Saker som ni fattade sjukt sent

Malplacerad var ett ord jag länge uttalade fel och inte egentligen fattade förrän jag läste franska som 25-åring. Sen tog det många år innan jag ”vågade” använda det, för i mina öron lät det väldigt konstigt 🤣
 
För några månader sedan tittade jag och sambon på Alla mot alla, och ett moment var att säga färdigt ordspråken. Jag hojtade glatt svaret på alla före sambon pga vinnarskalle men när ordspråket "bränt barn.." kom och jag skrek "LUKTAR ILLA!" så liksom dog stämningen.

Tydligen har mina föräldrar lurat mig hela mitt liv, för när jag ifrågasatte dem efter det så var de fullt medvetna om att ordspråket lyder "bränt barn skyr elden", de tyckte bara att det var roligare att lära mig att brända barn luktar illa.
Har också vuxit upp med bränt barn luktar illa, oklart när jag lärde mig den "riktiga" versionen, med det är inte den som dyker upp först i huvudet :D
 
För några månader sedan tittade jag och sambon på Alla mot alla, och ett moment var att säga färdigt ordspråken. Jag hojtade glatt svaret på alla före sambon pga vinnarskalle men när ordspråket "bränt barn.." kom och jag skrek "LUKTAR ILLA!" så liksom dog stämningen.

Tydligen har mina föräldrar lurat mig hela mitt liv, för när jag ifrågasatte dem efter det så var de fullt medvetna om att ordspråket lyder "bränt barn skyr elden", de tyckte bara att det var roligare att lära mig att brända barn luktar illa.

Det är en hybrid mellan
"Bränt barn skyr elden" och
"Eget beröm luktar illa".
 
För några månader sedan tittade jag och sambon på Alla mot alla, och ett moment var att säga färdigt ordspråken. Jag hojtade glatt svaret på alla före sambon pga vinnarskalle men när ordspråket "bränt barn.." kom och jag skrek "LUKTAR ILLA!" så liksom dog stämningen.

Tydligen har mina föräldrar lurat mig hela mitt liv, för när jag ifrågasatte dem efter det så var de fullt medvetna om att ordspråket lyder "bränt barn skyr elden", de tyckte bara att det var roligare att lära mig att brända barn luktar illa.
Jag har nästan enbart hört just "luktar illa" :p (är 30 år nu)
 
Jag har först nu lärt mig att bästa sättet att bli av med hicka är att slappna av.

Då och då får jag hicka, och kan lätt gå och hicka i en kvart eller så. Brukar inte spela så stor roll hur jag försöker få bort hickan, det fortsätter eller blir värre... Men så för några gånger sedan så började hickan när jag satt i soffan bredvid killen jag träffar nu. Han började direkt stryka med sin hand på min rygg på ett sätt som alltid får mig att slappa av, och vips försvann hickan! Nu har han gjort så 3-4 gånger när det hänt och det fungerar klockrent varje gång :cautious:
 
Åh nej, nu kom jag ihåg något pinsamt. Jag tror jag var 11 eller 12 när jag förstod att ensilagebalar var just det och inte stora isbitar som las ut på fälten för att vattna dem:o:banghead::rofl: Vi hade inte ensilage alls på ridskolan så det var först när jag hade sommarhäst på landet som jag lärde mig det.

Men å andra sidan fick jag förklara för en vän på 28 år i somras att gräset inte växer året runt och att hö faktiskt behövs för att mata djur på vintern, inte bara för dem att sova på.

Vi hade ean japansk turist påbesök på jobbet som var mycket fascinerad över de stora snöbollarna han hade sett från bussen. Mitt i juli!
 
Jag lärde mig för något år sen att det är när man har haft vattkoppor som man kan få bältros. Hade aldrig vattkoppor som liten (vad vi vet) och alltid fått höra "Oj då kanske du får bältros som vuxen", verkar vara många som fått lära sig tvärtom..?
 
Jag lärde mig för något år sen att det är när man har haft vattkoppor som man kan få bältros. Hade aldrig vattkoppor som liten (vad vi vet) och alltid fått höra "Oj då kanske du får bältros som vuxen", verkar vara många som fått lära sig tvärtom..?

Första gången du blir exponerad för vattkoppsviruset så får du vattkoppor, oavsett ålder (däremot blir infektionen ofta svårare och jobbigare när man är vuxen). Bältros är en reaktivering av viruset, dvs du måste ha haft vattkoppor, = första infektionen, för att få bältros.
 
Första gången du blir exponerad för vattkoppsviruset så får du vattkoppor, oavsett ålder (däremot blir infektionen ofta svårare och jobbigare när man är vuxen). Bältros är en reaktivering av viruset, dvs du måste ha haft vattkoppor, = första infektionen, för att få bältros.
Precis, men jag och fler i min närhet trodde att det var bältros man får som vuxen om man inte hade vattkoppor som barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp