Sälja eller behålla?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt, jag är helt mos i huvudet efter all stress senaste dagarna. Självklart kan jag inte cykla med honom eftersom jag måste leda bägge hästarna samtidigt. :banghead: Blir så less på min hjärna som inte tänker hela vägen.

Jag tror det kan bli toppenbra med nån av de som kommer i nästa vecka. Så bara att hoppas att de gillar varandra. :heart
Jag hade helt missat detta själv så ingen fara :heart

En gör de för den andra hästens skull med 🤍

Det var nästan värre när en hade egen häst som behövde tillfällig speciallösning men INGEN ville hjälpa till på något sätt 😕
Ja sånt är hopplöst.. hade en period när 4 hästar behövde gå in om jag tog in min 🤣. Kompisen kunde inte vara ensam varken i hage eller stall (alltså verkligen inte, blev helt rabiat) så behövde ta in ägarens andra häst och dens hagkompis också (trots att de gick i hagarna bredvid varann) de kunde inte gå ihop allihopa då mitt sto fick den mest timida valacken att klättra och de andra hästarna var liksom för gamla för att göra något åt. Mycket logistik.. men som du skriver så gör man det ju och ägaren till hagkompisen hjälpte mig massor också så det var ändå ok även om det blev lite bökigt.
Valde stall med större flockar/hagar sen.

De går på bete och det finns ingen annan hage. Inte svårare än så. Man får alltid kompromissa massor när man är inackorderad.
Jag vet, jag står inackorderad själv. I litet stall. Där det finns hästar som absolut inte kan vara själv. Men det skulle vara helt otänkbart att det skulle innebära att någon inte kunde träna sin häst. Eller att det skulle innebära leda hästar i kilometrar.

Men då tolkar jag problemet hos er kanske mer som pga att det är bete? Alltså valet är endera bete men inte kunna träna - eller inget bete men kunna träna?

Jag vet, jag står inackorderad själv. I litet stall. Där det finns hästar som absolut inte kan vara själv. Men det skulle vara helt otänkbart att det skulle innebära att någon inte kunde träna sin häst. Eller att det skulle innebära leda hästar i kilometrar.

Men då tolkar jag problemet hos er kanske mer som pga att det är bete? Alltså valet är endera bete men inte kunna träna - eller inget bete men kunna träna?

Ja precis. Som jag redan skrivit här så kommer de lämna betet en månad tidigare än planerat just för att det blev så långt bort. Det var inte tänkt så från början.

I natt har jag inte kunnat sova. Istället har jag legat och planerat allt roligt jag ska göra med ponnyn när det bara är vi. Jag känner en stor lättnad vid den tanken, trots att Pål inte ens är tingad.

Så blir han inte såld i höst åker han definitivt iväg på inridning. Jag har släppt kontrollen nu och det känns bara skönt. Tack alla för pepp och olika infallsvinklar. Det har verkligen hjälpt massor! :heart

I natt har jag inte kunnat sova. Istället har jag legat och planerat allt roligt jag ska göra med ponnyn när det bara är vi. Jag känner en stor lättnad vid den tanken, trots att Pål inte ens är tingad.

Så blir han inte såld i höst åker han definitivt iväg på inridning. Jag har släppt kontrollen nu och det känns bara skönt. Tack alla för pepp och olika infallsvinklar. Det har verkligen hjälpt massor! :heart
Så skönt att du redan nu känner det lättare och att det var rätt beslut! Nu håller jag tummarna stenhårt det ska klicka med någon av spekulanterna!

Det ÄR enormt skönt att dra ner på sitt djurantal, även om det känns sorgligt i stunden. Att äga djur är helt fantastiskt men det är också väldigt mycket pengar, oro och tid som går åt. Hoppas han hittar sin nya människa snart 🤗

Nu har en tredje spekulant hört av sig. Inte bestämt tid för koll än, men det känns bra att han är intressant för marknaden.

Har en person i min närhet som tjatar på mig att behålla. Suck… Jag vet att Pål är en toppenhäst, det är inte där problemet ligger.

Kände igår när jag cyklade hem från betet att alltihopa egentligen kan kokas ner till en enda mening.

Jag orkar inte. :(

Har en person i min närhet som tjatar på mig att behålla. Suck… Jag vet att Pål är en toppenhäst, det är inte där problemet ligger.
"Det är en jättefin häst, men det är inte min häst" har både jag och vänner uttalat några gånger genom åren. Hästen måste ju inte vara kass för att man ska få sälja den. Att landa i försäljning kan vara tufft nog utan att andra ska lägga sig i beslutet, oavsett om det beror på ekonomi, tid, personkemi eller annat :heart:

Nu har en tredje spekulant hört av sig. Inte bestämt tid för koll än, men det känns bra att han är intressant för marknaden.

Kände igår när jag cyklade hem från betet att alltihopa egentligen kan kokas ner till en enda mening.

Jag orkar inte. :(

Äsch, folk ska alltid ha åsikter om saker som dom knappt vet nåt om och som inte påverkar dom själva det minsta. Kom ihåg att det är dig själv du ska göra nöjd, inte alla andra. :heart

Det är så himla lätt för andra att tycka en massa saker, men ingen annan har någon aning om hur just DIN känsla är.

Jag sålde en unghäst som jag egentligen hade tänkt behålla hela hans liv. Han var jättefin men för mycket nerv för mig, och jag skämdes över att sälja efter bara 1,5 år ihop. Men någon här på Buke skrev så klokt: Det kan vara helt rätt häst, men vid helt fel tillfälle i livet. Så var det verkligen. Han fick det jättebra och jag har inte ångrat det en sekund, även om det var superjobbigt att komma fram till det beslutet.

Grav FOMO ikväll när de första hästarna anlände till fjord-SM. Fast jag inte ens vet om jag vill dit och tävla själv. :banghead:

Hjärnan är en konstig sak. Jag har iaf sagt upp stallplatsen, så oavsett såld eller inte åker han från stallet sista september.

Ångrar jag mig kan jag kanske inte köpa tillbaka Pål, men jag kan köpa en annan fjordhäst. Jag får för mig att det här är ”enda chansen nånsin, sen är det kört för alltid”. Fast det finns de över 70 år som tävlar på fjord-SM. :cool:

Grav FOMO ikväll när de första hästarna anlände till fjord-SM. Fast jag inte ens vet om jag vill dit och tävla själv. :banghead:

Hjärnan är en konstig sak. Jag har iaf sagt upp stallplatsen, så oavsett såld eller inte åker han från stallet sista september.

Ångrar jag mig kan jag kanske inte köpa tillbaka Pål, men jag kan köpa en annan fjordhäst. Jag får för mig att det här är ”enda chansen nånsin, sen är det kört för alltid”. Fast det finns de över 70 år som tävlar på fjord-SM. :cool:
Jag tänker att annars får man stöta och blöta saken med känslan: var sak har sin tid.

Och just nu är det tid att pyssla med och köra en fantastisk söt WM 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur