Saltgurka - utbruten från Trädgård 2020, del 3

TeamLundVer

Trådstartare
Är det någon av er som sitter på ett bra recept på saltgurka? Jag tänker mig sådan som är skuren på längden som man får i en falafelrulle
 
Det finns ju minst två olika varianter, dels färsksaltad som är vanlig i Östergötland dels den andra varianten som det är lite ättika i.

Den färsksaltade finns här och den andra varianten här. Själv vill jag göra reklam för den här sorten:
Inlagd gurka
2 kg västeråsgurka
Lag:
1/2 dl salt
6,5 dl socker
1 msk gult senapsfrö
6 dl vatten
4 msk ättiksprit 24% (obs)
7-8 dillkronor
15 korn vitpeppar
Skiva gurkan tunt, jag kör på mandolin. Blanda alla andra ingredienser till lagen och koka upp den. Häll i gurkorna och låt koka 1-2 minuter. Ta av gurkorna och fördela tillsammans med lagen i väl rengjorda burkar med tättslutande lock. Förvara i kylen, de håller i många veckor.

Det här är ett urgammalt recept som jag haft i typ 40 år! Mycket populärt, måste serveras på familjemiddagar. Inte för att skryta men jag har varit duktig med gurkor i år! Har gjort färsksaltad gurka, smörgåsgurka, bostongurka, cornichons samt tre omgångar av ovanstående (fast på ett kg gurka i taget).
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 534
· Visningar
50 282
Senast: Wille
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 265
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
499
· Visningar
12 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp