Säker uppbindning

Men det är ju inte synteten som går sönder, det är metalldelarna. Ringarna har rätar ut sig vid relativt låga tryck. Jag har fortfarande aldrig sett en lädergrimma som gått av. Har du? Hur ofta? Jag har sett ett flertal syntetgrimmor gå sönder i metalldetaljerna. Av dessa har exakt noll lämnat brännskador på hästen.

Jag har sett en lädergrimma som gått sönder när en häst satt fast på gången. Själva öglan som bildas där lädret från nackremmen fäster i ringen gick av.

Annars tycker jag mest det är hakarna i grimskaft som brukar ge sig lite väl lätt ibland.
 
Precis som med allting annat finns det väl antagligen bra och dåliga panikhakar samt att det måste ju bli slitna de också och då kanske de öppnar sig lättare?
Lyckades någon gång uppenbarligen köpa grimskaft med dåliga vanliga hakar för de gick sönder för nästan ingenting :meh: Och vissa grimskaft har man i åratal trots stora hästar som ibland drar iväg ;)
 
Dum fråga kanske, men om en häst blir tillräckligt skrämd, hjälper de att de är tränade då?

I de allra flesta fall är ju scenariot att hästen reagerar på något, rycker till och inte lärt sig ge efter för tryk och får än mer panik när det trycker över nacken av grimman. Helt logiskt beteende för ett otränat flykt- och mottrycks-djur.

De hästar jag tränat ska kunna lugna sig själva och de ska alltid ge efter för tryck oavsett skarpt läge eller ej. Hästar som har den ramen upplever jag också håller sig coolare. Har man gjort det rätt vet de att människan har koll på vad som är farligt och inte iom att man inte sätter dem i skiten.

Att som i det här scenariot ställa hästar som inte är tränade att ge efter ensamma just intill en cykelbana och uppbunden i enpunkts-fästning är ju väldigt kontraproduktivt för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
Hästar blir bra på vad de tränar på. Här tränar de ju på att bli skraja, gå emot tryck och lyckas forcera det. De vet då att de kommer lösa om de bara tar i.
Ska hästar utsättas för hastiga passeringar måste de först tränas att vara coola för det utan att de sitter fast, gärna i rörelse först för att sen börja lära sig stå still. När de är coola för sånt kan man binda upp dem. Det är i min värld ojust med annat.
Sen att lära dem alltid söka eftergift/ge efter för tryck tycker jag gör all hantering plättlätt för mig å mark och i sadel, för kiro, för hovis, för vet etc.

Har man själv dålig koll på hur man gör sånt med timeing och eftergift etc så kan The Safe Clip vara en del i inlärningen. Men man börjar ju då lite intelligent när hästen själv är cool, trött efter lite jobb, kanske i flocken, mätt etc etc..
 
Jag förstår hur du tänker, men jag tränar hästen att inte bli vettskrämd. Så trots snöras från taken, någon dörr som blåser igen, en flygande presenning i vinden, mina hästar blir inte vettskrämda. Det skulle vara om en gris kom springande, dom är tydligen extremt opålitliga, men den risken ser jag som mikroskopisk. :rofl:
Jag tror inte det finns en häst man kan träna till att inte få panik. Man kan höja gränsen ordentligt och lära den att i grunden ofarliga saker är ofarliga men det finna alltid det oförutsedda och direkt farliga situationer. Hur tränar man en häst att inte få panik om någon något skadar den på allvar? Man kör inte på en häst medvetet och skadar den, släpper ner en bjälke på ryggen, skaffar en varg som nafsar den i hasorna eller ett vildsvin som anfaller. Det är sällsynta tillfällen men flertalet om inte alla hästar har en gräns när de verkligen får panik, liksom människan.
 
Jag tror inte det finns en häst man kan träna till att inte få panik. Man kan höja gränsen ordentligt och lära den att i grunden ofarliga saker är ofarliga men det finna alltid det oförutsedda och direkt farliga situationer. Hur tränar man en häst att inte få panik om någon något skadar den på allvar? Man kör inte på en häst medvetet och skadar den, släpper ner en bjälke på ryggen, skaffar en varg som nafsar den i hasorna eller ett vildsvin som anfaller. Det är sällsynta tillfällen men flertalet om inte alla hästar har en gräns när de verkligen får panik, liksom människan.
Självklart går det inte att träna bort, men sannolikt händer det inte när dom står på stallgången, vilket var ursprungsfrågan här. Det finns extremt få saker som skulle få mina hästar panikslagna på stallgången, för det har jag tränat bort.
 
Några har i tråden beskrivit hur haken öppnar sig för bara ett litet ryck, att haken löser ut för väldigt lite och då fungerar de ju inte helt bra
När min häst kom lös så slängde hon sig verkligen. Det small till och jag trodde hon rykt sönder både uppbindningn och sig själv. Givetvis ska de inte lösa för lätt men jag är glad att de löste ut i den situationen.
 
Men vad är det för fel att haken löser om hästen får panik?
Poängen är väl att man med ett lätt grepp kan släppa lös hästen om den får panik, inte att hästen själv ska ta sig lös då den får panik.

Ingen av mina panikhakar har under 20 års tid öppnas vid knyck eller drag, men däremot om man lossar på mekanismen
 
Jag har bara upplevt att panikhakar släpper så lätt som några beskriver här vid tyck, om de är dåliga/gamla eller ngt budget.

De ska definitivt självklart (!) inte släppa för att någon häst eller människa rycker i grimskaftet när hästarna leds, och inte heller i stallgången utan att man själv är den som drar ner kläppen.

Panikhaken är INTE avsedd att själv lösa ut.
 
I de allra flesta fall är ju scenariot att hästen reagerar på något, rycker till och inte lärt sig ge efter för tryk och får än mer panik när det trycker över nacken av grimman. Helt logiskt beteende för ett otränat flykt- och mottrycks-djur.

De hästar jag tränat ska kunna lugna sig själva och de ska alltid ge efter för tryck oavsett skarpt läge eller ej. Hästar som har den ramen upplever jag också håller sig coolare. Har man gjort det rätt vet de att människan har koll på vad som är farligt och inte iom att man inte sätter dem i skiten.

Att som i det här scenariot ställa hästar som inte är tränade att ge efter ensamma just intill en cykelbana och uppbunden i enpunkts-fästning är ju väldigt kontraproduktivt för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
Hästar blir bra på vad de tränar på. Här tränar de ju på att bli skraja, gå emot tryck och lyckas forcera det. De vet då att de kommer lösa om de bara tar i.
Ska hästar utsättas för hastiga passeringar måste de först tränas att vara coola för det utan att de sitter fast, gärna i rörelse först för att sen börja lära sig stå still. När de är coola för sånt kan man binda upp dem. Det är i min värld ojust med annat.
Sen att lära dem alltid söka eftergift/ge efter för tryck tycker jag gör all hantering plättlätt för mig å mark och i sadel, för kiro, för hovis, för vet etc..

Håller helt med! Men skippar sista ang produkten som nämns i ditt svar då det nog är marknadsföring 👍
 
Jag trodde det samma tidigare men varför ska den inte det? För mig är det, om jag tänker efter, logiskt att den löser vid visst tryck. Det är trots allt rätt farligt att gå fram till en panikslagen häst

De ska inte det helt enkelt för att det inte är syftet . De ska lösa ut av att människan drar kläppen nedåt, inte självutlösa. Total missuppfattning om man tror de ska självutlösa .
 
Att läder är mindre hållbart än syntet är ju ingen hemlighet. Det finns en orsak till att lädersaker förstärks med syntet för att bli hållbarare. En syntetgrimma riskerar att lämna hemska brännskador efter sig. Något en lädergrimma inte gör.

Fast återigen så syntetgrimmorna går av väldigt lätt då spännena brister .
 
Som ägare till en tidigare misshandlad häst med mycket panikattacker så är det inte kul att ha sin häst kravlande på golvet och inget går vika. Dock så la hästen sig stel av chock efter en stunds kravlande och då brukar grimmornas spännen gå sönder. Oavsett om det är läder eller syntet. Spännena är lika dåliga på båda oftast, speciellt de på Hööks. De brukade gå sönder på vägen ner mot golvet.
 
Poängen är väl att man med ett lätt grepp kan släppa lös hästen om den får panik, inte att hästen själv ska ta sig lös då den får panik.
Men hur säkert är det att gå fram till en häst som har panik och lösa haken? För mig känns det som en gigantisk säkerhetsrisk. Det är inte bara hästen som är en fara utan även snöret. När man löser haken på ett riktigt spännt snöre så kommer det att slå iväg och det är rätt mycket kraft som släpps lös.
 
Men hur säkert är det att gå fram till en häst som har panik och lösa haken? För mig känns det som en gigantisk säkerhetsrisk. Det är inte bara hästen som är en fara utan även snöret. När man löser haken på ett riktigt spännt snöre så kommer det att slå iväg och det är rätt mycket kraft som släpps lös.
Det är viktigt att panikhakarna även finns högst upp på väggen, har hästen fått över ett ben t.ex. så vill man kunna lösa ut utan att vara inpå.

Min häst gick omkull på stallgången, jag hade ingen chans att komma till (satt dessutom fast med kätting) men tills slut så gav karbinhakarna med sig och öppnade upp.
Hade panikhakarna funnits upp på väggen hade jag kunnat löst ut snabbt.
 
Men hur säkert är det att gå fram till en häst som har panik och lösa haken? För mig känns det som en gigantisk säkerhetsrisk. Det är inte bara hästen som är en fara utan även snöret. När man löser haken på ett riktigt spännt snöre så kommer det att slå iväg och det är rätt mycket kraft som släpps lös.

Om du binder upp en häst som inte är tränad korrekt så pass att scenariot du beskriver infinner sig så isåfall får du ju ha annan lösning om du nu ska binda upp den ändå.
Mest spontant tänker jag grimskaftsknytningen att dra i den när du knytt upp den i den klassiska ”löp” knytningen isåfall .
 
Håller helt med! Men skippar sista ang produkten som nämns i ditt svar då det nog är marknadsföring 👍

Får man inte nämna produkter/märken etc? Det diskuteras ju friskt på Utrustning tex.
Jag varken använder produkten själv eller känner någon som säljer den. Däremot har jag stött på den i utbildning och jobb för länge sen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 892
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 316
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp