Sällskapsras

Som försvar så har pappi och phalene långa hårstrån och ingen underull. Alltså blir det inga dammtussar från dem. Det blir långa enstaka hårstrån
Hm... Då kanske det vore mer görbart.

Hur håller de värmen i kallt väder med den pälsen?

De jag träffat har inte haft täcken och det har funkat bra. Min egen har jag ju bara haft sedan i april så hur just han klarar sig vet jag itne.

Ärligt så hade jag itne ens tänkt tanken att han skulle behöva täcke..... Eftersom de jag träffat innan inte haft några. :confused:

@tuaphua - hallå!

Ang det där med täcken så är väl det onödigt på de flesta icke-släthåriga hundar om det inte är extremt kallt ute eller om hunden förväntas hålla sig stilla utomhus i kylan.

Jag har bara täcke på mina dvärgschnauzrar när det är mer än -10 och/eller de förväntas hålla sig stilla utomhus i den temperaturen. De flesta hundar med päls klarar sig utan täcke i kyla så länge de rör på sig och alstrar värme. Undantaget är ju hundar som helt saknar underull eller täckhår. Svärföräldrarna hade papillon och den for gladeligen runt i regn, rusk och djup snö utan minsta tillstymmelse till att frysa :D

Corgi? Köpte själv en sån till min mamma som pensionärshund.
Kan vara lite vaktig/skällig, men enkel hund att träna och läraktig. I övrigt stämmer den in väldigt bra, lättskött päls, enkel att ha lös, gott om fart när det krävs men annars lugn etc.
Förutom kanske på kriteriet ”storlek mindre”? De har ju korta ben, men kroppsmässigt är det ju inte vad jag skulle kalla små hundar.

Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)
Shipperke.

Mina har haft täcken eller overall om de ska vara i kyla hela dagar med en hel del stillasittande, tex om jag har lektioner en dag och de sitter med i kallt ridhus.
Men för vanliga promenader brukar de inte behöva det.
Min nuvarande är rätt liten modell, under 3 kg. En sådan blir ju snabbare nedkyld än en modell större.

Mina största har vägt 4 kg. Men mina tränare har haft ännu större. De var också alltid med och hade sällan kläder. De fick däremot en väldigt extrem päls som är mkt längre än pappisar normalt har.

Pälsen verkar också isolera lite sommartid mot värmen. De är sällan värmepåverkade när jag jämför med andra hundar som är med just då

Corgi? Köpte själv en sån till min mamma som pensionärshund.
Kan vara lite vaktig/skällig, men enkel hund att träna och läraktig. I övrigt stämmer den in väldigt bra, lättskött päls, enkel att ha lös, gott om fart när det krävs men annars lugn etc.
Jag själv gillar corgi och har puffat för rasen. Hon har kikat på dem men inte riktigt fastnat. Jag kommer definitivt skaffa en corgi någon gång i framtiden!

Jag säger klockren Papillon som svar på vad för ras som kan passa.
Små men atletiska hundar som kan hänga med på det mesta. Stor will to please, lätta att träna, minimalt med jakt och enkla att ha med sig i alla situationer. De är sociala och tycker typ allt är kul.
De har förvisso lång päls. Men den är av sån kvalitet att det mesta rasar av och den tovar sig inte utom möjligen öronhåret. Det kan behöva borstas någon gång i veckan max.
Alla mina har varit superenkla och problemfria i olika miljöer etc.
Har puffat för papillon också men fått det fördomsfulla svaret, ”är inte det en tanthund”? ;) Känns som en enkel och trevlig ras tycker jag!

Petit Brabanchon? Liten ras som inte har så värst höga krav på tillvaron mer än att få vara med. Obefintlig pälsvård, jag upplever dem inte skälliga, inte några höga krav på träning. Jag räknar med att småbarnen inte umgås med hunden ensam, för isf passar ju inga småraser...
Ska kika på den rasen!
Självklart kommer inte barnen vara själva med hunden men finns ju vissa raser som inte trivs med ”barnstim”.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av rasen, så jag kanske är ute och cyklar, men tror att den kan passa in :) Bostonterrier :heart
Tror också att en Boston Terrier skulle kunna passa! Måste dock forska i hur deras andning är. Vi har haft Fransk Bulldog förut och skulle gärna vilja ha en i familjen, dock är det just andningen som är det stora minuset i rasen.

Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)

Nedan är en lista med snälla, små, sällskapshundar. Vill din mamma inte absolut ha en särskilt ras som hon ska arbeta med, så titta på omplaceringar. Det finns en sådan väldig massa hundar som söker goda hem.

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-stockholm/edina/

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-stockholm/angel-och-charlie/

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-skane/ymer-och-tor/

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-skane/douglas-2/

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-skane/twix/

Du har nog inte läst mitt inlägg ordentligt? Ingen av följande hundar stämmer in på kriterierna om barn. Blandras är inte aktuellt heller. :)

Du har nog inte läst mitt inlägg ordentligt? Ingen av följande hundar stämmer in på kriterierna om barn. Blandras är inte aktuellt heller. :)

Jag rabblade upp ett par små snälla, några är renrasiga, majoriteten kan bo med större barn. Men sant, det står inte på någon av dem att de är bäbis/småbarnsäkra (vilken hund som nu är det). Eftersom de är omplaceringar så vill man inte placera ut i familjer som lever med mindre barn, det måste inte betyda att hunden inte kan träffa barn under ordnade former.

Men din mamma bestämmer själv vad som passar givetvis. Jag vill bara trycka på omplaceringar, och inte att direkt på att tänka inköp av valp. Särskilt inte där det gäller en snäll hund som ska funka för sällskap,. Det är inte så att hon behöver en BC för vallning, en springer för jakt, eller så.

Har puffat för papillon också men fått det fördomsfulla svaret, ”är inte det en tanthund”? ;) Känns som en enkel och trevlig ras tycker jag!
Det är därför du ska puffa för en phalene :D
1594474492355.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 901
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 538
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 275
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V