• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sussie918
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 903
S

Sussie918

På de flesta sadlar finns det ju ett ställe där man fäster stigläderna i en liten "hake" som ska falla ut rakt så att om man trillar av så åker hela stidlädret så man inte fastnar.
Men är det fler än jag som upplever det som jobbigt?
Många gånger när jag sitter till häst och ska reglera lädrena så åker allt av.Så man får hoppa av mitt ute i skogen bara för att man helt plötsligt sitter med stigläder och stigbygel i näven?

Sv: Säkerhet

Du får väl ändra teknik när du ändrar stiglädren, så att du inte drar dem bakåt? Eller skaffa Wintec Webbers, som dels är skönare, dels lättare att ändra från hästryggen!

Har aldrig fått stiglädert i näven, trots att jag har ganska stora 'öppna' stigläderfästen på min sadel.
Det som har hänt är att stigläderläderspännet har åkt igenom fästet och plötsligt hamnat upp och ner :grin:, men det är en annan historia.

hmm...
verkar som "haken" är lite väl sliten om den släpper loss stiglädret så lätt.
Dags att lämna in och byta kanske..

Nej, men däremot har jag blivit släpande i en stigbygel då inte spärren åkte upp. Läskigt...

jag har varit med om det ett antal gånger, men jag har inte haft några problem att sätta tillbaka dom igen från hästryggen (förutsatt att hästen står still) tycker det är bra att dom lossnar lätt, bara dom inte lossnar FÖR lätt.(kul om dom släpper mitt i galoppen
:crazy: )

hur löste jag det??..köpte en w-sadel :D

:eek: Oj, nä det har aldrig hänt mig!
En gång fastnade jag i stigbyglen när jag ramlade av men lädret släppte från krampan direkt. Annars brukar jag hinna tappa stigbyglarna i luften :D

Den haken har jag alltid öppen på alla sadlar med hake. Så den inte fastnar om det händer nåt, en del är ju jättehårda att få upp.. :crazy:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 011
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka