Elisha

Trådstartare
Jag fick min häst i somras, hon hade jag henne uppstallad på ett stall t.o.m. 1 november då jag flyttade till ett närmare stall. På det förra stallet åt hon mkt salt från saltstenen. Men nu på det nya stallet äter hon inget salt alls. På det förra stallet fick hon samma mängd hösilage per dag som nu, men hon fick havre, befor då. Nu får hon istället kraft grund + extra mineraler. Både nu och förut får hon lusern, men nu 1 L mer än förut. Kan det ha nåt med det att göra?

Ska jag ge henne lössalt i maten?

Sv: salt

troligtvis så känner hon att hon inte behöver salt, får kanske tillräckligt i maten. Att ge lössalt har nog mkt med hur mkt du rider hästen...svettas hon mkt efter ett pass eller är hon lagom fuktig...Jag gav min häst salt i maten i somras för att de svettas mer då.
Hoppas att här är någon mer som kan ge ett vettgare svar:crazy: :)

Okej! Om jag rider normalt hårt-hårt svettas hon inte (hon är ej klippt men har endast lite päls), hon kan svettas lite vid öronen bara eller lite på halsen (om jag rider riktigt hårt, ej så ofta).

Du kan heller inte överdosera salt, så jag tycker att du ska ge en matsked iallafall.

Jag ger alltid 20 gram i maten plus 20 gram i vattenspannen, så hon får 40 gram om dagen plus saltsten. Hästar vet inte alltid vad de behöver, bara för att de inte äter något.

Prova att byt ut saltstenen till en mineralsten, min älskar den gula, men rör inte den vita alls.

/jenny

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: tanten
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 498
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig... 7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 323
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 565
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V