Saker som ni fattade sjukt sent

Öster resp väster om Vättern.
Området som tillhör folket som bor söder resp. väster om Svearnas centrum (den äldre versionen när Svitjod fortfarande var relativt litet)
Uppland= landen längre upp, sett från Mälardalskusten (Attundaland, Fjädrundaland, Tiundaland)
Var var svearnas centrum då?
 
Öppenhjärtig och omständlig kommer jag ihåg att vår svenskalärare sa. Man vill ju gärna att det ska vara öppenhjärtlig och omständig men det är är fel.
 
För några månader sedan tittade jag och sambon på Alla mot alla, och ett moment var att säga färdigt ordspråken. Jag hojtade glatt svaret på alla före sambon pga vinnarskalle men när ordspråket "bränt barn.." kom och jag skrek "LUKTAR ILLA!" så liksom dog stämningen.

Tydligen har mina föräldrar lurat mig hela mitt liv, för när jag ifrågasatte dem efter det så var de fullt medvetna om att ordspråket lyder "bränt barn skyr elden", de tyckte bara att det var roligare att lära mig att brända barn luktar illa.
Haha, min sambo säger likadant! 🤣
 
Åh nej, nu kom jag ihåg något pinsamt. Jag tror jag var 11 eller 12 när jag förstod att ensilagebalar var just det och inte stora isbitar som las ut på fälten för att vattna dem:o:banghead::rofl: Vi hade inte ensilage alls på ridskolan så det var först när jag hade sommarhäst på landet som jag lärde mig det.

Men å andra sidan fick jag förklara för en vän på 28 år i somras att gräset inte växer året runt och att hö faktiskt behövs för att mata djur på vintern, inte bara för dem att sova på.

Det är traktorägg ju :sneaky:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp