Salta, halvnyttiga snacks?


Tuscan cale eller dinosaur cale är vanligast vad jag hört (dino cale har jag mest hört i sammanhanget lågoxalatmat). Här finns fler namn.

Det ar nagot som tydligen inte natt oss, inte har pa vastkusten i alla fall, annu.. Alla linkar jag ser ar fran UK Jag far ge mig ut och leta i gards affarer och "whole food" affarer nar jag har tid.
 
Det ar nagot som tydligen inte natt oss, inte har pa vastkusten i alla fall, annu.. Alla linkar jag ser ar fran UK Jag far ge mig ut och leta i gards affarer och "whole food" affarer nar jag har tid.
Ja, de borde ha. Eller någon lokal SCA. Rent vädermässigt borde det funka och en sökning på ’dino kale us west coast’ ger träffar, både frö och recept. (Som ni märker prokrastinerar jag vad jag borde göra.)
 
Ja, de borde ha. Eller någon lokal SCA. Rent vädermässigt borde det funka och en sökning på ’dino kale us west coast’ ger träffar, både frö och recept. (Som ni märker prokrastinerar jag vad jag borde göra.)

Aha! Tack!
Det ar Tuscan Kale :p Da vet jag precis vad det ar ... och ja, jag gillar den sa det blir "chips" endera dagen.
 
Da popcornen ar over 300 grader celsius i grytan ar de fortfarande super varma nar sockret halls pa sa det blir som ett super tunnt hart krispigt skal utanpa, med lite salt inblandat. Gudomligt gott!
Sådana är de söta pocornen här också, jag kan inte komma ifrån att jag vill ha salt på mina. Eventuellt allspice och chilipulver. Popcorn är inte sötsaker. :p:D
 
Men blir inte nässlorna bara ledsna? Jag ska prova men det känns svårt att få dem krispiga.
För mig har det funkat toppen! Krispiga, obränniga, salta (örtsalt!) och den där härliga järn-smaken de har. Till och med tonåringen jag bodde med då, som rullade ögon lite åt vår ordlingsdille, både bad om och gjorde egna nässelchips. Att krama dem med olivolja görs bäst med handskar!
 
Sådana är de söta pocornen här också, jag kan inte komma ifrån att jag vill ha salt på mina. Eventuellt allspice och chilipulver. Popcorn är inte sötsaker. :p:D

Garna cilipulver, men allspice? :yuck:
Kvinnan som var fascinerad over hur gott det var med peppar nar hon kom utomlands och inte fattade vad den Svenska pepparen var pa lange.:o:angel:😁

De ar inte bara sota, det ar en hel del salt ocksa sa det ar det sota OCH det salta som gor dem sa fantastiska.:)
 
Garna cilipulver, men allspice? :yuck:
Kvinnan som var fascinerad over hur gott det var med peppar nar hon kom utomlands och inte fattade vad den Svenska pepparen var pa lange.:o:angel:😁

De ar inte bara sota, det ar en hel del salt ocksa sa det ar det sota OCH det salta som gor dem sa fantastiska.:)
Även örtaromat går bra. :D Typ allt som inte är socker, men jag får tro på dig!
 
Varför inte hemmagjorda popcorn?
Dels funkar det inte att poppa i mina pannor och sedan sätter jag i mig MÄNGDER av popcorn om jag har det hemma. Jag inbillar mig att inte ens hemmagjorda popcorn är särskilt nyttiga i stor mängd. :)

Å det tredje är det svårt att få tag på här. Eventuellt har hälsobutiken, där har jag inte kollat. :D
 
För mig har det funkat toppen! Krispiga, obränniga, salta (örtsalt!) och den där härliga järn-smaken de har. Till och med tonåringen jag bodde med då, som rullade ögon lite åt vår ordlingsdille, både bad om och gjorde egna nässelchips. Att krama dem med olivolja görs bäst med handskar!
Tar du stora plantor med, inte bara dom små "nya"? Vill också testa, är det mkt järn i nässlor? (har alltid järnbrist) ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tar du stora plantor med, inte bara dom små "nya"? Vill också testa, är det mkt järn i nässlor? (har alltid järnbrist) ☺️
Njae inte bara små men hyfsat färska/mörkgröna. De utanför mig körs över med trimmer några gånger per säsong och det har gjort att jag kunnat skörda fram till för någon vecka sedan. Nu är de lite gulnade och frostskadade. Sörmland.

Ja, de innehåller järn. Även vitamin C vilket krävs för järnupptaget. Jag vet inte hur chipsmakandet påverkar näringsinnehållet, men det funkar jättebra att juica nässlor också. Inte ensamt, det blir varken gott eller särskilt bra med så mycket (de är tex lite vätskedrivande), men som del i annan juice.
 
Njae inte bara små men hyfsat färska/mörkgröna. De utanför mig körs över med trimmer några gånger per säsong och det har gjort att jag kunnat skörda fram till för någon vecka sedan. Nu är de lite gulnade och frostskadade. Sörmland.

Ja, de innehåller järn. Även vitamin C vilket krävs för järnupptaget. Jag vet inte hur chipsmakandet påverkar näringsinnehållet, men det funkar jättebra att juica nässlor också. Inte ensamt, det blir varken gott eller särskilt bra med så mycket (de är tex lite vätskedrivande), men som del i annan juice.
Tack för bra svar. Spännande, jag har en juice maskin, känns långt till våren nu men detta ska testas 😁👌^^
 
Det ar nagot som tydligen inte natt oss, inte har pa vastkusten i alla fall, annu.. Alla linkar jag ser ar fran UK Jag far ge mig ut och leta i gards affarer och "whole food" affarer nar jag har tid.
De är mycket godare än grönkål tycker jag, tunnare och blir mjukare snabbare vid stekning. Väldigt fina också.

1699861626883.png

äh, för sent, men lämnar bilden här ändå :)
 
När jag för egen del hamnar i saltsug brukar knäckebröd med Svennes kaviar vara det jag tar till. Och sen dricker jag ett glas vätskeersättning i 1-3 dagar. Sen försvinner saltsuget.
 
Jag dricker alkoholfri öl och äter edamame bönor, men måste vara dom bönorna som det är skal på,.. som har lite sälta på skalet (man äter bara bönorna, men skidan är kvar ^^). En vana jag plockade upp från Asien, dom har det gärna som snacks i barer (Japan) ist för jordnötter. Till min stora glädje finns dom ofta i frysdisken här hemma och dom är så goda 👌😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp