Saker producerade i Sverige?

Sv: Saker producerade i Sverige?

Helt vegetariskt skulle ge tämligen ogynnsamma effekter för våra kulturmarker, det betas redan idag alldeles för lite på våra marker.

Jämför foton från tex 1920-talet mot foton idag på samma bygd så ser du alltför väl hur miljön har förändrats, borta är ängarna där fjärilar och humlor trivdes och istället brer granskogen och slyn ut sig som en farsot. Idag är överlevnaden för många arter som tex klöverhumlan helt beroende på att vi faktiskt har några betesdjur kvar, men listan kan tyvärr göras lång.

Antalet kor i Sverige har minskat med 1 miljon djur mot då :eek:

Men en förskjutning från stinna sojadjur till förmån för naturbeteskött skulle vara väldigt välkommen.

Det överdrivna köttätandet hör ju i mångt och mycket ihop med de låga priserna.

Förr var kött något exklusivt som sattes fram till söndagsmiddagen istället för att utgöra stommen i mångas diet, titta på tex LCHF-diet där man äter en stor köttbit med möjligtvis ett stekt ägg som enda tilltugg vilket var helt otänkbart för 30 år sen.

Min gamla mormor hade tagit många LCHF-fantaster väldigt hårt i örat om hon hade levt - äta sovel utan nånting till :D

Det är inte hållbart att leva uteslutande på fläskfilet...

Tyvärr har ju även de låga priserna lett till sämre kvalitet på köttet och försämrad omsorg om djuren.

Det är ju de sjukligt låga priserna på mat som leder till att man blandar in häst, gnu, åsna och allt man öht kan hitta som kan passera något sånär obemärkt som "kött" i systemet.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Idag äter vi mer än dubbelt så mycket kött som vi gjorde på 80-talet. Är man lite insatt ser man också hur mycket köttindustrin bidrar till växthusgaserna. Det är inte hållbart att vi äter så mycket kött som vi gör idag. I en utopi äter vi mindre nötkött och mer lamm, om vi inte är helt vegetariska.

http://www.angelamorelli.com/water/#.UGMYPUXDSrk.facebook

Skulle vilja se mindre fläsk också, grisurinen innehåller för stor halt av fosfor för att vara optimal - fast man håller ju på med försök där man genmodifierar grisarna till ge mindre fosfor i urinen, precis som man tar fram höns utan fjädrar :grin:

Vidare så bökar inte grisar i skogen idag, utan dom utfodras med soja från skövlad regnskog. Om man åtminstone föder upp grisarna på potatis och korn som odlas på gården istället för sojan, men det går inte idag med de låga priserna.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Fast vet du det? Kommer deras sodium lauryl sulfat från Sverige? Och Dehydroacetic acid? Cocoamidopropyl betaine, det är såvitt jag snabbgooglar en syntetisk tensid utvunnen ur kokosolja, hur kan den vara svensk (än mindre kravodlad)?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Det är vad jag läst mej till på deras sida, de skriver att alla råvaror tillverkas i sverige. Djupare har jag inte gått in för det. Det tillverkas i Mariestad vilket är ett stenkast ifrån oss och det känns bättre än att det skeppas ifrån något land långt bort.
Ytligt kanske att inte gå in djupare i vart alla beståndsdelar görs, men för mej räcker det gott.

Tror inte deras produkter är det sämsta alternativet på marknaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

*kl*

Lauryletersulfat finns i så gott som alla schampoon idag...

Vid förtäring ger det illamående och diarré så stäng munnen i duschen :D
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Svenska tomater som odlats i uppvärmda växthus är inte alls bra att köpa. Köp då istället spanska tomater som odlats i ouppvärmda växthus.
Det där kan reta mig! Jag köper bara tomater under sommartid, är de då odlade i uppvärmda växthus? Kanske ska butikerna börja skylta med vad som är uppdrivet i uppvärmda växthus i sverige och utomlands. Jag undviker holländska grönsaker tex. Nästan allt är från holland.
gulan
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Nej, de skriver att alla råvaror köps i Sverige. Och att den rapsolja som finns i deras produkter är kravodlad:

Samtliga råvaror köps i Sverige och den ekologiska kallpressade rapsolja vi använder kommer uteslutande från en och samma gård, och är KRAV-odlad.

Och det är inte samma sak som att råvarorna kommer från Sverige och är kravodlade.

Det som gör att jag invänder är att just när det gäller kroppsvård mm florerar det mängder av föreställningar om "naturligt" innehåll som inte alls håller för en granskning. Krämer, shampon mm innehåller alltid rader av kemikalier med obegripliga namn, och när en ingrediens får dåligt rykte - t ex parabener - då stoppar tillverkarna bara dit en annan kemikalie med obegripligt namn.

Vill man vara miljövänlig och resursmedveten är det nog nåt annat än shampon och krämer som man får koncentrera sig på.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag använder mycket från Lush, dom verkar ha ett stort miljötänk åtminstone. Men Mandalaki får gärna granska deras innehåll med om hon vill :D

Det jag gillar med dom är också att dom inte skriver "naturliga ämnen" och är nöjda med det utan dom verkar satsa på kontinuerlig förbättring
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Orka;)

Jag skrev bara för att jag reagerade på de där tvärsäkra påståendena som jag var rätt säker på inte stämde. Kropps- och hudvård ÄR en djungel - av kemikalier.

Edit: jag blev tvungen att bara kolla lite på Lush nu när du nämnde det. Tog ett slumpvist schampo och först i innehållsförteckningen stod färska ekologiska bananer. Ja, man vill ju inte gärna ha gamla bananer i håret:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Saker producerade i Sverige?

Men "svenskhet" i sig är inte så viktigt när jag handlar. Det är viktigare med egenskaper som miljötänk och rättvis produktion.

Ja, det håller jag med om. Sen har jag faktiskt inte extra starka känslor just för svenska företag. Egentligen inte för den svenska ekonomin överhuvudtaget, förutom av något slags praktiska/egennyttiga skäl som jag inte går igång på.

Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, PEG-4 Rapeseedamide, Decyl Glucoside, Glycol Distearate, Laureth-4, Canola Oil, Hydroxypropyl Guar Hydroxypropyltrimonium, Chloride, Parfum, Sodium Chloride, Phenoxyethanol, Benzoic Acid, Dehydroacetic Acid, Citric Acid, Benzyl Salicylate - innehåller alltså deras kravodlade hårshampo;)

Tänkte just fråga vad av det där man öht odlar :p, men såg att frågan var färdigbehandlad. Det finns ju inte kravmärkta hygienprodukter, men väl med andra miljömärkningar.

Helt vegetariskt skulle ge tämligen ogynnsamma effekter för våra kulturmarker, det betas redan idag alldeles för lite på våra marker.

De betas för lite därför att djuren betar andra typer av mark (åker) eller inte betar alls (mjölkkor där bönder fått dispens). De betas inte för lite för att vi har för få betesdjur, eller för att vi äter för lite kött. Med genomfört naturbete som standard för kreaturshållning, skulle mindre kött produceras än idag (inte mig emot, för all del, men det kräver ändrade matvanor på gruppnivå).
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Som jag skrev så har det försvunnit 1 miljon kor... förutom att man föder upp djur inomhus i högre utsträckning.

Så jo - det betas mindre än vad det gjordes förr.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jag använder mycket från Lush, dom verkar ha ett stort miljötänk åtminstone. Men Mandalaki får gärna granska deras innehåll med om hon vill :D

Det jag gillar med dom är också att dom inte skriver "naturliga ämnen" och är nöjda med det utan dom verkar satsa på kontinuerlig förbättring

Jag för min del litar inte alls på ett företag som "använder enbart säkra parabener" i sina produkter. Det finns inga parabener som är bevisligen säkra utan snarare är alla mer eller mindre hormonstörande enligt dom seriösa studier som gjorts.

(Måste för övrigt inflika att dom största utsläppen av fosfor i vårt avloppsvatten kommer från människor och vår konsumtion av en viss svart läsk som innehåller fosforsyra). Jobbar med bl.a avloppsvatten så har inte kunnat låta bli att bli lite skadad.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Tacitus;15747081 Så jo - det betas mindre än vad det gjordes förr.[/QUOTE skrev:
Ja, men anledningen till att kulturarvsintressanta marker inte betas är inte i första hand brist på djur som kan beta dem, utan att de djuren i så hög grad betar andra sorters marker eller inte betar alls.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Men en förskjutning från stinna sojadjur till förmån för naturbeteskött skulle vara väldigt välkommen.

Det överdrivna köttätandet hör ju i mångt och mycket ihop med de låga priserna.

Förr var kött något exklusivt som sattes fram till söndagsmiddagen istället för att utgöra stommen i mångas diet, titta på tex LCHF-diet där man äter en stor köttbit med möjligtvis ett stekt ägg som enda tilltugg vilket var helt otänkbart för 30 år sen.

Det är inte hållbart att leva uteslutande på fläskfilet...

Protest! Jag äter ingen stor köttbit i förhållande till andra bara för att jag äter LCHF. Jag äter samma köttbit som de men jag äter även fettranden och marmoreringen! Jag äter dessutom huvudsakligen ekologiskt och/eller naturbete till skillnad från familjen som grillar enorma t-bensstekar eller danskt fläsk från Willys. Det är en myt att vi skulle äta enorma köttbitar bara för att vi utesluter en stor mängd kolhydrater. Hos mig är det en rejäl bit sallad på gröna grönsaker med lågt kolhydratinnehåll eller för allt i världen just det där stekta ägget eller någon gräddig sås med svamp som gäller till just köttbitar. Eller varför inte en avokadoröra om den är i säsong. Skulle vilja säga att många LCHF:are faktiskt läst på lite extra om mat just för att det är så viktigt att veta vad man stoppar i sig för att undvika socker och tillsatser. :)

Låga priser på kött kan du glömma hos mig. Handlar aldrig kött på t.ex. Willys för att det är så svårt att hitta svenskt där. Danskt fläsk kommer aldrig innanför min dörr utan det äter jag bara ekologiskt på jobbet i Danmark där kantinen köper in en gammal lantras som annars skulle dött ut i Danmark men som övriga danskar inte äter för att den är svartprickig och därmed ser svålen ful ut. :crazy:

Apropå Ramonas tidigare inlägg också så finns det ju möjligheter att odla annat än det vi gör idag. Klimatförändringarna gör det varmare och varmare och redan nu är det ju helt normalt med vingårdar i Skåne och på andra håll vilket det inte var när jag var liten.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Sen 1800-talet fram till idag så har vegetationsperioden ökad med två veckor... så ännu har vi inte tropiskt klimat.

Men det går att odla mer i Sverige än vad många inbillar sig.

Ibland måste även kollektiva mervärden och samhällsnytta få betydelse och inte enbart vinstmaximering.

Mycket bra att du tar ditt konsumentansvar och inte springer på lågpriskedjor med fåniga utländska namn och köper billig fläskfilet.

Men faktum kvarstår att de svenske i gemen äter mer kött än vad man gjorde förr - och vanligt folk verkar heller inte kunna laga riktig mat längre, alla dessa mikrolådor - vem tusan köper skräpet ?
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Tyvärr köper många gamla de där matlådorna. Det är billigare än att äta på servicehus eller få mat hemkörd från hemtjänsten.
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Jo, i dagens samhälle gäller det att skaffa sig många barn som kan ta hand om mig när jag blir gammal - precis som i u-länderna...
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Sen 1800-talet fram till idag så har vegetationsperioden ökad med två veckor... så ännu har vi inte tropiskt klimat.

Men det går att odla mer i Sverige än vad många inbillar sig.

Men faktum kvarstår att de svenske i gemen äter mer kött än vad man gjorde förr - och vanligt folk verkar heller inte kunna laga riktig mat längre, alla dessa mikrolådor - vem tusan köper skräpet ?

Nej var har jag sagt att vi har tropiskt klimat? Jag menar bara att klimatförändringarna går fortare än man tror och att det räcker med halva grader hit eller dit för att påverka växtlighet. :)

Visst äter svensken betydligt mer kött idag. Jag vände mig bara emot att allt skulle vara LCHF:s fel. Vi äter ju dessutom mindre av annat klimatpåverkande. Inga kex och snacks med palmolja t.ex.

Sedan tror jag på att "ingen kan göra allt men alla kan göra något". Jag mår t.ex. inte bra av att vara vegetarian men i gengäld har jag ingen bil utan tar kollektivtrafik. Det är säkert fler än jag i storstäderna som gör så. Bara det att jag bor i hyreshus i storstad sparar jag också energi på...

Men nu har vi kommit ifrån det där med svensktillverkat. :D
 
Sv: Saker producerade i Sverige?

Men faktum kvarstår att de svenske i gemen äter mer kött än vad man gjorde förr - och vanligt folk verkar heller inte kunna laga riktig mat längre, alla dessa mikrolådor - vem tusan köper skräpet ?

På det viset är det skönt med hästköttsskandaler. Det visar dels att det finns alternativ och dels att man inte ska lita på färdigmat.

Mikrolådor köper man när man har bråttom eller om man är ensamstående tror jag. Det har hänt att jag köpt någon när jag ska upp och resa tidigt nästa morgon och vill spendera kvällen packandes och inte diskandes. Som svea säger är det också många gamla som köper dem och inte alltid p.g.a. pris eller service faktiskt. Jag handlade dem åt min mormor när jag besökte henne ibland eftersom hon när man i telefon frågade vad hon ätit (som äldrevården kommit med) sa "geggamoja". :( Den maten var alltså totalt smaklös jämfört med lite bättre färdigmat. Dessutom fick hon vad hon var sugen på istället för vad som erbjöds den dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: tara
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp