Salta, halvnyttiga snacks?

Om du gillar pickles kanske du kan bli biten på syrat? Det blir både salt och syrligt och går att variera i oändlighet. Dessutom är det lite magiskt och interaktivt i och med bakteriekulturen som blir olika från gång till gång (det är lite som trädgård i en burk). Morot och ingefära; jordärtskocka; rödbeta, stjärnanis och nejlika; kål och fänkål; kål gurkmeja och ingefära; rödkål, apelsinskal, nejlika, kanel; tomat, vitlök, örter. Och salt har ju alla i sig.

Oliver tänker jag också på.

Leverpastej och saltgurka/syrad gurka/picklad gurka.
Jag har alltid Kimchi och liknande hemma :heart , men om jag börjar göra leverpastejsmörgåsar och diverse går hela nyttigheten totalt bort. Jag kan ju inte sitta och glufsa i mig sådana hela kvällen framför datorn.

Oliver känns inte heller supernyttigt att snacksa på, även om de inte är lika lätta att överäta som till exempel popcorn. :)
 
Kimchi (ej katt) är fantastiskt. Kan göras som, @manda är inne på, olika grönsaker men det klassiska är kinakål. Man behöver inte syra i flera månader. I Korea var traditionen att man grävde ner dem över vintern i stora förseglade stenkärl. Man kan köpa färdigsyrad och smaksatt kimchisås och hälla den över kålen och sedan låta den stå i några dagar.

Mtp styrkan är den också bra eftersom du tvingas dricka mycket och därför inte överäter lika lätt.
Klart jag är bekant med kimchi med liten bokstav. :D
 
Jag har alltid Kimchi och liknande hemma :heart , men om jag börjar göra leverpastejsmörgåsar och diverse går hela nyttigheten totalt bort. Jag kan ju inte sitta och glufsa i mig sådana hela kvällen framför datorn.

Oliver känns inte heller supernyttigt att snacksa på, även om de inte är lika lätta att överäta som till exempel popcorn. :)
Jag tänkte i och för sig inte smörgås. Bara en, två, tre chunk leverpastej med gurka på eller gurka som bas med leverpastej på. Men du kanske får samma känsla för det?
 
Jag tänkte i och för sig inte smörgås. Bara en, två, tre chunk leverpastej med gurka på eller gurka som bas med leverpastej på. Men du kanske får samma känsla för det?
Med lite självdisciplin låter det underbart gott. :D Det finns säkert bättre och sämre varianter av pastej också, jag köper det hemskt sällan så det kan vara värt att kolla upp!
 
Med lite självdisciplin låter det underbart gott. :D Det finns säkert bättre och sämre varianter av pastej också, jag köper det hemskt sällan så det kan vara värt att kolla upp!
Ja jag tänker mig att the local butcher’s borde ha snacksvärdig leverpastej. :d
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.
Doppa grönsaksstavar i dukka eller soja-sesamolja-risvinäger-sås?
 
Ja gud ja, jag tänkte dock bättre kalorimässigt - det hittar jag nog inte hos slaktaren. Det brukar inte vara deras grej. :D
Aha! Fattar. Jag söker alltid energitätt (och tar dessutom hellre lite asgott än mer halvgott) så tänkte inte på det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tångkaviar. Salt som f-n och verkligen inga kalorier. Går att servera som topping på något kalorisnålt bröd eller kex, kanske med skivat/hackat ägg. Eller blanda med någon lågkaloriyoughurt och rödlök till dip till nämnda kalorisnåla bröd (typ finn crisps).

Jag rostade spetskål så den blev frasig härom dagen. Skar i skivor, lade på bakplåtspapper som jag penslat med lite olivolja och saltat på. Vände kålen då och då. Inte många kalorier.

Vitkål är väldigt gott när det dippas i japansk soja.

Jag gillar kebab-feferoni så jag äter dem som snacks ibland.
 
Aha! Fattar. Jag söker alltid energitätt (och tar dessutom hellre lite asgott än mer halvgott) så tänkte inte på det.
Jag tänker mer halvtråkigt men ändå ätbart, typ de där salta pinnarna eller solrosfröna som man kan peta in i munnen då och då. :) Det är klart mer en ovana än någonting annat, men kan jag hitta vettigare alternativ än chipsen, lufttorkade skinkan eller fullfettpopcornen har jag ju gjort Något i alla fall!
Eller alternativt någonting rikare som man inte lika lätt sätter i sig en hel påse av.
 
Är du ute efter kalorisnålt när du skriver nyttigt, eller vad är din definition i just det här fallet?
Jag vet inte riktigt. :D Men ja, framför allt kalorisnålt tror jag, men även sådant man kanske helt enkelt tänkt på och som dämpar suget snabbare än annat. Fritt fram för förslag helt enkelt!
 
Jag vet inte riktigt. :D Men ja, framför allt kalorisnålt tror jag, men även sådant man kanske helt enkelt tänkt på och som dämpar suget snabbare än annat. Fritt fram för förslag helt enkelt!
Att rulla in surkål eller andra syrade grönsaker i lufttorkad skinka tycker jag är extremt tillfredsställande förresten. Tuggigt, salt, syrligt.

Eller gurkstav och/eller avokado inrullad i kallrökt lax?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp