Saltgurka - utbruten från Trädgård 2020, del 3

TeamLundVer

Trådstartare
Är det någon av er som sitter på ett bra recept på saltgurka? Jag tänker mig sådan som är skuren på längden som man får i en falafelrulle
 
Det finns ju minst två olika varianter, dels färsksaltad som är vanlig i Östergötland dels den andra varianten som det är lite ättika i.

Den färsksaltade finns här och den andra varianten här. Själv vill jag göra reklam för den här sorten:
Inlagd gurka
2 kg västeråsgurka
Lag:
1/2 dl salt
6,5 dl socker
1 msk gult senapsfrö
6 dl vatten
4 msk ättiksprit 24% (obs)
7-8 dillkronor
15 korn vitpeppar
Skiva gurkan tunt, jag kör på mandolin. Blanda alla andra ingredienser till lagen och koka upp den. Häll i gurkorna och låt koka 1-2 minuter. Ta av gurkorna och fördela tillsammans med lagen i väl rengjorda burkar med tättslutande lock. Förvara i kylen, de håller i många veckor.

Det här är ett urgammalt recept som jag haft i typ 40 år! Mycket populärt, måste serveras på familjemiddagar. Inte för att skryta men jag har varit duktig med gurkor i år! Har gjort färsksaltad gurka, smörgåsgurka, bostongurka, cornichons samt tre omgångar av ovanstående (fast på ett kg gurka i taget).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 636
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 082
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 271
Senast: VLMF
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp