Salta, halvnyttiga snacks?

Non-stick pannor skadas ofta av den höga temperatur man behöver för att poppa popcorn.

Och för att det ska bli jämn värme behövs en tjock botten. I synnerhet på gasspis. Annars poppar inte alla majskornen, och för många blir brända istället för att poppa. Och så behöver man skaka kastrullen.

Jag tror att den där traktörpannan från IKEA som någon länkade till kan fungera även på gasspis. IKEA brukar ha rimlig kvalitet till rimligt pris.

När jag bodde i Stockholms innerstad, med gasspis, så gick det utmärkt att poppa.
Precis, man behöver en särskild panna. Med tanke på att jag försöker äta MINDRE popcorn tror jag inte jag ska köpa en särskild panna för ändanmålet, särskilt inte en som dessutom rymmer tre liter. :D
 
Jag poppar i min vanliga lilla såskastrull från Ikea. Ett par år senare ser den fortfarande helt normal ut, och det är en lagom storlek för en liten nudelskål med färdiga popcorn.

Det är som sagt en väldigt stor skillnad i energitäthet mellan grytpopcorn och micropop, helt klart värt att poppa själv om man har svårt att begränsa sig. :angel:
 
De ser Underbart fluffiga ut! Nu är jag inte mycket för sött på popcorn, men jag skulle vara villig att prova. :D

Da popcornen ar over 300 grader celsius i grytan ar de fortfarande super varma nar sockret halls pa sa det blir som ett super tunnt hart krispigt skal utanpa, med lite salt inblandat. Gudomligt gott!
 
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.
Min favvopodcast hävdar att i samma ögonblick du häller salt eller rostar snacksen så verkar de bli svåra att sluta äta. Dvs naturella mandlar -strålande, salta mandlar- inte så bra. Naturella jordnötter bra, salta, inte så bra. Undrans om saltlakrits? går det att överäta? Jag brukar bara få ned en eller två salta plattor.

Ungen äter ju saltet rätt och slätt ur asken. Då kanske man kan äta naturella nötter till :rofl:
 
Jag har just havt i mig en halv pase "Kettle Corn", de godaste popcornen i varlden. STORA fluffiga, med lite salt och socker. Pa de flesta orter i USA kan man bara kopa kettle corn pa sommaren's fair (marknad, med tivoli, 4H djuren och mer) men vi har nagon har i narheten som saljer till manga av vara sma special affarer (typ oliv olje affaren, eller affaren med allt man behover till vin, eller de sma fina chark affarerna). Det ar ett aber:arghh:

Jag havde i mig en halv pase i gar och resten i dag. Jag ar sa tacksam att jag inte behover ens kora i narheten av nagon av stallena jag vet har kettle corn any time soon. :p

Kul film! Hur smakar de annorlunda än när man gör dem hemma?
 
Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en ovana att överäta och så blir jag så Vansinnigt sugen på kvällen - inte på sött men på salt. Jag vidtagit flera andra åtgärder, men Finns det något åtminstone inte gräsligt onyttigt jag kan få gnaga på framför skärmen? :D
Jag gillar grönsaker men det känns halvdant att hälla salt på dem. Ibland kan pickles hjälpa.
Solrosfrön? Kanske inte supernyttigt men de är ju så fippliga att man inte får i sig särskilt mycket av dem.

Vi äter torrkött som vi gör själva, men finns ju också att köpa. Sen om det är nyttigt vet jag inte, men knappast värre än kött man äter i vanliga fall.
 
Jag håller med om grönkålschips, men rekommenderar istället svartkålschips. Jag rostar de i ugnen och sen strör jag havssalt över. Sjukt gott. Mycket godare än grönkål.

https://www.koket.se/svartkalschips
Rekommenderar att göra som du och följa ett recept om man ska göra detta. Jag testade att göra det på fri hand i veckan och det blev så att säga väldigt svarta svartkålschips med klara toner av aska :angel:
 
Kul film! Hur smakar de annorlunda än när man gör dem hemma?

Pa grund av varmen poppar de upp mer och ar mycket storre och fluffigare an vanliga popcorn och far en nastan krispig kvalitet. Nar de haller pa socker/salt blandningen ar poppcornen fortfarande ohyggligt varma och sockret blir en super tunn, hard yta pa manga av poppcornen, men inte alla. Dessutom blir det inget "boss" i botten pa pasen/bunken med poppcorn utan det ar bara de stora underbara "bollarna" av godness. YUM.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp