Säkert fel forum...

Bukefalos 30 år!

Jag har kollat och det är samma bolag för resorna. Men hon tror mig ändå inte. Menar att resvägen får vara max 20 km. Någon från hemtjänsten har tydligen sagt det. Jag får väl själv ringa och kolla.
Såvitt jag uppfattat färdtjänst så är det i vissa fall så att man åka till tåget till exempel, mötas upp och få hjälp på och av tåget och sedan färdtjänst från tåget till slutdestination. (men jag har inte varit direkt inblandad).

Jag går i samma funderingar angående en äldre vän. Hen ser väldigt illa och jag har pratat med hen om att gå till optikern. Men hen är en prokrastinerare av rang och kommer inte till skott.

I broschyren som det länkas till ovan står det att man kan ta kontakt med personens läkare och följa med till läkaren. Jag bor typ 50 mil från hen och vet inte ens var hen har sin läkare. Så jag vet inte vad jag ska göra.

Pappa beställde aldrig nått nytt körkort men han har tjatade om att han vill köra själv till affären. Det är inte så långt dit och han har fått för sig att kör man "bakvägen" så är risken minimal att kunna köra på nån. Att det går mycket folk längs den vägen och att han ändå kan köra åt skogen fattar han inte. Så vi syskon sa att om han så mycket funderar på det så ringer vi polisen och anmäler honom (han är extremt noga med att det ska vara laglydigt annars) och tar varenda nyckel för honom. Han blir sur, för han ser tillräckligt bra anser han. Blind på ett öga och väldigt dålig syn på det som fortfarande har synen kvar. Noll reaktionsförmåga. Han har funnit sig i att han inte får köra själv. Vi kör honom och ska han åka iväg till läkare och sånt när ingen är hemma så tar han färdtjänst.

Ser dåligt. Osäker på allt.
Beroende på hurdan personen är - kan du "utmana" hen?
Typ "om du ser tillräckligt bra för att köra så kommer du ju klara ett syntest, så varför inte göra ett och överbevisa mig att synen är tillräcklig?"
Och om syntestet ger svart på vitt, så dra olyckskortet. Fråga om hen skulle anse det vara okej att köra på och skada någon, kanske ett litet barn, bara för att hen inte såg det i tid...

Beroende på hurdan personen är - kan du "utmana" hen?
Typ "om du ser tillräckligt bra för att köra så kommer du ju klara ett syntest, så varför inte göra ett och överbevisa mig att synen är tillräcklig?"
Och om syntestet ger svart på vitt, så dra olyckskortet. Fråga om hen skulle anse det vara okej att köra på och skada någon, kanske ett litet barn, bara för att hen inte såg det i tid...
Jag sa rent ut: du kan ju köra ihjäl någon.

Svar: det har inte hänt än...

Jag sa rent ut: du kan ju köra ihjäl någon.

Svar: det har inte hänt än...
Typisk förnekelsestrategi, jag har ju hjärntrötthet, olika mycket olika dagar från inget till lite "sovande" hjärna så sätta mig i bilen en kass dag, varför då när stan finns där 365 dagar om året? Riskera liv och lem på både sig själv och andra är hänsynslöst.

Om personen är dement, kan jag möjligtvis överse med olagliga metoder som att stjäla nycklarna. Men om personen är diagnostiserad med demens, kan ju läkaren få körkortet indraget.

Det här är ju en mycket svår situation, där anhöriga/barn ofta blir väldigt gränslösa.

Om personen är dement, kan jag möjligtvis överse med olagliga metoder som att stjäla nycklarna. Men om personen är diagnostiserad med demens, kan ju läkaren få körkortet indraget.

Det här är ju en mycket svår situation, där anhöriga/barn ofta blir väldigt gränslösa.
Håller med. Det går att motivera det för en kort tid i mycket uppenbara fall. Där man snarast kan likna det vid att ingripa när någon som är full tänker sätta sig i bilen.

Men inte som en långsiktig lösning vid allmänt åldrande där det är ett sluttande plan av tolkning hur stor riskökningen egentligen är och när gränsen är nådd för att någon (i juridisk mening) kan anses permanent inkapabel att köra.

Jag hade alltid mammas bilnycklar med mig efter att hon blivit av med körkortet pga demens (hon ägde fortfarande bilen). Det var väl säkert olagligt men det struntade jag i, efter att hon börjat prata om att köra trots att de tagit körkortet...

Jag hade alltid mammas bilnycklar med mig efter att hon blivit av med körkortet pga demens (hon ägde fortfarande bilen). Det var väl säkert olagligt men det struntade jag i, efter att hon börjat prata om att köra trots att de tagit körkortet...
Vid demens tycker nog till och med jag att det här med att var och en ansvarar för sina egna handlingar, och ingen annans, kan behöva omprövas. (Vi skulle ju inte heller låta en vildsint tioårig unge köra.)

Vid demens tycker nog till och med jag att det här med att var och en ansvarar för sina egna handlingar, och ingen annans, kan behöva omprövas. (Vi skulle ju inte heller låta en vildsint tioårig unge köra.)
Grundfrågan i denna tråden handlar inte om demens utan om en fullt fungerande människa i övrigt som har ett sånt gravt synfel att den är olämplig som förare av fordon, demens spelar liksom i en helt annan division.

Just när det gäller demens tycker jag läkarna är för fega, iaf enligt mina erfarenheter, att ta körkortet. Polisen tog mammas körkort efter att hon backat i en rondell... tack och lov blev ingen skadad.

Jag har sett flera exempel i min byhåla också där det körts bil med giltigt körkort trots demens.

Grundfrågan i denna tråden handlar inte om demens utan om en fullt fungerande människa i övrigt som har ett sånt gravt synfel att den är olämplig som förare av fordon, demens spelar liksom i en helt annan division.

I det här fallet är begynnande demens på bordet eftersom personen i fråga vägrar inse att hen är farlig som bilförare pga dålig syn. En sådan brist på insikt kan mycket väl vara tidig demens.

Det lät som det eventuellt kunde ingå även någon grad av begynnande kognitiv svikt och/eller försämrad omdömes-/reaktionsförmåga. Eller i alla fall en märkbar allmän ålderspåverkan...

Exakt hur lämplig eller olämplig den här personen är ur ett objektivt perspektiv har vi väl inte riktigt koll på. Och inte heller om synfelet är diskvalificerande eller korrigerbart.

Just när det gäller demens tycker jag läkarna är för fega, iaf enligt mina erfarenheter, att ta körkortet. Polisen tog mammas körkort efter att hon backat i en rondell... tack och lov blev ingen skadad.

Jag har sett flera exempel i min byhåla också där det körts bil med giltigt körkort trots demens.
Märkligt! Det är ju så uppenbart olämpligt och det finns verkligen ingen förmildrande omständighet att inte anmäla sjukdomen så körkortet dras.
En i min närhet blev "rekommenderad" att inte köra bil av läkare när demens misstänktes och körkortet drogs direkt när diagnosen var ett faktum. Just den här personen körde tack och lov inte bil efter läkarens rekommendation då hen såg det som ett förbud att köra bil.

Det enda man kan göra är att anmäla varenda gång man ser personerna köra bil och kanske faktiskt också ifrågasätta/anmäla läkare. Läkaren begår ju tjänstefel.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka