Saker producerade i Sverige?

Sv: Saker producerade i Sverige?

Du verkar också ha missat att betesdjuren redan diskuterats i tråden. I dagsläget har vi många betesdjur som aldrig kommer ut pga dispenser, och många av de som kommer ut betar fel marker (dvs åkermark). Om vi rättar till det först, så kan vi ju se sedan om vi behöver fler betesdjur. Jag tvivlar.
Finns det verkligen mycket dispenser? Har du källa på det? Jag är nyfiken.

Och vad är betesdjur egentligen. Vilka djur kan tex beta det vi kallar betsmark, dvs inte åker. Mjölkkor tex kan ju inte göra det normalt sett. Mjölkkor kräver kraftigt bete dvs bra vall på åkermark. Om de betar lite sämre betesmark så blir det ingen mjölk om man förenklar resonemanget.

Djur som föds upp till slakt hinner ofta inte bli gamla nog att få komma ut. Tråkigt men sant. Det är tillåtet fortfarande så vitt jag bet så dispenser krävs väl knappast då?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Klimatförändringarna gör det varmare och varmare och redan nu är det ju helt normalt med vingårdar i Skåne och på andra håll vilket det inte var när jag var liten.

Äh förr odlade de tobak kring Åhus. Det är snarare framtagandet av mer härdiga sorter som gjort det poppis med vinodlingar i Skåne.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Alltså när det gäller lchf så upplever inte jag middagen som det stora problemet. Men alltså till frukost, mellanmål, kvällsmat då gemene man äter gröt, macka eller frukt. Där upplever jag det stora problemet när det gäller lchf för de jag känner tenderar fylla det med diverse proteiner. Ja möjligtvis nötter.

Jag äter oftast filmjölk till frukost, alternativt ägg i någon form.

Men jag odlar mina egna ägg liksom, från "da happy chicky chucks":angel:!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast smör är ju en animalieprodukt produkt och kokosfett är importerat så det är mer resurskrävande ändå.

Jo men eftersom ALLAS normala köttportioner ( ej vegetarianernas) har ökat så är det ju så att om alla icke LCHFare drog ner på köttportionerna låt oss säga 5 % då skulle varje LCHFare formligen kunna frossa i kött utan att det märktes. För LCHF arna är liksom inte direkt i majoritet.

Jag försöker också äta mer lchf inriktat. Och det som hänt är att jag nästan aldrig äter ris, pasta, bröd och potatis.

Istället äter jag vitkål, broccoli, grönkål, blomkål, kinakål mm.

Förr åt jag inte vitkål alls.

Dvs det vanliga tilltugget är utbytt mot annat grönt. Köttportionen är det samma på ett ungefär. Jag har slutat att ha socker i mitt te och bytt ut mjölken mot en liten skvätt vispgrädde.

Jag försöker ta till vara saker från trädgården mycket mer än förr, tex de tidiga nässlorna, kirskål etc. Samt odlar mer grönsaker än förr.

Har egna höns för äggens skull och skulle kunna ta tag i det hela och äta upp alla överskottstuppar också. Vi åt en tupp i höstas och den var god. Jag kan visserligen avliva själv, men tycker det är lite meckigt att flå och ta ur fågeln.

Tänkte odla i pallkragar i sommar....
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

KL
Köp svensk honung. Läs noga på burken - det finns märkningar som gör att varan ser ut att vara svenskproducerad.

Gärna lokalproducerad och ICKE upphettad.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Finns det verkligen mycket dispenser? Har du källa på det? Jag är nyfiken.

Jag hörde det av en forskare på ett seminarium på KSLA, men minns inte detaljerna. Rätt stor andel av mjölkkorna kommer inte ut alls, pga dispenser. Nu försökte jag googla, men hittar bara uppgifter från enstaka län.

När det gäller att bevara floran, är ju inte bete på åkermark särskilt meningsfullt, dessutom är det ju mark där man skulle kunna odla annat än kofoder i form av gräs.

Och vad är betesdjur egentligen. Vilka djur kan tex beta det vi kallar betsmark, dvs inte åker. Mjölkkor tex kan ju inte göra det normalt sett. Mjölkkor kräver kraftigt bete dvs bra vall på åkermark. Om de betar lite sämre betesmark så blir det ingen mjölk om man förenklar resonemanget.

Om man tänker sig att köttkonsumtionen ska upprätthållas genom att djuren betar betesmark (inte åker) i Sverige, som lchf-are ofta förespråkar, får man nog tänka sig andra raser delvis, som ger lägre avkastning, och troligen är det köttdjuren vi pratar om, inte mjölkkor. Jag har dock inte sett mycket från lchf-håll som tar upp den aspekten.

Djur som föds upp till slakt hinner ofta inte bli gamla nog att få komma ut. Tråkigt men sant. Det är tillåtet fortfarande så vitt jag bet så dispenser krävs väl knappast då?[/QUOTE]

Dispenserna gäller väl sommarhalvåret, enligt någon definition, vad jag vet. Det lammkött som säljs som svenska och färska påsklamm, tex, härrör sig ju från lamm som aldrig sett dagsljuset utomhus (även om deras mammor gick ute i somras).

När det gäller nötkött har jag dimmiga uppfattningar om vilken slaktålder som är vanligast, men det finns ju färskt nötkött hela tiden så en del av det borde härröra sig från unga djur som inte har varit ute, beroende på säsong.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fosforn i urinen är naturligtvis fosforöverskott i fodret eller skulle man modifiera grisarna att lagrafosfor i koppen? Mer fosfor i fläsket mer i människans urin!
PL
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag hörde det av en forskare på ett seminarium på KSLA, men minns inte detaljerna. Rätt stor andel av mjölkkorna kommer inte ut alls, pga dispenser. Nu försökte jag googla, men hittar bara uppgifter från enstaka län.

När det gäller att bevara floran, är ju inte bete på åkermark särskilt meningsfullt, dessutom är det ju mark där man skulle kunna odla annat än kofoder i form av gräs.



Om man tänker sig att köttkonsumtionen ska upprätthållas genom att djuren betar betesmark (inte åker) i Sverige, som lchf-are ofta förespråkar, får man nog tänka sig andra raser delvis, som ger lägre avkastning, och troligen är det köttdjuren vi pratar om, inte mjölkkor. Jag har dock inte sett mycket från lchf-håll som tar upp den aspekten.

Är det språkförbistring mellan oss här? När du skriver att en rätt stor andel av mjölkkorna inte kommer ut pga dispenser så läser jag att gäller kanske hälften. Det har jag mycket svårt att tro. Men det har inte så mycket med våra betesmarker att göra för där finns int mjölkkorna ändå!

Men vi är överens, bete på åker tillför sällan så mycket när det gäller att bevara odlingslandakapet. Sen är åkrarna i stora dela av landet olönsamma för annat än vallproduktion men det beror ju på den jordbrukspolitik och marknad vi har. Vi måste ocks odla vinterfoder till djuren någonstans.

Och jag håller helt med dig om att mjölkkorna inte är de som bevarar odlingslandskapet om det är det du menar. Det finns köttraser som passar väldigt bra på att beta våra betesmarker. Tyvärr är detta ingen speciell lönsam verksamhet så det känns som att betesdjuren blir färre och färre i Sverige. Betesmarker växer igen i stora delar av landet i alla fall. Vi äter ju mer kött i Sverige men vi producerar allt mindre kött. Vi importerar helt enkelt.

Så vi kan prodecera bra kött på betesmarker i Sverige men kanske inte de volymerna som vi äter idag. Men så mycket kött måste vi juninte heller äta. Det är nog knappast en Lchf-lösninge heller för den delen.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Det måste vara en försvinnande liten del av mjölkkorna som har dispens från beteskravet.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Det måste vara en försvinnande liten del av mjölkkorna som har dispens från beteskravet.

Ja det tror jag med. Jag har aldrig träffat en mjölkbonde som inte släpper ut korna på sommaren. Så om jag inte ser en säker källa på att många har dispens så väljer jag att inte tro på det.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Samma här. Och då känner jag ganska många mjölkbönder. Kan nästan sätta en peng på att i Värmland finns inte en enda med dispens.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Alltså nu håller ni på och förstör en tråd med en från början ny och fräsch frågeställning.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Finns det verkligen mycket dispenser? Har du källa på det? Jag är nyfiken.

Exakt hur många dispenser det finns kan jag inte svara på, men att en bonde här i närheten har haft dispens från kravet på utevistelse för sina mjölkkor så länge kravet funnits pekar på att iaf vår länsstyrelse inte har så höga krav på efterlevnad. Visst har det ibland talats om att han måste fixa utevistelse till djuren men ingen har ställt några direkta krav på honom.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Läser du vad jag, och andra, skriver? Jag svarade Sjalen, som problematiserar att det inte finns så mycket vilt att tillgå i Skåne. Det beror på att tillgången av naturliga skäl är begränsad, oavsett hur mycket just du har tillgång till.

Du verkar också ha missat att betesdjuren redan diskuterats i tråden. I dagsläget har vi många betesdjur som aldrig kommer ut pga dispenser, och många av de som kommer ut betar fel marker (dvs åkermark). Om vi rättar till det först, så kan vi ju se sedan om vi behöver fler betesdjur. Jag tvivlar.

När det gällde vilt så försökte jag få dig att vidga dina vyer lite, från inställningen "det är dåligt att folk äter kött, punkt". Bara för att du har svårt att få tag i vilt t ex så innebär det inte att ALLA har det. Och när det gäller "betesdjur" lägger vi uppenbarligen helt olika innebörd i det ordet. Jag menar djur som verkligen får BETA - annars hade jag använt ett annat ord. Däremot verkar vi ju vara helt överens i sakfrågan: vi har massor av mark som skulle behöva betas och det behöver vi komma till rätta med!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Vi fick en skrift från kommunen med nio tips på vad man kan göra för miljön. Flera av dem var ju sådant man hört massor av gånger, som att köra mindre bil, spara på varmvatten och slå av elektroniska apparater som inte används.

Men några av dem kändes mer nya i detta sammanhang, som t ex att ha ett högt lufttryck i bildäcken. "...bilen rullar lättare och bränsleförbrukningen minskar med mer än 3 %. Varje liter bensin som inte används innebär ett minskat utsläpp av koldioxid med 2.6 kg."

Och att plantera ett träd! "Under ett träds levnadstid tar den upp 900 kg koldioxid." Vi har visserligen planterat sju träd på vår tomt sedan vi flyttade in sommaren 2000 och dessutom fanns det ganska många träd sedan tidigare. Men jag hade aldrig reflekterat över miljöaspekten på detta. Med det i åtanke borde vi ju plantera några till!
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

När det gällde vilt så försökte jag få dig att vidga dina vyer lite, från inställningen "det är dåligt att folk äter kött, punkt". Bara för att du har svårt att få tag i vilt t ex så innebär det inte att ALLA har det.

Men du. Petruska skrev inte att hon har svårt att hitta vilt. Det var Sjalen som skrev att hon har svårt att hitta vilt i Skåne.

Du läser ju inte innan du svarar:confused:. När Petruska börjar ett inlägg med Mitt intryck är att så svarar du Det är intressant hur mycket du "vet" om LCHF:are.

Varje gång frågan om kött i LCHF kommer upp så skriver du att nähä, jag äter inte alls mycket kött. Men du är inte hela LCHF-rörelsen och det är lika lätt för t ex Petruska och mig som för dig att få en bild av vad LCHF-are äter. Bara genom att läsa på nätet.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Men du. Petruska skrev inte att hon har svårt att hitta vilt. Det var Sjalen som skrev att hon har svårt att hitta vilt i Skåne.

Det spelar ju dessutom ingen roll. Produktionen av vilt har sina naturliga, inbyggda begränsningar (även om dagens skogsbruk med stora arealer extremt ung skog gör vad det kan för att hålla produktionen uppe). Ur en miljöaspekt spelar det ju ingen roll om Minett, Sjalen eller jag äter det viltkött som finns att få tag på.

Att uppmana andra att äta mer vilt som en miljöinsats, är däremot rätt meningslöst, just pga begränsningar i produktionsledet. Jag tror att det blir svårt att förmå älgarna att föröka sig fortare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: tara
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 634
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp