Sälja sin hjärtehäst

Bukefalos 30 år!

allyrally

Trådstartare
Jag går i tankarna att sälja mitt fullblod. Är just nu i behandling och under rehab då hon blivit behandlad i bakknäna och si-led. Veterinären hittade ingenting på ultraljud/röntgen men hon har blivit bättre så det kommer ju därifrån förmodligen.

Men hur ser marknaden ut? Är en relativt ung häst, född -18 men har haft lite mindre skador och inte jätteutbildad. Kräver att man sköter kost, utrustning, hovar etc väldigt väl för att det inte ska bli problem. Blir öm i ryggen om hon inte täckas/rids rätt å masseras/stretchas regelbundet. Dyr att hålla. Kräver sin ryttare i ridning/hantering, superkänslig, väldigt pigg under vintern😅 Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla. Men en häst med er hjärta av guld under rätt förutsättningar ❤️

Vet inte heller hur pass mycket hon ska vara igång för att få en rättvis försäljning där hästen får bästa förutsättningarna? ☺️

Är också en väldigt älskad familjemedlem men börjat känna att jag vill annat, bla bo utomlands ett längre tag, resa, volontärarbeta och plugga m.m. Har dragit mig för att sälja henne i ett år och är fortfarande osäker, men jag är ganska ung och vet inte om det är rimligt att hon står i vägen för allt… fodervärd känns inte heller bra med tanke på hur mycket pyssel hon kräver och där det alltid ”är något”. Vill inte riskera att får tillbaka en helt trasig höst men också livrädd att hon kommer till någon som inte kommer kunna ta hand om henne väl 💔

Någon som sålt häst med liknande problematik? Hur har det gått att hitta bra köpare?

Vem kommer köpa en trasig, halvgalen, dyr i drift häst när man istället kan köpa en sund och enkel häst?

Min kompis hade en sån. Också fullblod, också galen och med skadehistorik. Blev en vandringspokal pga "hjärtehäst" istället för att göra det enda rätta och avliva.

Jag har en lite liknande häst, hon är osäljbar. Kommer aldrig att vara utom min ägo, det är en väldigt fin häst men svår på många sätt.

Skulle du kunna ha henne installad på lösdrift med skötsel någonstans kanske? Eller låna ut som sällskap till någon som du redan känner till? Inte många som vill ha en sådan häst som sällskap, men ett fåtal finns. Förutsatt att hon kan gå i hage utan alltför mycket pyssel.

Jag går i tankarna att sälja mitt fullblod. Är just nu i behandling och under rehab då hon blivit behandlad i bakknäna och si-led. Veterinären hittade ingenting på ultraljud/röntgen men hon har blivit bättre så det kommer ju därifrån förmodligen.

Men hur ser marknaden ut? Är en relativt ung häst, född -18 men har haft lite mindre skador och inte jätteutbildad. Kräver att man sköter kost, utrustning, hovar etc väldigt väl för att det inte ska bli problem. Blir öm i ryggen om hon inte täckas/rids rätt å masseras/stretchas regelbundet. Dyr att hålla. Kräver sin ryttare i ridning/hantering, superkänslig, väldigt pigg under vintern😅 Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla. Men en häst med er hjärta av guld under rätt förutsättningar ❤️

Vet inte heller hur pass mycket hon ska vara igång för att få en rättvis försäljning där hästen får bästa förutsättningarna? ☺️

Är också en väldigt älskad familjemedlem men börjat känna att jag vill annat, bla bo utomlands ett längre tag, resa, volontärarbeta och plugga m.m. Har dragit mig för att sälja henne i ett år och är fortfarande osäker, men jag är ganska ung och vet inte om det är rimligt att hon står i vägen för allt… fodervärd känns inte heller bra med tanke på hur mycket pyssel hon kräver och där det alltid ”är något”. Vill inte riskera att får tillbaka en helt trasig höst men också livrädd att hon kommer till någon som inte kommer kunna ta hand om henne väl 💔

Någon som sålt häst med liknande problematik? Hur har det gått att hitta bra köpare?Va
Vad är hennes positiva sidor då? För när du bara räknar upp problemen och det svåra så låter det som en osäljbar häst. Dom flesta hästar skulle jag säga låter som att dom är osäljbara om man bara räknar upp alla behov och problem dom har.

Det här med att vara igång, självklart ska hon vara igång såpass att du vet att hon klarar av vanlig belastning under iallafall några månader för att se så inte problemen kommer tillbaka tänker jag. Om hon håller för det så tror inte jag det blir några problem att sälja.

Alla hästar kräver trots allt att man sköter om hovar och grejer, dom flesta blir pigga och glada på vintern och väldigt väldigt många kräver en viss träning för att hålla på bästa sätt, ingen häst är ju den andra lik riktigt. Och superkänslig, det är ju väldigt relativt, det är inte till någon nackdel tycker jag.

Sen är det tyvärr så att oavsett hur enkel häst man säljer så riskerar den att bli en vandringspokal eller bli dåligt behandlad, det är den risken man tar när man säljer hästar oavsett vad det är för typ av häst.

Senast ändrad:
Vad är hennes styrkor? Vad har hon kapacitet för? Jag står själv i situationen att jag är väldigt sugen på att köpa en specifik, väldigt svår häst med skadehistorik. Både för att jag gillar hästen och för att den har en väldigt mycket kapacitet om man bara lyckas dirigera den rätt. Så det kan finnas folk som gillar projekt, men då behöver det finnas något som utmärker hästen.

Vad är hennes styrkor? Vad har hon kapacitet för? Jag står själv i situationen att jag är väldigt sugen på att köpa en specifik, väldigt svår häst med skadehistorik. Både för att jag gillar hästen och för att den har en väldigt mycket kapacitet om man bara lyckas dirigera den rätt. Så det kan finnas folk som gillar projekt, men då behöver det finnas något som utmärker hästen.
Tack för alla svar!
Jaa är kanske jag som blir lite less på allt och därför tänker lite negativt insåg jag nu när jag läst kommentarsfältet 😅
Är framförallt SI-lederna/bakknän som hon blev behandlad i nu som är den ända ”riktiga” skadehistoriken. Har varit många turer till veterinären för drulleskador men ingenting annat som påverkar henne ridsmässigt.

Trevlig häst överlag, somsagt inte jätteutbildad men ett ”vanligt” fullblod som kommer passa till allroundridning. Väldigt känslig för hjälperna och i munnen men absolut inte galen, bara pigg och framåt. Har man lite rutin och gillar pigga hästar så är hon toppen. Dyr i drift.. ja som med alla fullblod, fullblodshovar, behöver mycket mat men har hon fri tillgång på hö och får lite kraft så håller hon hullet utan problem. Att man masserar/stretchar/rider noggrann får jag uppfattningen att man ändå behöver med de flesta fullblod. Köpte henne för 2,5 år sen och då hade hon varit av galoppbanan ett halvår, är riden mellan alla ”drulleskador” (en sväng halt pga felverkad av hovslagaren, en drös med sår, en gång kolik, nån mindre hälta i hagen som blivit bra på nån dag, sned/väldigt stel när hon kom men åtgärdat med kiropraktor). Blir stressad när man reser osv men tror det kan bli bättre om man gör det mer kontinuerligt, tror hon är ganska ”standard” fullblod i stressnivå, så det får man nog räkna med om man köper rasen oavsett.

Så summa summarum kräver hon ju lite extra allt, men gillar man en pigg, känslig häst som alltid vill jobba och är beredd extra pyssel så funkar hon ju. Är ju att vi har behandlat SI-leder och bakknän nu (där vet f.ö inte ”hittade” något på röntgen/ultraljud) som är hälen i detta. Tror själv att det är SI lederna då det är galoppen som varit problemet men blivit mycket bättre.

Men börjar också känna att det är dags att sälja henne i och med att jag tänkt på det så länge och verkligen känner att jag vill mer i livet vilket jag inte har råd/möjlighet att kombinera med en häst.

Är det rimligt att rida henne.. säg ett halvår efter att hon är grön hos veterinären, och sen börja leta nytt hem? Eller är det för kort tid?

Vi ska på återbesök igen i början på september och då är hon förhoppningsvis redo för igångsättning, men kan naturligtvis bli ett bakslag.

Oj, jag hade verkligen inte ens övervägt ett sådan häst om den var gratis och då skulle jag ändå bara vilja ha en kul kompis för uteritter. Jag vet inte vilket råd jag kan ge, men tror det kan vara riktigt knepigt att sälja till ett vettigt hem. Det låter som om hon aldrig varit riktigt igång någon längre tid sedan hon lämnade banan?

Tack för alla svar!
Jaa är kanske jag som blir lite less på allt och därför tänker lite negativt insåg jag nu när jag läst kommentarsfältet 😅
Är framförallt SI-lederna/bakknän som hon blev behandlad i nu som är den ända ”riktiga” skadehistoriken. Har varit många turer till veterinären för drulleskador men ingenting annat som påverkar henne ridsmässigt.

Trevlig häst överlag, somsagt inte jätteutbildad men ett ”vanligt” fullblod som kommer passa till allroundridning. Väldigt känslig för hjälperna och i munnen men absolut inte galen, bara pigg och framåt. Har man lite rutin och gillar pigga hästar så är hon toppen. Dyr i drift.. ja som med alla fullblod, fullblodshovar, behöver mycket mat men har hon fri tillgång på hö och får lite kraft så håller hon hullet utan problem. Att man masserar/stretchar/rider noggrann får jag uppfattningen att man ändå behöver med de flesta fullblod. Köpte henne för 2,5 år sen och då hade hon varit av galoppbanan ett halvår, är riden mellan alla ”drulleskador” (en sväng halt pga felverkad av hovslagaren, en drös med sår, en gång kolik, nån mindre hälta i hagen som blivit bra på nån dag, sned/väldigt stel när hon kom men åtgärdat med kiropraktor). Blir stressad när man reser osv men tror det kan bli bättre om man gör det mer kontinuerligt, tror hon är ganska ”standard” fullblod i stressnivå, så det får man nog räkna med om man köper rasen oavsett.

Så summa summarum kräver hon ju lite extra allt, men gillar man en pigg, känslig häst som alltid vill jobba och är beredd extra pyssel så funkar hon ju. Är ju att vi har behandlat SI-leder och bakknän nu (där vet f.ö inte ”hittade” något på röntgen/ultraljud) som är hälen i detta. Tror själv att det är SI lederna då det är galoppen som varit problemet men blivit mycket bättre.

Men börjar också känna att det är dags att sälja henne i och med att jag tänkt på det så länge och verkligen känner att jag vill mer i livet vilket jag inte har råd/möjlighet att kombinera med en häst.

Är det rimligt att rida henne.. säg ett halvår efter att hon är grön hos veterinären, och sen börja leta nytt hem? Eller är det för kort tid?

Vi ska på återbesök igen i början på september och då är hon förhoppningsvis redo för igångsättning, men kan naturligtvis bli ett bakslag.
Låter tycker jag som en hyfsat vanlig häst ändå, mer eller mindre. Det svåra är väl att hitta varför det är som det är med bakknän osv, det kommer ju inte från ingenstans.

Se bara till att häst är igång och friskförklarad och klarar vanlig belastning och aktivt liv så ska det nog inte vara svårare att sälja henne än någon annan häst. Jag tänker att ett halvår från det att hästen har börjat ridas fullt ut, alltså inte inklusive igångsättningen, att man kan sätta ut en annons, det tar ju ändå sin tid att hitta en köpare tänker jag.

Låter tycker jag som en hyfsat vanlig häst ändå, mer eller mindre. Det svåra är väl att hitta varför det är som det är med bakknän osv, det kommer ju inte från ingenstans.

Se bara till att häst är igång och friskförklarad och klarar vanlig belastning och liv så ska det nog inte vara svårare att sälja henne än någon annan häst. Jag tänker att ett halvår från det att hästen har börjat ridas fullt ut, alltså inte inklusive igångsättningen, att man kan sätta ut en annons, det tar ju ändå sin tid att hitta en köpare tänker jag.
Men alltså vilka hästar är du van vid? Tycker detta låter som en komplett mardrömshäst och typ en veterinärs våta dröm.

Man ska för övrigt ha respekt för problem i bakknän, de är oftast ett symtom på andra (dyra, potentiellt ej förenliga med användbarhet) problem. Jag hade en som debuterade med en hälta från ena bakknät, visade sig sen vara bilateral strålbenshälta fram, avlivad vid knappt fyllfa 4 års ålder. Aldrig i livet att jag köper en häst som behandlat bakknäna någonsin i sitt liv.

Senast ändrad:
Vad exakt är det som är så ovanligt? Att hästen är pigg? Att den behöver fri tillgång på hö och lite kraft och att man är noga med hovarna?
+regelbunden massage, stretching, särskild täckning (väldigt känslig) särskild hovvård (?) "Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla." och har knappt varit igång någon längre period under de 2,5 år Ts ägt hästen, som för övrigt är sju år gammal och grön.

Vad exakt är det som är så ovanligt och får hästen att låta som en mardröm? Att hästen är pigg? Att den behöver fri tillgång på hö och lite kraft och att man är noga med hovarna?
Ett fullblod med skadehistorik, i synnerhet från bakknäna. Sen allt utöver det som hör fullblod till- hovslagare och vet på speed dial och ett matkonto vars kostnad överstiger ens egna per månad. Nej tack, finns bättre hästar att köpa för billigare.

+regelbunden massage, stretching, särskild täckning (väldigt känslig) särskild hovvård (?) "Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla." och har knappt varit igång någon längre period under de 2,5 år Ts ägt hästen, som för övrigt bara är sju år gammal och grön.
"Särskild hovvård" räknar jag som att hästen behöver en bra hovslagare och att man inte ska slarva med hovarna. Genomtänkt träning behöver behöver inte betyda annat än att man bör kunna rida ordentligt, att man inte ska slarvrida, täcke behöver många hästar som är känsliga och är heller inte något "extra jobbigt" att vara noga med.

Massage och stretching och allt det där vet ju ingen här varför hästen behöver, kanske hästen inte behöver det om den går i ordentliga hagar och rids på ett hållbart sätt och rör sig som den ska. Om hästen blir friskförklarad från problemen som ju kommer någonstans ifrån.

Ett fullblod med skadehistorik, i synnerhet från bakknäna. Sen allt utöver det som hör fullblod till- hovslagare och vet på speed dial och ett matkonto vars kostnad överstiger ens egna per månad. Nej tack, finns bättre hästar att köpa för billigare.
Som jag skrivit så behöver man ju förstå varför hästen fått problemen den har, reder man ut det och hästen håller sedan för ett vanligt aktivt liv så räknas den hästen verkligen inte som en mardröm.

Alla är inte emot att ge hästarna fri tillgång på foder och lite kraftfoder. Det betyder inte att hästen räknas som en mardröm för att du inte känner för att betala det hästen kräver. Och veterinären på speed dial? Pga ett sår här och där? Vilken häst får inte ett sår ibland?

Som jag skrivit, så behöver man ju förstå varför hästen fått problemen den har, reder man ut det och hästen håller sedan för ett vanligt liv så räknas den hästen verkligen inte som en mardröm.

Alla är inte rädda för pigga och framåt hästar och har inget emot det, inte heller alla är emot att ge hästarna fri tillgång på foder och lite kraftfoder. Det betyder inte att hästen räknas som en mardröm för att du inte känner för att betala det hästen kräver.
Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.

Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.
Isåfall är majoriteten av hästar osunda tyvärr. Denna hästen är inte mer mardröm än andra isåfall. Och som sagt, alla har inte emot att ge sin häst fri tillgång på mat eller tycker det är så hemskt om hästen får ett sår ibland.

Som sagt, om hästen visar att den håller för ridning och belastningen och man reder ut vart problemen kommer ifrån så ser jag inte denna hästen som särskilt mycket värre än någon annan häst.

Förväntar man sig att inte gå back på ett hästköp ska man nog inte köpa häst.

"Särskild hovvård" räknar jag som att hästen behöver en bra hovslagare och att man inte ska slarva med hovarna. Genomtänkt träning behöver behöver inte betyda annat än att man bör kunna rida ordentligt, att man inte ska slarvrida, täcke behöver många hästar som är känsliga och är heller inte något "extra jobbigt" att vara noga med.

Massage och stretching och allt det där vet ju ingen här varför hästen behöver, kanske hästen inte behöver det om den går i ordentliga hagar och rids på ett hållbart sätt och rör sig som den ska. Om hästen blir friskförklarad från problemen som ju kommer någonstans ifrån.
Kanske, kanske inte.
Jag räknar med att en helt vanlig, utbildad hovslagare ska räcka till min häst och att den ska fungera i vardagsridning utan att gå sönder. Att den "kanske" håller utan daglig stretching, mycet varsam ridning och regelbunden massage skulle inte vara någonting jag ville skoja med i alla fall. Har en häst med den här historiken och problematiken inte någonting alldeles extra att bjuda på, som jag söker, skulle jag aldrig ens överväga att köpa.
Täcken må vara, det var bara ännu ett krav.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka