Saker som ni fattade sjukt sent

Det får man ju absolut vara. Jag blir bara förundrad över hur man lyckas att inte snappa upp saker som år efter år har stora rubriker. Men det är ju olika.
Är man inte intresserad av sport, till exempel hockey som är jättestort på min ort scrollar man bara förbi. Jag har ingen aning om hur det går för stadens stora lag. Leder dom elitserien eller ligger de sist? Jag kan omöjligen ha missat informationen, men har inte registrerat den.
 
Den grönlädska orten Godthåb. Har alltid tänkt att TH ska hänga ihop i uttalet, God-thåb.
Läste nu en text där det särskilt påpekades att det är det danska namnet på Nuuk och plötsligt så trillade det ner en liten pollett.
Godt-håp. Arktis egen Godahoppsudde liksom.
Det hade inte jag heller fattat. Men nu när du säger det så är det ju självklart. Hur kunde jag inte se det? 😳
 
Är man inte intresserad av sport, till exempel hockey som är jättestort på min ort scrollar man bara förbi. Jag har ingen aning om hur det går för stadens stora lag. Leder dom elitserien eller ligger de sist? Jag kan omöjligen ha missat informationen, men har inte registrerat den.
Det kanske är olika vilken information som lagras liksom. Jag är hejdlöst ointresserad av melodifestivalen tex, men jag kommer ju att veta vem som vann sen, för att jag ser det i nyhetsflödet.
 
Inte jag, jag glömmer det lika fort igen haha.. Har ingen aning om vilka som vunnit senaste åren. Loreen? 😅
Alltså, jag kan inte räkna upp dem. Men när finalen är klar i år kommer jag ju att notera vem som vann när jag scrollar förbi. Och jag kommer att veta att den personen finns och har något med musik att göra även senare i livet. Men jag kommer inte att kunna säga att den har vunnit melodifestivalen 2021.
 
Är man inte intresserad av sport, till exempel hockey som är jättestort på min ort scrollar man bara förbi. Jag har ingen aning om hur det går för stadens stora lag. Leder dom elitserien eller ligger de sist? Jag kan omöjligen ha missat informationen, men har inte registrerat den.
Haha, jag är precis likadan.
När kollegorna pratar om matchen de ska se på tvn:
"-Jaha, vad är det för match?" (Jag)
"-.................Eh, det är VM-final i fotboll."
"-Jaha! Jamen heja Sverige då!"
 
Det kunde varit jag, jag har inte reflekterat över frågan dock så jag har inte trott något. Intresset saknas.

Sedan finns ju problemet med att man faktiskt KAN vara intresserad, som av gammal kungahistorik men trots det så flyger det in genom det ena ut genom andra örat och blandas ihop med andra kungar.

Årtal, krig och vem som gjorde vad........det bara försvinner, hur intresserad jag än är.

Man ser ganska fånig ut när någon säger Karl den XIV och man bah.............det var väl han som.......kanske var i dimman, eller dog i något viktigt slag.......var det 1300-talet eller 1600-talet eller ganska nyligen? Kanske var det en utländsk kung som var i dimman förresten?

Det är som vatten på en gås. Jag hatar det.
 
Sedan finns ju problemet med att man faktiskt KAN vara intresserad, som av gammal kungahistorik men trots det så flyger det in genom det ena ut genom andra örat och blandas ihop med andra kungar.

Årtal, krig och vem som gjorde vad........det bara försvinner, hur intresserad jag än är.

Man ser ganska fånig ut när någon säger Karl den XIV och man bah.............det var väl han som.......kanske var i dimman, eller dog i något viktigt slag.......var det 1300-talet eller 1600-talet eller ganska nyligen? Kanske var det en utländsk kung som var i dimman förresten?

Det är som vatten på en gås. Jag hatar det.
Som historiker kan jag trösta dig med att de som memorerar kungalängder och kan datumen på alla slag sällan är de som också faktiskt kan något viktigt om historia. Förstår du sambanden i det stora hela, utvecklingen, hur saker skett, då spelar det ingen roll vem som hette vad. Och de som tror att det spelar roll när de skriver sina tentor blir sällan bäst i klassen.
 
Det får man ju absolut vara. Jag blir bara förundrad över hur man lyckas att inte snappa upp saker som år efter år har stora rubriker. Men det är ju olika.
Jag är åxå totalt ointresserad och hade inte snappat upp sånt om det inte vore för min fars fanatiska intresse av sport
 
Sedan finns ju problemet med att man faktiskt KAN vara intresserad, som av gammal kungahistorik men trots det så flyger det in genom det ena ut genom andra örat och blandas ihop med andra kungar.

Årtal, krig och vem som gjorde vad........det bara försvinner, hur intresserad jag än är.

Man ser ganska fånig ut när någon säger Karl den XIV och man bah.............det var väl han som.......kanske var i dimman, eller dog i något viktigt slag.......var det 1300-talet eller 1600-talet eller ganska nyligen? Kanske var det en utländsk kung som var i dimman förresten?

Det är som vatten på en gås. Jag hatar det.

Jag har ett sådant selektivt minne. När det kommer en fråga i någon frågesport, t.ex. på tv, så kan jag veta att jag hört talas om det, veta att jag kommer känna igen det när jag hör svaret, men ändå kan jag för mitt liv inte komma på det före.
 
Att Kungsbacka ligger söder om Göteborg.
Har varit helt säker på att jag besökt just Kungsbacka men har nog blandat ihop det med Kungälv, Kungshamn, Fjällbacka mfl. Varit mycket på semester i Bohuslän på somrarna när jag var yngre, så säkert därför allt blandats ihop.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp