Salta, halvnyttiga snacks?

Att rulla in surkål eller andra syrade grönsaker i lufttorkad skinka tycker jag är extremt tillfredsställande förresten. Tuggigt, salt, syrligt.

Eller gurkstav och/eller avokado inrullad i kallrökt lax?
Igen är det ju supergott och blir en hel måltid istället. Jag skulle aldrig kunna göra En grönsaksstav (eller tre) och vara nöjd sedan. :D Förutom laxen då, det tycker jag tack och lov inte om annars vore det väl ännu en last!
 
Tångkaviar. Salt som f-n och verkligen inga kalorier. Går att servera som topping på något kalorisnålt bröd eller kex, kanske med skivat/hackat ägg. Eller blanda med någon lågkaloriyoughurt och rödlök till dip till nämnda kalorisnåla bröd (typ finn crisps).

Jag rostade spetskål så den blev frasig härom dagen. Skar i skivor, lade på bakplåtspapper som jag penslat med lite olivolja och saltat på. Vände kålen då och då. Inte många kalorier.

Vitkål är väldigt gott när det dippas i japansk soja.

Jag gillar kebab-feferoni så jag äter dem som snacks ibland.
Kål är en bra grej! Det ska jag prova någon dag, jag rostar den hemskt sällan.
Tångkaviar är för mycket sushi och går inte hem, annars vore det toppen! Jag kikar ofta på dem i hyllan.
Hela picklade chillies/jalapenõs brukar jag köpa när det finns att få tag på, det är super! :)
 
Jag har just havt i mig en halv pase "Kettle Corn", de godaste popcornen i varlden. STORA fluffiga, med lite salt och socker. Pa de flesta orter i USA kan man bara kopa kettle corn pa sommaren's fair (marknad, med tivoli, 4H djuren och mer) men vi har nagon har i narheten som saljer till manga av vara sma special affarer (typ oliv olje affaren, eller affaren med allt man behover till vin, eller de sma fina chark affarerna). Det ar ett aber:arghh:

Jag havde i mig en halv pase i gar och resten i dag. Jag ar sa tacksam att jag inte behover ens kora i narheten av nagon av stallena jag vet har kettle corn any time soon. :p

 
Jag har just havt i mig en halv pase "Kettle Corn", de godaste popcornen i varlden. STORA fluffiga, med lite salt och socker. Pa de flesta orter i USA kan man bara kopa kettle corn pa sommaren's fair (marknad, med tivoli, 4H djuren och mer) men vi har nagon har i narheten som saljer till manga av vara sma special affarer (typ oliv olje affaren, eller affaren med allt man behover till vin, eller de sma fina chark affarerna). Det ar ett aber:arghh:

Jag havde i mig en halv pase i gar och resten i dag. Jag ar sa tacksam att jag inte behover ens kora i narheten av nagon av stallena jag vet har kettle corn any time soon. :p

De ser Underbart fluffiga ut! Nu är jag inte mycket för sött på popcorn, men jag skulle vara villig att prova. :D
 
De här är goda tycker jag:

1699565098363.png

Jämförde lite snabbt och de är lägre i både fett och kalorier jämfört med Tescos egna popcorn. Tänker att du kan bryta upp dem i mindre bitar så blir det som en lite mer näringsrik variant av chips?

Nairns cheese oatcakes är också supergoda, vet inte om de är tillräckligt salta för din smak dock.
 
Hemgjorda saltrostade mandlar? Ett par, tre stycken stillar mina värsta saltcravings. Lätt att göra också!
 
De här är goda tycker jag:

Visa bifogad fil 131633

Jämförde lite snabbt och de är lägre i både fett och kalorier jämfört med Tescos egna popcorn. Tänker att du kan bryta upp dem i mindre bitar så blir det som en lite mer näringsrik variant av chips?

Nairns cheese oatcakes är också supergoda, vet inte om de är tillräckligt salta för din smak dock.
Jag älskar alla "thinsen", de med sesamfrön är en stapelvara hemma. Hade aldrig föreställt mig att de skulle vara mindre kaloririka än popcorn måste jag erkänna. 😮
 
Hemgjorda saltrostade mandlar? Ett par, tre stycken stillar mina värsta saltcravings. Lätt att göra också!
Bara tre stycken skulle jag aldrig klara, då är det bättre att jag inte börjar med en enda. :D Det är en del av problemet.
 
Jag älskar alla "thinsen", de med sesamfrön är en stapelvara hemma. Hade aldrig föreställt mig att de skulle vara mindre kaloririka än popcorn måste jag erkänna. 😮
Ja, de med frön är supergoda! Brukar ha dem som ostkex när jag gör ostbricka.

Det lägre kaloriinnehållet beror nog främst på att de innehåller en tredjedel så mycket fett som (Tescos) popcorn :)
 
Gillar du lite hetta så har Sevan (märket) något som kallas turkiska pickles som jag brukar äta när saltsuget kommer på kvällen. Inget tillsatt socker. Bitar av vitkål, morötter, gurka, paprika, chili och gröna tomater. Krispigt, syrligt och gott, och tillräckligt salt för att mätta suget med bara några bitar.

Jag köper på Willys men tror märket finns lite överallt.
 
Gillar du lite hetta så har Sevan (märket) något som kallas turkiska pickles som jag brukar äta när saltsuget kommer på kvällen. Inget tillsatt socker. Bitar av vitkål, morötter, gurka, paprika, chili och gröna tomater. Krispigt, syrligt och gott, och tillräckligt salt för att mätta suget med bara några bitar.

Jag köper på Willys men tror märket finns lite överallt.
Libanesisk gurka från samma märke är också dundergod och sockerfri. Eldorado har sockerfria cornichons och saltgurka också, om det passar bättre, men jag varnar för att cornichonsen är extremt sura.
 
Gillar du lite hetta så har Sevan (märket) något som kallas turkiska pickles som jag brukar äta när saltsuget kommer på kvällen. Inget tillsatt socker. Bitar av vitkål, morötter, gurka, paprika, chili och gröna tomater. Krispigt, syrligt och gott, och tillräckligt salt för att mätta suget med bara några bitar.

Jag köper på Willys men tror märket finns lite överallt.
Jag bor i Skottland, men liknande produkter finns givetvis här också!
 
Till popcorn, som jag tycker blir bäst på spisen, har jag en tre liters rostfri kastrull med ett handtag, så att det ska gå att skaka kastrullen med ena handen, och hålla fast locket med den andra.

Efter många popningar så blir kastrullen rätt ankommen, så den används endast till popcorn.

Använder helst olivolja, tycker aromerna blir fantastiska.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vanliga svarta? Samtliga billiga non-stick pannor bara. Jag har aldrig lyckats i dem och sålunda gett upp.
Non-stick pannor skadas ofta av den höga temperatur man behöver för att poppa popcorn.

Och för att det ska bli jämn värme behövs en tjock botten. I synnerhet på gasspis. Annars poppar inte alla majskornen, och för många blir brända istället för att poppa. Och så behöver man skaka kastrullen.

Jag tror att den där traktörpannan från IKEA som någon länkade till kan fungera även på gasspis. IKEA brukar ha rimlig kvalitet till rimligt pris.

När jag bodde i Stockholms innerstad, med gasspis, så gick det utmärkt att poppa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp