Saltsten och magproblem

Cattis_E

Trådstartare
Jag har hört någonstans att om en häst är lite lös i magen (eller har fri vätska) så är det bra att tillfälligt ta bort saltsten en om de verkar slicka "för mycket" på den.

Någon som vet om det stämmer och varför för mycket salt skulle spela in på en mage lite ur balans?

Jag ka ju ge enbart fodersalt istället, men är nyfiken på varför saltsten skulle påverka.
 
Vi har haft hästar där vi fått plocka bort saltsten pga missbruk. Jag tror att de blev lite lösa i magen om jag kommer ihåg rätt.
 
Jo då fått de rekommenderat av veterinär jag hade en häst som gärna missbrukade sin saltsten som godis och samtidigt hade problem med magen efter ha stått på antiinflammatorisk medicin så magen krascha. Då skulle vi bara ge salt i maten en liten mängd under perioden när hon var som sämst. Sen om de hjälpte eller inte vet jag inte men hon blev inte sämre iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp