Men du har själv skrivit att du tar från sparade pensionspengar och att du känner ekonomisk oro? Vet inte om jag skulle säga att det är att ha råd, att behöva ta från sparade pengar men där är vi olika antar jagMen jag har råd.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du har själv skrivit att du tar från sparade pensionspengar och att du känner ekonomisk oro? Vet inte om jag skulle säga att det är att ha råd, att behöva ta från sparade pengar men där är vi olika antar jagMen jag har råd.![]()
Jag gick inte direkt till förminskande och oskön, det finns ett inlägg däremellan där jag fråga hur det kan vara hens sak att avgöra det. När det sen fortsatte på samma spår (som du också göra nu) att TS minsann sagt att det är dyrt, går back mm, så utvecklade jag vad jag tycker.Fast nu tycker jag att det dras lite stora växlar på en användares input. TS skrev ju i original-inlägget "Sen har vi det ekonomiska också. Jag går back varje månad på mina hästar.". Att man tolkar det som att man inte har råd är inte helt galet, hade jag gått back varje månad så hade jag själv ansett att jag inte har råd men mina hästar efter mina förutsättningar.
Formuleringen av det får det kanske att låta som bestämmande men man kan ju välja att tolka det som ett ganska rakt framlagt argument och inte att användaren menar det elakt. Eller iallafall fråga hur hen menar istället för att gå direkt till "förminskade, härskig, oskön".
Håller med. Det är endel i ett större pussel.Fast nu tycker jag att det dras lite stora växlar på en användares input. TS skrev ju i original-inlägget "Sen har vi det ekonomiska också. Jag går back varje månad på mina hästar.". Att man tolkar det som att man inte har råd är inte helt galet, hade jag gått back varje månad så hade jag själv ansett att jag inte har råd men mina hästar efter mina förutsättningar.
Formuleringen av det får det kanske att låta som bestämmande men man kan ju välja att tolka det som ett ganska rakt framlagt argument och inte att användaren menar det elakt. Eller iallafall fråga hur hen menar istället för att gå direkt till "förminskade, härskig, oskön".
Just ha råd/inte ha råd betyder väldigt olika för olika människor har jag insett. För vissa innebär att inte ha råd att det helt saknas pengar. Det finns inte tillräckligt med pengar totalt på alla konton och i alla byrålådor för att täcka kostnaden.Men du har själv skrivit att du tar från sparade pensionspengar och att du känner ekonomisk oro? Vet inte om jag skulle säga att det är att ha råd, att behöva ta från sparade pengar men där är vi olika antar jag![]()
Men det är väl ändå en tråd där TS frågar om Bukes input? Och utifrån original-inlägget så fick många uppfattningen att det ekonomiska inte fungerade i linje med deras egna upplevelse av att "ha råd", något som senare kompletterats med att hen har råd med hjälp av sparpengar etc.Jag gick inte direkt till förminskande och oskön, det finns ett inlägg däremellan där jag fråga hur det kan vara hens sak att avgöra det. När det sen fortsatte på samma spår (som du också göra nu) att TS minsann sagt att det är dyrt, går back mm, så utvecklade jag vad jag tycker.
TS har också skrivit, flera gånger, att hen prioriterar att ta av sina sparpengar till hästarna. Alltså har hen råd. Men det jag inte tycker är ok, varken här eller IRL, är att någon annan ska bestämma åt andra vad de har råd med, ska prioritera, lägga sin tid på mm. För mig är det att passera en gräns och jag tycker det är både rimligt och relevant att ifrågasätta sådana kommentarer.
Jag gick inte direkt till förminskande och oskön, det finns ett inlägg däremellan där jag fråga hur det kan vara hens sak att avgöra det. När det sen fortsatte på samma spår (som du också göra nu) att TS minsann sagt att det är dyrt, går back mm, så utvecklade jag vad jag tycker.
TS har också skrivit, flera gånger, att hen prioriterar att ta av sina sparpengar till hästarna. Alltså har hen råd. Men det jag inte tycker är ok, varken här eller IRL, är att någon annan ska bestämma åt andra vad de har råd med, ska prioritera, lägga sin tid på mm. För mig är det att passera en gräns och jag tycker det är både rimligt och relevant att ifråg
Det var någon annan som skrev ”sälj det ska vara roligt ha häst” om jag minns rätt. Det är väl likadant då? Jag är inte förminskande. Sen har vi uppenbarligen olika definitioner på ha råd.Men fortfarande måste det väl vara helt upp till @Habina att avgöra om hen har råd eller inte? Så länge hästarna får den skötsel och eventuella vård de behöver är det ingen annan som behöver ha åsikter om hen har råd eller inte.
Jag tycker det är skillnad på att prata om att det är dyrt, mycket pengar att lägga på en häst man inte klickar med, "sura pengar" och att säga till någon att du har inte råd.
Det är en sån kommentar som man kan få av en grinig släkting som vill lägga sig i, eller en (ex-)partner, faktiskt helt oacceptabelt i min värld. Förminskade, härskig, oskön.
Jag tycker du ska sälja. Jag har haft 5 hästar varav 3 var hjärtehästar. En tyckte jag mycket om men han var aldrig mitt val utan han ”ärvdes” kan man säga. Han var rolig att rida och en fantastisk individ att tävla och träna med, den sista var den mest ridbara hästen jag någonsin haft, lätt i handen, bar sig själv, bussig på hinder och jag utbildade henne själv från att hon var 4, men hon blev aldrig ”min” häst. Har även ridit och tävlat åt andra och flera av de hästarna har också varit såna som varit ”mina”. Och en av dem ångrar jag att jag inte la ett bud på istället för att köpa unghäst. Och det var en häst med mycket bagage och inte alls så enkel att rida alltid, men hon var ”min” och vi litade på varandra. Vissa saker hon ibland hade för sig hade jag blivit rädd för med andra hästar, men inte med den hästen. Ägaren (som var fantastisk och också en duktig ryttare med mer meriter än jag) hade blivit lite bränd på henne och jag tror det blev perfekt att de fick en liten paus under några år från press. Men alla har ju inte ekonomiska eller fastighetsmässiga möjligheter att ta en paus från sin häst..Som jag skrivit tidigare är ett annat alternativ att flytta till billigare stall. Det handlar ju om att jag inte kan ha två hästar i just detta stall utan att gå back.
Sen går jag back x kr varje månad och det är inga problem att göra det i tio år. Men då kommer de pengarna inte förränta sig och i slutändan kommer jag inte kunna gå tidigare i pension. Vilket är ett val jag kan välja att göra OM jag skulle vilja behålla Pål och ha kvar honom i just detta stall.
Eller så får Pål tarmvred imorgon, avlivas och Storm bryter benet i övermorgon och vips står jag helt utan hästar.
Ingen har liksom facit förrän efteråt, det är därför såna här stora beslut är svåra att ta.
Håller tummarna för spekulanterna. Men hagkompisen måste ju vara den ägarens problem - ni kan inte bli kidnappade pga det. Okej om man tex behöver slänga åt mat eller ta in - men allt annat är verkligen på den andra hästägarens ansvar att lösa. Du måste ju såklart få träna din häst och ta ut din häst!Det kommer en spekulant i nästa vecka. Låter bra, så vi får se när hen varit och kollat.
Sen har en fd stallkompis hört av sig och är intresserad. Det skulle verkligen bli ett toppenhem, så jag hoppas verkligen att hen blir kär när hen träffar Pål.
På nåt sätt känns det lite tydligare att sälja är det klokaste nu när det hört av sig bra personer. I kombination med att vi inte kan lämna hagen då hagkompisen får panik. Så återigen kan jag inte göra nåt med Pål, som om vi (ständigt) motarbetas. Har känts lite så hela tiden jag haft honom, vi kommer ingen vart i träningen.
Håller tummarna för spekulanterna. Men hagkompisen måste ju vara den ägarens problem - ni kan inte bli kidnappade pga det. Okej om man tex behöver slänga åt mat eller ta in - men allt annat är verkligen på den andra hästägarens ansvar att lösa. Du måste ju såklart få träna din häst och ta ut din häst!
Kan du cykla med honom? Det sparar ju en hel del tid. Jag lärde min ena häst det när vi hade långt till hagarna i ett stall. Första gångerna var lite ...hmm.. spännande men sen lossnade det och i dag uppskattar han att vi tar en cykeltur ihop ibland.Självklart får jag ta in hästen som ett sätt att lösa problemet. Men stallet ligger en dryg km bort, så det tar en evighet att gå med hästar fram och tillbaka.
Kan du cykla med honom? Det sparar ju en hel del tid. Jag lärde min ena häst det när vi hade långt till hagarna i ett stall. Första gångerna var lite ...hmm.. spännande men sen lossnade det och i dag uppskattar han att vi tar en cykeltur ihop ibland.
Det förstår jag. Jag hoppas du hittar hans nya människa så det på sikt blir bra och du kanske kan få härliga uppdateringar om hur bra han har det och är älskad. Tänker att det kanske känns lite lättare då.Nä, det är inget jag vill riskera speciellt om han ska säljas. Fd stallkompis kommer också nästa vecka och kikar.
Jo men leda 1 km är för mig ett ex på sådant du inte ska behöva göra. Utan då får ägaren/stallansvarig fixa en annan bättre fungerande lösningSjälvklart får jag ta in hästen som ett sätt att lösa problemet. Men stallet ligger en dryg km bort, så det tar en evighet att gå med hästar fram och tillbaka.
Det förstår jag. Jag hoppas du hittar hans nya människa så det på sikt blir bra och du kanske kan få härliga uppdateringar om hur bra han har det och är älskad. Tänker att det kanske känns lite lättare då.
Jo men leda 1 km är för mig ett ex på sådant du inte ska behöva göra. Utan då får ägaren/stallansvarig fixa en annan bättre fungerande lösning
Vad ger de för skäl till att du inte ska kunna ta ut din som du vill, utan att behöva leda en annan kilometervis?Om livet kunde fungera så…![]()