Säker uppbindning

Får man inte nämna produkter/märken etc? Det diskuteras ju friskt på Utrustning tex.
Jag varken använder produkten själv eller känner någon som säljer den. Däremot har jag stött på den i utbildning och jobb för länge sen.

Känns det relevant för tråden ?
Fråga moderator isåfall 👍
Jag har valt att skippa det som sagt och håller med dig om allt gällande ämnet och hanteringen osv .
 
Men hur säkert är det att gå fram till en häst som har panik och lösa haken? För mig känns det som en gigantisk säkerhetsrisk. Det är inte bara hästen som är en fara utan även snöret. När man löser haken på ett riktigt spännt snöre så kommer det att slå iväg och det är rätt mycket kraft som släpps lös.
Alltså det måste du diskutera med tillverkaren. Jag har inte diskuterat vad som är säkert eller ej, utan vad som ursprungligen var poängen med panikhakar.
 
Alltså det måste du diskutera med tillverkaren. Jag har inte diskuterat vad som är säkert eller ej, utan vad som ursprungligen var poängen med panikhakar.
Jag inser att jag skriver i gåtor istället för att skriva vad jag menar. Rätt korkat faktiskt ;)
Har du sett en specifikation på att det är så hakarna ska fungera eller har du fått höra av andra användare att det är så de fungerar? Jag har aldrig sett någonting från tillverkaren utan bara fått höra att det är lätt att lösa ut dem genom att dra i bygeln.
 
Jag inser att jag skriver i gåtor istället för att skriva vad jag menar. Rätt korkat faktiskt ;)
Har du sett en specifikation på att det är så hakarna ska fungera eller har du fått höra av andra användare att det är så de fungerar? Jag har aldrig sett någonting från tillverkaren utan bara fått höra att det är lätt att lösa ut dem genom att dra i bygeln.
Det brukar stå i produktinfon
 
Features & details
Trigger clip one end, panic clip the other
Perfect for quickly tying up your horse by stable in trailer.
The panic clip at one end means the tie can be quickly released from the tie ring or bailing twine
 
Jag förstår inte problemet. Har man en häst som man vill ska komma lös och det är OK med stallägaren och övriga uppstallade - sätt för tusan snören i GRIMMAN - inte i haken. Man kan välja vilka snören man vill mellan grimma och hake, men det påverkar ju ingen annan vad som hänger på min grimma.
 
Självklart går det inte att träna bort, men sannolikt händer det inte när dom står på stallgången, vilket var ursprungsfrågan här. Det finns extremt få saker som skulle få mina hästar panikslagna på stallgången, för det har jag tränat bort.
Bonden startar en borrmaskin :devil: och min rev ner det mesta på väggarna. Borrljud och klippmaskinsljud var väldigt svårt att träna bort på min.
 
Bonden startar en borrmaskin :devil: och min rev ner det mesta på väggarna. Borrljud och klippmaskinsljud var väldigt svårt att träna bort på min.
Alltså, jag tror inte mina stackars hästar skulle reagera. :rofl: livet är en miljöträning varje dag här... Den här filmen är lindrig, det hade varit troligare att sambon samtidigt hade haft igång traktorn och svetsat något samtidigt som det var igång en vedkap, helst i stallet.. :cautious::rofl:

Men hon är iofs rädd för stenar. Det är ju rimligt.
 
@GoLightly Hur går det i stallet med lösa hästar och uppbindningen?

Jag har varit på semester :) men de flesta hästarna binds upp och får kraftfoder medan ägarna mockar och hästarna står snällt och väntar tills de blir hämtade, förutom någon ponny som promenerat iväg (tvivlar dock på att den fortfarande binds upp i snöre) och ett par gånger när någon häst blivit skrämd. Det är inte som att vi har lösa hästar springandes runt på stallbacken stup i kvarten ;) Jag är inte orolig för min egen häst, men vet att personalen funderade på detta så startade tråden dels för att kunna komma med tips till dem men också för mig själv för att jag gärna ser att man bygger undan säkerhetsrisker. Här där jag bor är uppbindning i balsnören väldigt vanligt som säkerhetsrekommendation så vi var förvånade över hur mycket stryk de kunde ta utan att gå sönder.
 
Jag har varit på semester :) men de flesta hästarna binds upp och får kraftfoder medan ägarna mockar och hästarna står snällt och väntar tills de blir hämtade, förutom någon ponny som promenerat iväg (tvivlar dock på att den fortfarande binds upp i snöre) och ett par gånger när någon häst blivit skrämd. Det är inte som att vi har lösa hästar springandes runt på stallbacken stup i kvarten ;) Jag är inte orolig för min egen häst, men vet att personalen funderade på detta så startade tråden dels för att kunna komma med tips till dem men också för mig själv för att jag gärna ser att man bygger undan säkerhetsrisker. Här där jag bor är uppbindning i balsnören väldigt vanligt som säkerhetsrekommendation så vi var förvånade över hur mycket stryk de kunde ta utan att gå sönder.

Skulle aldrig välja blå balband i konstmaterial, alltid natursnöre.
 
Jag har varit på semester :) men de flesta hästarna binds upp och får kraftfoder medan ägarna mockar och hästarna står snällt och väntar tills de blir hämtade, förutom någon ponny som promenerat iväg (tvivlar dock på att den fortfarande binds upp i snöre) och ett par gånger när någon häst blivit skrämd. Det är inte som att vi har lösa hästar springandes runt på stallbacken stup i kvarten ;) Jag är inte orolig för min egen häst, men vet att personalen funderade på detta så startade tråden dels för att kunna komma med tips till dem men också för mig själv för att jag gärna ser att man bygger undan säkerhetsrisker. Här där jag bor är uppbindning i balsnören väldigt vanligt som säkerhetsrekommendation så vi var förvånade över hur mycket stryk de kunde ta utan att gå sönder.
För att balsnöret ska gå av måste man ju "dela" på snöret innan man använder det, så ni har väl helt enkelt använt för stor del/inte delat alls på snöret om de inte gått av. Däremot så lär ju sig vissa hästar som sagt hur de ska ta sig loss så det är ju ingen hundraprocentig lösning ändå.
 
Att inte knäppa grimman är också ett "bra" sätt att riskera hästens ögon. Av samma anledning som man aldrig låter bli att knäppa/knäpper upp käkremmen i förtid på ett träns så knäpper man alltid/knäpper man aldrig upp käkremmen på grimman i förtid. Ett ruskande och risken är stor att hästens öga bara är ett minne.

Vill man ha säkerhet så lär man hästen hur hen ska bete sig och man använder lädergrimma. En lädergrimma går sönder vid en paniksituation utan att skada hästen.
Det där beror enligt mig lite på hur grimman är gjord. Det har hänt att jag dragit med fel grimma till hagen, en grimma har varit trasig och reserverna är slut eller ångrat mig och bytt tanken på vilken häst jag vill ha med och lösningen på det har varit att knäppa käkremmen i en annan ögla eller vad man vill kalla det. Oftast den som sitter under käkremmens fäste men det beror ju lite på hur grimman är gjord. Därmed behöver man inte skrota idén helt.
 
1535117401768.png
1535117401768.png Här har nån löst upp säkerhetsknuten vid bommen och tagit för sig av hösilaget
 
Det där beror enligt mig lite på hur grimman är gjord. Det har hänt att jag dragit med fel grimma till hagen, en grimma har varit trasig och reserverna är slut eller ångrat mig och bytt tanken på vilken häst jag vill ha med och lösningen på det har varit att knäppa käkremmen i en annan ögla eller vad man vill kalla det. Oftast den som sitter under käkremmens fäste men det beror ju lite på hur grimman är gjord. Därmed behöver man inte skrota idén helt.
Precis! Det viktiga är ju att käkremmen inte hänger och riskerar att fara upp i ögat om hästen skakar på huvudet.
 
Men det är ju inte synteten som går sönder, det är metalldelarna. Ringarna har rätar ut sig vid relativt låga tryck. Jag har fortfarande aldrig sett en lädergrimma som gått av. Har du? Hur ofta? Jag har sett ett flertal syntetgrimmor gå sönder i metalldetaljerna. Av dessa har exakt noll lämnat brännskador på hästen.

Jag har när jag hage en häst som i vissa lägen kastade sig med full kraft kasserat ett antal grimmor. De flesta nylon. Spännet går sönder. Det gör det på lädergrimmor med ganska ofta men ett par lädergrimmor gick rakt av längs med hålet där spännet satt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 861
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 314
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp