en vegeterian eller en som äter enligt kostcirkeln genom att just byta ut potatis och bröd mot smör, ost och majonäs även om klicken inte upplevs som så stor så är den resurskrävande. Marken i Sverige räcker inte till för att producera allt kött och allt smör vi konsumerar på naturbete och jakt.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast hur går det ihop? Vem betalar ifall ingen har råd att köpa?

Däremot så produceras massor med mat inom hela EU, även Sverige, med subventioner. Det blir då så billigt att vi exporterar överflödet till tex Afrika. Det gör att vi slår ut de afrikanska producenterna eftersom de inte kan producera lika billigt.

EUs jordbruksstöd borde absolut tänkas om för att bli hållbart.

:bow:

Precis när det kostar mer att producera än vad man får in slår det hårdast mot de som redan är fattiga. Framför allt när EU, IMF och USA sätter upp reglerna och själva hittar system att kringå reglerna.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

samt att äta andra typer av kött. Vad är det också som säger att det hela tiden ska vara nöt och fläsk i min diet? Varför inte vilt, häst, lamm, struts, get...Tyvärr svårt att hitta i just Sverige idag med undantag av viltet

Vilt finns ju bara i en viss, begränsad mängd. När det gäller häst... ja, det är inte okomplicerat, kan vi väl konkludera den senaste tidens debacler. Struts - om vi utgår från svenskproducerat, hur kul är livet för strutsarna i strutsfarmerna i Sverige? Det lilla jag har sett ser inte för roligt ut. Get - har du ätit get? Precis som lamm/får idisslar getter ju dessvärre, så det är inte klimatsmart kött. Dessutom är lamm säsongsbetonat, om uppfödningen ska vara någorlunda ok.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Rent ekonomiskt för landets bolag ska vi absolut köpa svenskt. Det gynnar den svenska marknaden. Men för miljöns skull är det ibland väldigt osmart att köpa svenskt. Svenska tomater som odlats i uppvärmda växthus är inte alls bra att köpa. Köp då istället spanska tomater som odlats i ouppvärmda växthus.

Tulpaner ifrån Kenya är enormt mycket bättre för miljön än vad tulpaner ifrån Holland är.

Ibland tror man att det är transporterna som förstör, när det egentligen är någonting helt annat.

Om tomaterna håller jag fullständigt med dig.

Må så vara att det kanske är mer klimatsmart att köpa snittblommor från Kenya om man ser till koldioxidutsläpp. Däremot så finns det andra mycket stora problem med blomplantagen. Dels är de oftast utlandsägda ofta av holländare och japanre som får den största delen av vinsten. Dels är lönerna så låga att det knappt går att försörja en familj. Halva inkomsten går till majsmjöl som basföda. Det går knappt att få ihop pengar till skoluniformer, arbetarna lever verkligen på marginalen till fattigdom. Visst utan arbete är det värre men inkomst eller arbetsförhållandena är definitivt inte bra. Dessutom utsätts arbetarna för insektsgifter som påverkar deras hälsa.
Det borras allt djupare efter vatten under torkperioder för att vattna blommorna när boskapen dukar under av törst och det inte går att odla grödor på grund av torkan.

Tänk om dessa plantage kunde användas till att odla grönsaker istället ...
Så rent etiskt nej, Kenya tjänar knappt på exporten, det gör däremot de utländska ägarna.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast smör är ju en animalieprodukt produkt och kokosfett är importerat så det är mer resurskrävande ändå.

Fast 1 msk smör och 1 tsk cocosfett kan knappast vara mer resurskrävande än "genomsnittssvenskens" frukost! Och det är knappast särskilt många i det här landet som äter en 100 % animaliefri frukost.
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

Vilt finns ju bara i en viss, begränsad mängd. När det gäller häst... ja, det är inte okomplicerat, kan vi väl konkludera den senaste tidens debacler. Struts - om vi utgår från svenskproducerat, hur kul är livet för strutsarna i strutsfarmerna i Sverige? Det lilla jag har sett ser inte för roligt ut. Get - har du ätit get? Precis som lamm/får idisslar getter ju dessvärre, så det är inte klimatsmart kött. Dessutom är lamm säsongsbetonat, om uppfödningen ska vara någorlunda ok.

Fast vi är många som har god tillgång på vilt! Och lammkött (lokalproducerat) köper man självklart i större mängd på hösten. Då har man en stor del av vinterns köttkonsumtion fixad - av just det omega 3-rika gräsbeteskött som en LCHF:are vill ha!

Idag är det dessutom ett stort problem i Sverige att vi har alldeles för få marker som betas! Både insekter och växter försvinner tyvärr i snabb takt så vi behöver MER betesdjur i det här landet för att bevara vår flora och fauna, inte mindre!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast det testade vi ett år. Med körsbärstomater. De blev inte alls bra. Smakade typ ingenting. Jag är helt övertygad om att de behöver riktigt solljus för att bli bra.

Jag är övertygad om motsatsen - och jag bor i ett gammalt dragigt timmerhus i Norrland ;)

Vi har överraskat en och annan genom att bjuda dom på egenodlade tomater till jul, då blir dom förvånade :-)

Jag tror att den avgörande faktorn är vad det är för sorts tomater. Väljer man just rätt sort så går det säkert jättebra, frågan är bara vilken sort det är?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Kl

Det är inte lätt det här, att äta rätt och bra. Kött, ägg och mejeriprodukter är inte bra. Under vinterhalvåret är det inte bra att äta paprika, broccoli, blomkål och tomater, helst inte något importerat. Man bör inte äta lax, rödspätta och en hel massa annan fisk.

Jag vill ju gärna bli mätt och äta omväxlande vilket är svårt med en diet på enbart kolhydrater, baljväxter och grönsaker. Sen får det gärna gå hyfsat snabbt att laga och passa en kräsen unge.

Visst har vi ett ansvar för miljön men man ska ju trivas själv också. Jag tänker som Sjalen, att man får hjälpa till på det sätt man kan.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

*KL*

Det är föresten inte bara i Sverige det behövs fler betesdjur! Ökenutbredningen är ett STORT problem idag - och inte bara i Afrika (vilket vore illa nog) utan faktiskt i en stor del av världen. Försök att hejda detta genom att drastiskt minska mängden betande djur har bara fått utvecklingen att accelerera...

Men det finns hopp! Se Allan Savorys TED-föreläsning om hur man förvånansvärt snabbt kan få öknen att grönska igen tack vare stora hjordar gräsbetande djur som följer ett naturligt flyttmönster!

Allan Savory
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast vi är många som har god tillgång på vilt!

Idag är det dessutom ett stort problem i Sverige att vi har alldeles för få marker som betas!

Läser du vad jag, och andra, skriver? Jag svarade Sjalen, som problematiserar att det inte finns så mycket vilt att tillgå i Skåne. Det beror på att tillgången av naturliga skäl är begränsad, oavsett hur mycket just du har tillgång till.

Du verkar också ha missat att betesdjuren redan diskuterats i tråden. I dagsläget har vi många betesdjur som aldrig kommer ut pga dispenser, och många av de som kommer ut betar fel marker (dvs åkermark). Om vi rättar till det först, så kan vi ju se sedan om vi behöver fler betesdjur. Jag tvivlar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 332
Senast: tara
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp