Samarbeta med olika energinivå

Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har snabbt lett till frustration från min sida, och det är inte första gången det händer, så jag skulle uppskatta lite råd på hur andra tänker kring detta.

Det tog mig väldigt lång tid att inse att alla människor inte brinner för det de gör på samma sätt som jag. Var nog över 20 när det verkligen sjönk in, när en kompis röt åt mig att hon "jobbar inte med det här för att det är något jävla kall!". Själv är jag en sån person som när jag bestämt mig för att göra något helt hänger mig åt det, bara för att jag som är sådan. Entusiastisk, driven, ja, kalla det vad ni vill; jag får saker gjorda. I skolan kunde jag göra hela grupparbetet på en helg och resten av gruppen hann inte ens försöka, jag var ganska omedveten om att detta kunde uppfattas som att jag gjorde något fel eller var jobbig. Från gymnasiet blev jag mer lyhörd och hade kanske turen att ha bra klasskamrater och lärare som ofta var lika entusiastiska som jag, men inte bara i skola och jobb har min personlighet blivit ett problem, utan även när jag t.ex. bott ihop med andra, då jag lätt blir den som fixar allt eller blir sur och tvär för att den andra i bostaden/arbetsuppdraget/whatever inte är lika på som jag. Jag blir fruktansvärt otålig helt enkelt, vill vidare och göra mer, bättre, snabbare.

Som sagt, jag har ändå blivit mer lyhörd, och jag försöker ha förståelse för personer som blir sjuka eller har annat som kommer i vägen. Samtidigt är det forfarande något som skaver. När jag blir sjuk blir jag inte bara tyst och drar mig undan, jag är fortfarande den som bestämmer hur vi ska planera, hur ansvar ska fördelas, och så vidare. Nu har en av de jag ska leda nya projektet med sagt att hon "har haft migrän några dagar så jag vet inte hur det blir imorgon", och när jag frågade om vi kan sätta oss ner och diskutera fram hur vi faktiskt ska genomföra vårt uppdrag fick jag svaret "visst". Jag menar, jag förstår att hon är sjuk just nu och att jag kanske är orimlig, men mitt svar hade varit "absolut, passar dag y, tid x?" oavsett hur sjuk jag var, eller åtminstone "absolut, så fort jag är frisk igen sätter vi oss ner!". Denna situation är alltså ett litet exempel, men om vi drar det vidare så blir det ofta så att jag är den som i slutändan bestämmer allt, gör hälften, och sen suckar för det hade ändå blivit bättre och snabbare om jag gjort det själv.

Men jag vill kunna samarbeta. Jag vet att jag inte är expert på allt, och jag värdesätter faktiskt mina kolleger och deras olika perspektiv. Mycket mer än vad jag känner framgår i själva arbetsrelationen egentligen. Jag försöker att vara uppmuntrande och peppande, men nånstans går där en gräns mellan uppmuntran och ansvarstagande som jag blir frustrerad på. Finns det något sätt jag kan hantera det här utan att bli bossig och domderande? Hur kan jag lyfta mina kolleger så att alla deras bra sidor får komma fram? Finns det något sätt som jag kan nå ut med min egen entusiasm utan att hela tiden bli besviken på att mina medarbetare inte vill lika mycket som jag?

Uppskattar om diskussionen kan hållas öppen och nyfiken. Jag kanske är en sån alla avskyr att jobba med, men jag försöker verkligen.

Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har snabbt lett till frustration från min sida, och det är inte första gången det händer, så jag skulle uppskatta lite råd på hur andra tänker kring detta.

Det tog mig väldigt lång tid att inse att alla människor inte brinner för det de gör på samma sätt som jag. Var nog över 20 när det verkligen sjönk in, när en kompis röt åt mig att hon "jobbar inte med det här för att det är något jävla kall!". Själv är jag en sån person som när jag bestämt mig för att göra något helt hänger mig åt det, bara för att jag som är sådan. Entusiastisk, driven, ja, kalla det vad ni vill; jag får saker gjorda. I skolan kunde jag göra hela grupparbetet på en helg och resten av gruppen hann inte ens försöka, jag var ganska omedveten om att detta kunde uppfattas som att jag gjorde något fel eller var jobbig. Från gymnasiet blev jag mer lyhörd och hade kanske turen att ha bra klasskamrater och lärare som ofta var lika entusiastiska som jag, men inte bara i skola och jobb har min personlighet blivit ett problem, utan även när jag t.ex. bott ihop med andra, då jag lätt blir den som fixar allt eller blir sur och tvär för att den andra i bostaden/arbetsuppdraget/whatever inte är lika på som jag. Jag blir fruktansvärt otålig helt enkelt, vill vidare och göra mer, bättre, snabbare.

Som sagt, jag har ändå blivit mer lyhörd, och jag försöker ha förståelse för personer som blir sjuka eller har annat som kommer i vägen. Samtidigt är det forfarande något som skaver. När jag blir sjuk blir jag inte bara tyst och drar mig undan, jag är fortfarande den som bestämmer hur vi ska planera, hur ansvar ska fördelas, och så vidare. Nu har en av de jag ska leda nya projektet med sagt att hon "har haft migrän några dagar så jag vet inte hur det blir imorgon", och när jag frågade om vi kan sätta oss ner och diskutera fram hur vi faktiskt ska genomföra vårt uppdrag fick jag svaret "visst". Jag menar, jag förstår att hon är sjuk just nu och att jag kanske är orimlig, men mitt svar hade varit "absolut, passar dag y, tid x?" oavsett hur sjuk jag var, eller åtminstone "absolut, så fort jag är frisk igen sätter vi oss ner!". Denna situation är alltså ett litet exempel, men om vi drar det vidare så blir det ofta så att jag är den som i slutändan bestämmer allt, gör hälften, och sen suckar för det hade ändå blivit bättre och snabbare om jag gjort det själv.

Men jag vill kunna samarbeta. Jag vet att jag inte är expert på allt, och jag värdesätter faktiskt mina kolleger och deras olika perspektiv. Mycket mer än vad jag känner framgår i själva arbetsrelationen egentligen. Jag försöker att vara uppmuntrande och peppande, men nånstans går där en gräns mellan uppmuntran och ansvarstagande som jag blir frustrerad på. Finns det något sätt jag kan hantera det här utan att bli bossig och domderande? Hur kan jag lyfta mina kolleger så att alla deras bra sidor får komma fram? Finns det något sätt som jag kan nå ut med min egen entusiasm utan att hela tiden bli besviken på att mina medarbetare inte vill lika mycket som jag?

Uppskattar om diskussionen kan hållas öppen och nyfiken. Jag kanske är en sån alla avskyr att jobba med, men jag försöker verkligen.
Jag kanske är lite som du (fast säkert dubbelt så gammal), snabb och har en massa driv - men har verkligen inte alltid rätt!

För mig funkar det bäst när jag antingen får jobba på egen hand, eller som nu när jag är chef. Då kan jag använda mitt driv till att stötta och coacha mina medarbetare så de uppnår sina mål, men eftersom jag är chefen blir det tydligt att jag också måste vara noga med att inte ta över. Jag hinner ändå inte det för det finns så mycket annat jag ska ordna med, plus att de kan sina yrken bättre än jag som bara är chefen. Men som sagt, jag kan använda mitt driv till att hjälpa dem framåt - olika aktivt med olika personer beroende på behov och förmågor.

Så mitt tips, bli chef 😁
(Självklar måste man ju så ha god koll på sig själv så man inte kör över dem stackars personalen, men det blir ju en del av jobbet som man får utveckla efter hand)


Edit - när nån är sjuk får man som chef ta en helt annan, enbart stödjande, roll, men det känns också enklare när man har en chefsroll, då mina medarbetares väl och ve är mitt primära ansvar...
 
Men det är detta jag vill uppnå alltså! Jag vet ju att mina kolleger kan jättemycket, att de har så mycket att ge och som fascinerar mig och som jag beundrar. Det kommer fram jättebra så länge jag inte är i rummet, så jag är övertygad om att det ganska mycket handlar om mig. Jag måste hitta ett sätt att vara extrovert, drivande, och entusiastisk på ett sätt som inte för den delen tystar ned alla andra!

Jag vet definitivt att jag inte är populär att jobba med för alla :laugh: Det är helt okej, vissa avskyr mitt sätt att göra saker och vissa älskar det. Jag är pedantisk, rak, och gillar konflikter (eller, jag gillar att försöka lösa konflikter, gärna fort!). Men som du säger, jag kan inte välja helt på personlighet tyvärr. Den jag arbetat bäst tillsammans med valde inte alls samma bana som jag och är nu chef för en bank i andra änden av landet. Ack om jag hade blivit ekonom! (nej, usch:wtf::D)

Svarar dig, @Tonto och @athena_arabians här. Det är absolut inte så att jag vill att någon ska jobba trots att de är sjuka. Däremot så är det för mig så att när jag är sjuk (alltså även typ döende på sjukhus) så vill jag jobba, och den längtan framgår i text. Men jag kanske helt enkelt får tänka att alla inte kan förmedla sånt i ett sms, och att de återkommer när de är friska. Hur frustrerad jag än blir:o


Det fetade! Detta måste jag komma ihåg. Jag kanske kväser andras entusiasm med min egen:idea:

Alltså det fetade. Detta är ju något som jag egentligen vet. Jag är faktiskt ganska rädd för att om jag kör på för hårt och kör över mina kolleger så kommer slutresultatet bli mycket sämre än om jag låter dem komma fram mer i samarbetet. Men när jag försöker att lämna plats i diskussioner känns det ändå som att det bara blir tyst. Jag ställer frågor och får "jo, kanske" till svar fastän jag vet att de egentligen har bättre saker att säga. Så det känns som att det måste vara något jag gör eller utstrålar som får folk att inte våga eller vilja. Och det känns fruktansvärt jobbigt faktiskt. Jag vill inte trycka ner mina kolleger. Jag vill lyfta.
Fast det åligger ju inte dig att lyfta dina kollegor? Väl? Finns det verkligen ingenting mellan att trycka ner dem och att lyfta dem?

Jag behöver inte bli lyft i diskussioner, bara att folk inte kör över mig. Sluta ta så mycket plats, sluta ta andras plats, använd bara din egen så att säga. Det är kanske det enda som egentligen behövs? Att de bara svarar "jo kanske" är kanske något av en vana då man är van vid att du driver och kör på. Det blir kanske bättre med lite tid. Rom byggdes inte på en dag.
 
Jag känner igen mig ganska mycket i vad du beskriver. Tidigare har jag varit så otroligt målinriktad att processen överhuvudtaget inte varit i fokus för mig, vilket den är för vissa. Det har heller inte funnits behov för mig att samtala om tillvägagångssätt, för jag har lätt att se (i mina ögon) optimala sätt att göra saker på. Med några år innanför västen och en del mognad har jag också förstått att jag setts som bossig och otrevlig ibland. Inte längre. Inte alls! Det är så skönt. Jag tror stycket som jag citerade nedan är nyckeln på något vis. Det fetade handlar mycket om hur jag valt att göra: det går att helt enkelt bestämma sig för att den egna förmågan att se och kommunicera utifrån deras bra sidor är viktigare än ens eget bristande tålamod.

Men jag vill kunna samarbeta. Jag vet att jag inte är expert på allt, och jag värdesätter faktiskt mina kolleger och deras olika perspektiv. Mycket mer än vad jag känner framgår i själva arbetsrelationen egentligen. Jag försöker att vara uppmuntrande och peppande, men nånstans går där en gräns mellan uppmuntran och ansvarstagande som jag blir frustrerad på. Finns det något sätt jag kan hantera det här utan att bli bossig och domderande? Hur kan jag lyfta mina kolleger så att alla deras bra sidor får komma fram? Finns det något sätt som jag kan nå ut med min egen entusiasm utan att hela tiden bli besviken på att mina medarbetare inte vill lika mycket som jag?

För mig har ett verkligt befriande redskap att kunna göra så, varit att förstå att jag inte behöver tro på allt jag tänker! Jag kan säga till mig själv/min frustration "ja, jag vet att det här borde kunna gå fortare om jag X, tack för infon men jag har en annan agenda här". I början är det svårt att hitta det "nya sättet" men det går. Om jag blir missnöjd med hur ett försök går, kan jag välja att sätta mig ner på kvällen och "se det" i huvudet och problemlösa/hitta andra sätt att säga som bättre stämmer överens med den känsla jag vill kunna ha och önskar förmedla. Det är lättare att komma på andra sätt i efterhand, det är ett skönt sätt att ersätta självnedsättande tankar för att en gjort någon en egentligen inte vill, och om hjärnan har kommit på idén en gång, så är det lättare att kunna göra i "skarpt läge" näste gång. Likadant kan jag kolla över situationer som föll väl ut, för att försöka förstå vilken sinnesstämning eller attityd jag hade då och hur det påverkade situationen.

Ett annat hjälpmedel för mig, har verkligen varit att använda ord som indikerar samarbete snarare än motpoler, tex föreslå att samtala om något snarare än att diskutera det eller att helt utesluta ordet "men" ur mitt tal. I stället för fraser som börjar med "men", vilket ofta kan landa ifrågasättande om en har en drivande personlighet har jag märkt, så brukar jag i de lägena säga den bifrasen som en fråga. Tex om min kollega säger "jag tänker att vi kunde planera x" och du genast ser att det är ohållbart och vill säga "men det håller inte pga Y" är ett alternativ att säga typ "just det/aha (något bekräftande) hur skulle vi då kunna göra med Y?". Detta har för mig inte varit ett sätt att peppa/uppmuntra (vilket lätt uppfattas komma ovanifrån), utan mer ett statement inför mig själv att vi befinner oss på samma nivå och är samarbetspartners inte konfliktlösare. Att utgå från att det inte finns någon konflikt utan att de resonerar från ett så annorlunda utgångsläge att det du ser som konflikterande inte är det, gör stor skillnad. Att kommunicera neutralt eller nyfiket för att få ta del av också del två i deras tankar om genomförande kan hjälpa dig att komma ur motståndar-läget. Om du vill framföra någon annans synpunkt som stärker din ställning som "den som har rätt" kan "X nämnde att Y" vara otroligt mycket mindre defensivitetstriggande än att säga "men X säger att Y". Mycket av våra tankar formas av ord. Att välja ord som inte är överlägsna kan göra stor skillnad både för interaktionen och vårt eget tankesätt.

Det är inte helt lätt att beskriva hur jag jobbat med mig själv, men de två stora delarna har varit att faktiskt utgå från kollegornas kompetens snarare än min egen otålighet i situationer där båda samförekommer och att välja ord som är neutrala eller bondande snarare än sådana som är hierarkiska eller indikerar motpoler.
 
Jag är också en sådan som reagerar precis som @Enya skriver. Om någon annan redan tagit upp all plats som finns så finns det ingen kvar till mig. Det ska inte vara en kamp jag ska syssla med om vi är satta där för att samarbeta.

"visst" är ett typiskt svar jag kan ge när det inte är lönt att säga något. Jag har sagt jag är sjuk, du driver på att det ska sägas något ändå. Jag tänker inte syssla med att motivera mig eller argumentera. För vet jag av erfarenhet ändå inte är lönt och dessutom inget jag ska behöva göra om en sådan sak som sjukdom.
Är även allergisk mot när något med en konkret och saklig grund vänds till att omformuleras i termer av att handla om min vilja. Och till på köpet tar du dig tolkningsföreträdet om vad som är min vilja...
 
@Nahar Är du projektledare i de här projekten? På dina beskrivningar av hur du ser på din roll och uppgift att t ex lyfta de andra, fördela arbetet och höra av dig när folk är sjuka låter det så. Om ja, tänker jag att du kan vara tydligare med dina förväntningar på de andra så att det verkligen blir att var och en gör sin del och ingen glider undan.

Om du inte är projektledare utan ni jobbar på samma nivå så att säga så tänker jag att du kan prova att ta ett steg tillbaka så att du inte självklart blir den som fördelar arbetsuppgifterna. Enligt min erfarenhet är det så att om person i en grupp tar på sig ansvaret för både delarna och helheten så blir det lätt att övriga backar.
 
Först: är folk sjuka så låt dem vara! Jag hade blivit fly förbannad om jag var din kollega som låg hemma med migrän.

Sedan ett tips från logopeden: det bästa du kan göra för att få folk att prata är att vara tyst själv. Ja, man får sätta sig på händerna och bita sig i tungan; alla medel är tillåtna så länge du håller käften och väntar. Jag är skolad i skolad i diverse strategier för att locka fram kommunikation, men tystnad är det som fungerar absolut bäst. Öppna mötet, presentera dina siffror, redogör för frågeställningen och målet med mötet. Sitt ner. Vänta. Ge dina kollegor utrymme att ta ansvar för sig själva.
 
Men när jag försöker att lämna plats i diskussioner känns det ändå som att det bara blir tyst. Jag ställer frågor och får "jo, kanske" till svar fastän jag vet att de egentligen har bättre saker att säga. Så det känns som att det måste vara något jag gör eller utstrålar som får folk att inte våga eller vilja. Och det känns fruktansvärt jobbigt faktiskt. Jag vill inte trycka ner mina kolleger. Jag vill lyfta.
Det här!
Har genom livet ett antal gånger stött på just detta "om jag inte säger något så blir det ju bara tyst". Gör det något? Andra behöver kanske tystnaden för att tänka och formulera något. När du upplever att det varit tyst länge så kan jag garantera att de som är tysta bara påbörjat sin tankebana. Svaren "ja, kanske" är tankesvar dvs något man kan säga under tiden som man ändå fortsätter tänka. Det kan också underlätta att aktivt ge någon annan ordet. Inte bara "Vad tycker ni?" utan "X, jag ser att du funderar, hur tänker du?" Då ger du utrymme för de tysta tänkarna att tänka högt, för tänker och jobbar gör de garanterat.

Tror inte du behöver tänka i termer av att lyfta andra. De behöver inte lyftas, de har bara ett annat sätt att processa fram saker. Ofta däremot så trycks vilja och driv ned av den personlighet du beskriver för det ges inget utrymme och då dör viljan och drivet.

Min kollega är väldigt kvick sådär men vet hur jag funkar så hen brukar ofta framföra sitt och sen säga "Vi kan kika mer på det imorgon så hinner du tänka och fundera också". Då kan hen jobba vidare med annat under tiden och jag jobba med mitt samtidigt som jag processar och formulerar mina tankar kring det vi tog upp.
 
Gallande sjuka kollegan sa tycker jag det verkar otydligt om kollegan var pa jobbet eller ej - ar denna sjukskriven sa ska den saklart inte kontaktas, men ar man pa jobbet sa far man ju.. jobba. Jag laste det som att kollegan faktiskt var pa arbetet, medan andra verkar ha tolkat det som att du kontaktat en sjukskriven kollega?

Tycker tipsen och punkterna ovan ar hjalpsamma - framforallt den om att inte ta pa dig en storre roll an vad du har. Om du ar projektledare och de andra rapporterar till dig ar en sak, men om ni alla ligger pa lika niva och rapporterar till en tredje chef, gor din bit, men inte mer. Det ar inte bara ditt jobb att se till att arbetet blir gjort, sa gor din bit, ha regelbundna rapportpunkter dar du moter upp med kollegorna gallande hur projektet gar, men om det inte ar enbart ditt jobb att driva projektet framat, den gor det inte heller det!
Om du har for mycket tid over, leta efter annat, mer sjalvstandigt arbete som du kan syssla med medan du vantar pa kolllegorna. :)
 
Funderar på koppling till en sak jag läste nyligen, eg. bara snubblade över av en slump. Har inte riktigt tänkt klart om det så ta inlägget för vad det är, bara en ide om en tanke...

Det handlar om en positiv och en negativ spiral när det gäller att interagera och uppmuntra/stödja resp. pusha/kräva fram aktivitet/prestation från andra.

Tolka som att någon inte vill, bli gåpåig, tycka det blir för dåliga resultat, se mer ovilja/oengagemang, trycka på mer osv. ger en negativ spiral som minskar möjligheten att någon gör det som skulle bli gjort.

Medan att lämna utrymme, vänta in, lita på att personen vill/kommer att göra, själv fylla ut bara där det behövs etc. skapar en positiv spiral där någon blir mer och mer involverad och ansvarstagande.

Funderar om @Nahar tenderar att hamna i tankemönster/beteenden som drar mot den negativa spiralen. (de vill inte, inget händer, jag måste driva...)
Medan den förändring som @manda beskriver handlar om att hon flyttat sig till att arbeta inom den positiva spiralen
Det fetade handlar mycket om hur jag valt att göra: det går att helt enkelt bestämma sig för att den egna förmågan att se och kommunicera utifrån deras bra sidor är viktigare än ens eget bristande tålamod.

Det är inte helt lätt att beskriva hur jag jobbat med mig själv, men de två stora delarna har varit att faktiskt utgå från kollegornas kompetens snarare än min egen otålighet i situationer där båda samförekommer och att välja ord som är neutrala eller bondande snarare än sådana som är hierarkiska eller indikerar motpoler.
Vad du tänker om den andra och varför de gör/inte gör eller hur de gör påverkar alltså ditt eget beteende som i sin tur påverkar den andras beteende. Det enklaste att ändra i den ekvationen är din tanke.

Spiralerna och hur de fungerar beskrivs i inledande kapitel i denna boken. (som bl.a. handlar om vad som gått fel när en person tycker de inte får någon hjälp och de professionella tycker de försökt allt) De grundar sig på grundläggande principer i allmänmänskligt beteende.
Även om sårbara och handikappade är mer känsliga, och personal i de fallen har ett ansvar i sin roll, så borde teorin fungera som förklaringsmodell även när ett arbetsprojekt spårar ur till att separera sig i pådrivare resp. passiva istället för gemensamt samarbete.
 
När jag har migrän vill jag typ skjuta mig själv i huvudet mellan att jag är svimfärdig och spyr, så finns ingen chans att jag skulle låta längtansfull på tanken att jobba. :rofl:
Har bara haft migrän med aura jag, då har jag knappt kunnat läsa texter, och än mindre formulera meningar i skrift, byter plats på alla ord och skriver vissa ord flera gånger, trots att jag anstänger mig till 100 för att skriva ordentligt 😅

Känns rätt respektlöst att kontakta någon som är sjuk, för att fråga något som rör jobbet (om det inte är något riktigt viktigt, och då tycker jag man kan ursäkta sig ordentligt med).
Jag skriver aldrig till någon som är sjuk på mitt jobb, väntar tills dom är tillbaks igen
 
@Nahar Bara för att alla inte jobbar som du innebär det ju inte att de behöver lyftas? Jag uppfattar det som lite förmätet faktiskt. Jag gillar också mitt jobb men jag älskar det inte över allt annat och det skulle vara det sista jag tänkte på i sjukdom.

Ett sätt att prova jobba lite med en gå-påig attityd är ju att aktivt sänka sitt eget tempo och låta någon annan leda eller driva på det hela. Lika som att introverta och ”backande” personer behöver öva på att gå framåt så behöver ibland drivande människor öva på att backa av och inte alltid köra över andra bara för att de tycker det går för långsamt tänker jag. Även om det uppfattas som tyst och segt. Bestäm dig i förväg på att ta en passiv roll, oavsett hur de andra i gruppen jobbar.
 
Undantag är om man arbetar med yrken där liv och hälsa står på spel, då kan man behöva kontakta någon akut.

Och de som jobbar med liv och hälsa har ju typ alltid jourlinjer så den som blir uppringd hemma är ju ofta beredd på det. Om man inte själv är bakjouren och behöver lite stöttning av annan senior person men då har man ju ofta lite koll på vem av kollegorna man kan ringa en tisdag klockan 02 för diskussion.

Mail skickar jag dock när jag själv jobbar, jag väntar inte till nästa morgon för att den andra eventuellt blir stressad av det. Jag skickar mailet så jag kommer ihåg det. Den mottagande personen tycker jag har ett eget ansvar också att inte kolla mailen hemma om hen blir stressad av det.
 
Med risk för att låta hård så låter det som att du både är ganska respektlös och gränslös gentemot dina kollegor? Och som flera andra också påpekat så är det ju också ganska förmätet av dig att anse att du ska lyfta och driva dina kollegor bara för att ni inte jobbar på samma sätt?

Liksom jösses. Ge de space. Svälj inte all luft i rummet. Hade jag ingått i en grupp där vi ska samarbeta och jag kommer på måndagen endast för att upptäcka att jobbet redan är gjort hade jag blivit skogstokig. Det är inte samarbete - det är att köra över.

Och när man har migrän är en skärm verkligen det sista man vill titta på. Det är en sån klassisk sak som kan få mig att tippa över och kräkas av smärta när jag har migrän.
 
Nu verkar du ju vara medveten om att problemet ligger hos dig, och att du behöver jobba med det. Om du bestämmer dig för att ta det lite lugnare (vilket jag kan tycka låter klokt) så kan du dessutom testa att säga till de du jobbar med att de (om möjligt) att du jobbar på det och att de gärna får säga till dig om du tycker att de är för på. Inte för att de på något sätt ska behöva uppfostra dig, men för att visa dem att du vill förbättras och kanske få upptäcka i vilka situationer du blir "för mycket".

Jag och en kollega hamnade i sådant samtal förut. Jag är verkligen inte den som bara latar mig, inte vill ta initiativ eller liknande. Tvärt om älskar jag när det händer något, när man får möjlighet att förbättra något eller kan rätta till ett problem. MEN så var det en kollega som var så "på" att det kändes helt omöjligt för mig att påverka någonting på jobbet. Efter ett tag, när jag till sist fick nog och kände för att strypa kollegan, då gick det att formulera det på ett sätt som kollegan kunde förstå. Det blev betydligt bättre efter det, framförallt så blev kollegan mer uppmärksam på mina signaler om när det blev för mycket och kunde då hejda sig själv lite snabbare.

Kollegan var inte omedveten om att problemet fanns, men trodde också att "om jag inte säger något så blir inget sagt" osv. Grejen var bara det att jag och även andra var så trötta på den gåpåiga attityden att vi inte orkade bemöda oss med att säga något vid det fåtal tillfällen som kollegan faktiskt var tyst, vi hade redan hamnat i tänket av att det var lönlöst och att kollegan ändå skulle köra sitt race. Om dina kollegor hamnat i samma sits så är det inte konstigt alls om de fortsätter vara tysta vid de tillfällen då du försöker ge dem plats.
 
Först och främst så tack verkligen till alla som svarat, så många bra tankar och råd och jag tar verkligen till mig allt :heart Jag har citerat många men inte alla och svaren går in i varandra lite, så ber om ursäkt om det är rörigt nu. Klipper i citaten så att allt får plats.

Det går att vara driven utan att vara hänsynslös.
Det fetade är nog precis vad jag strävar efter. Ska påminna mig själv om det där lite oftare.

Ett problem är att vi har inte fullt schemalagd arbetstid. Alltså, vi har vissa schemalagda timmar i veckan men mycket ska disponeras själv. Det är både positivt och negativt, och en stor anledning till att jag känner att jag måste ta tag i saker, eftersom jag behöver planera mina dagar i förväg och inte bara kan ta saker som de kommer. Blir stressad när saker ska fixas "senare" utan att det sätts en tid, då är risken att jag inte kan "senare" och att det antingen inte blir gjort eller att det går ut över annat i mitt liv. Men det problemet är inte riktigt vad tråden handlar om, även om det såklart spelar in lite i just situationen som jag tog upp i TS, men det var bara ett exempel.
Edit - när nån är sjuk får man som chef ta en helt annan, enbart stödjande, roll, men det känns också enklare när man har en chefsroll, då mina medarbetares väl och ve är mitt primära ansvar...
Kanske blir jag chef någon gång. Men jag känner ändå att innan dess är det kanske bra om jag lär mig att vara lite mindre bufflig mot folk. Det handlar ju om privatlivet också, och där kan jag inte gå och vara chef hela tiden. Stackars mina framtida barn om jag ska gå och bossa med dem på det viset!
Fast det åligger ju inte dig att lyfta dina kollegor? Väl? Finns det verkligen ingenting mellan att trycka ner dem och att lyfta dem?
Alltså, med lyfta menar jag inte att mina kolleger inte kan stå på egna ben. Menar mer känslomässigt lyft. När jag går från en bra arbetsdag känner jag mitt lätt i själen, nöjd och glad. Jag misstänker att mina kolleger inte känner så efter en arbetsdag med mig tyvärr. Jag vill inte bära någon, men vara en positiv och glad kollega som får dem att må bra över sina prestationer. De ÄR jättesmarta och skitbra på det de gör helt utan mig, men jag vill ju också att de ska veta att jag vet det.
Det är inte helt lätt att beskriva hur jag jobbat med mig själv, men de två stora delarna har varit att faktiskt utgå från kollegornas kompetens snarare än min egen otålighet i situationer där båda samförekommer och att välja ord som är neutrala eller bondande snarare än sådana som är hierarkiska eller indikerar motpoler.
Vilket fantastiskt svar med så många bra saker att ta med mig framåt! Kommer spara ner detta och läsa på inför möten kommande veckorna. Du har förstått precis vad mitt problem är och jag är väldigt tacksam:heart
Om du inte är projektledare utan ni jobbar på samma nivå så att säga så tänker jag att du kan prova att ta ett steg tillbaka så att du inte självklart blir den som fördelar arbetsuppgifterna. Enligt min erfarenhet är det så att om person i en grupp tar på sig ansvaret för både delarna och helheten så blir det lätt att övriga backar.
Vi har inte någon projektledare alls. Vi rapporterar till varandra med ett gemensamt mål fem veckor framåt som sedan går till admin och rapporteras in. Vi har viss schemalagd tid och mycket "fritt gemensamt arbete" på gott och ont. Som jag svarade @muslidag ovan blir det lite problematiskt ibland då jag måste planera saker åtminstone några dagar i förväg och därför ofta blir den som tjatar om en tid och en plats.
Min kollega är väldigt kvick sådär men vet hur jag funkar så hen brukar ofta framföra sitt och sen säga "Vi kan kika mer på det imorgon så hinner du tänka och fundera också". Då kan hen jobba vidare med annat under tiden och jag jobba med mitt samtidigt som jag processar och formulerar mina tankar kring det vi tog upp.
Det fetade ska jag ta med mig. Låta tystnaden vara så kan jag jobba på något annat medan jag väntar. Får öva tålamodet lite :)
Om du har for mycket tid over, leta efter annat, mer sjalvstandigt arbete som du kan syssla med medan du vantar pa kolllegorna. :)
Fetade var ett jättebra tips, tack! Förklarar det med kollegan i ett svar längre ner här.
Vad du tänker om den andra och varför de gör/inte gör eller hur de gör påverkar alltså ditt eget beteende som i sin tur påverkar den andras beteende. Det enklaste att ändra i den ekvationen är din tanke.
Så väldigt bra råd! Tack! Kanske köper boken. Hälften av oss som jobbar tillsammans har någon form av NPF så det kan nog hjälpa:laugh: Och oavsett så är det verkligen som du säger, jag tror att mina tankar har fastnat i ett mönster som inte nödvändigtvis är sanningen, och jag behöver ändra på det!
@Nahar Bara för att alla inte jobbar som du innebär det ju inte att de behöver lyftas? Jag uppfattar det som lite förmätet faktiskt. Jag gillar också mitt jobb men jag älskar det inte över allt annat och det skulle vara det sista jag tänkte på i sjukdom.
Se mitt svar till @Enya ovan angående att lyfta.

Jag är lite rädd för att stå tillbaka helt. Jag har liksom blivit känd på arbetsplatsen för att vara en sån som tar tag i allt, så jag tänker att mina kolleger kallt räknar med att jag driver, och att om jag inte gör det så kommer de bara lägga ner. Men nu när jag skriver det så inser jag att det är en ganska enkel sak att faktiskt prata med dem om.
Och när man har migrän är en skärm verkligen det sista man vill titta på. Det är en sån klassisk sak som kan få mig att tippa över och kräkas av smärta när jag har migrän.
Se mitt svar till @Enya ovan om att lyfta.

Jag har inte gjort allt jobb över helgen. Det hände i grundskolan, för sådär 20 år sen, och jag skrev i TS att jag inte alls gör så längre.

Angående sjuk kollega: Det var bara ett exempel, och till råga på allt det som fick mig att inse att jag behöver ta tag i problemet (och därmed starta den här tråden). Jag förstår att det är orimligt att kräva att någon som är sjuk ska jobba, och det var inte det jag gjorde heller, jag insåg att min frustration var mitt problem. Som jag skrev ovan har vi endast delvis schemalagd tid, och jag vill ha god framförhållning med planeringen. Kollegan kontakta mig med sms och sa att hon är sjuk, mitt svar var inte att vi skulle sätta oss ner och jobba då utan endast att jag ville planera om när vi skulle göra jobbet som var tänkt att göras imorgon. Men som sagt, jag insåg ju att min frustration inte var rimlig.

Är det något annat än dessa saker som du menar är respektlöst och gränslöst, som jag faktiskt skrivit om i tråden? Och om jag nu startat en tråd för att jag vill bli bättre, kanske du kan komma med lite råd om hur jag ska agera istället? Jag har ju startat tråden för att jag ser problemet, så att säga att där finns ett problem hjälper liksom inte, utan gör mig mest bara ledsen.
Kollegan var inte omedveten om att problemet fanns, men trodde också att "om jag inte säger något så blir inget sagt" osv. Grejen var bara det att jag och även andra var så trötta på den gåpåiga attityden att vi inte orkade bemöda oss med att säga något vid det fåtal tillfällen som kollegan faktiskt var tyst, vi hade redan hamnat i tänket av att det var lönlöst och att kollegan ändå skulle köra sitt race. Om dina kollegor hamnat i samma sits så är det inte konstigt alls om de fortsätter vara tysta vid de tillfällen då du försöker ge dem plats.
Jo, det lutar mot att prata med dem. Ska bara hitta ett sätt att formulera det på som inte bara blir att jag ställer krav och överröstar dem. Igen. Jag tror att jag har en tendens att formulera mig hårt och konfliktskapande, som någon ovan var inne på. Så jag ska betänka noga innan jag tar upp detta, men ska definitivt göra det!
 
Jag har lätt för att ta över på möten och vara den enda som pratar vilket resulterade i att alla höll med om det jag redan sagt. Jag bad min chef att vända sig till de andra först och låta de svara innan mig. Slutade också sätta mig mitt i mitten utan lite mer på sidan vilket automatiskt gjorde att jag inte upplevde mig som mötets mittpunkt.

Är det något som skulle kunna hjälpa dig att hålla dig tillbaka?
 
@Nahar jag tycker att du använder lyfta fel. Det är fortfarande inte din uppgift. Det är inte din uppgift att få dina kollegor att må bra efter deras prestation. Det finns många sätt att visa uppskattning på, men jag kräks över gåpåiga personers krystande peppiga puschande lyftande "uppskattning". Fråga dig själv för VEM du gör det. Dig själv för att DU ska må bättre och vara nöjd om de är nöjda eller för deras skull? Jag, som ibland råkar ut för sådana personer tycker att det där beteendet känns "klibbigt".

Alla människor behöver bli sedda, men det är skillnad på att se någon och att vara gåpåig och lyfta någon. Tex @Fruentimber och några andras lite tuffa inlägg är nog inlägg du ska läsa en extra gång för det du känner att du gör för att mena väl, kan jag nästan garantera att det inte tolkas speciellt välmenande alls. Inte för den som blir utsatt för det.

Du skulle nog behöva tona ner dig ett par hekto.

För mig, som ju bara har av vad du säger i den här tråden, verkar du gränslös på det viset att du väljer att se det som att du vill lyfta kollegorna, du drar liksom i dem för att något ska ske, du skickar sms om jobb för att få närmare tid trots att du fått ett sms om migrän redan (bara det är ett superkliv över gränsen- du hade inte ens fått svar av mig om jag haft migrän), du tror inte att de andra gör något om du backar osv. Följ ditt eget råd om att prata med dem om det här och var sedan mer tyst på mötena, inte helt tyst för det är HELT fel väg att gå, men som @manda skrev att hon gjorde är ju jättefina tips att släppa fram andra på.
 
De ÄR jättesmarta och skitbra på det de gör helt utan mig, men jag vill ju också att de ska veta att jag vet det.

Jag har liksom blivit känd på arbetsplatsen för att vara en sån som tar tag i allt, så jag tänker att mina kolleger kallt räknar med att jag driver, och att om jag inte gör det så kommer de bara lägga ner.

Du får ursäkta att jag klipper mitt i, och att jag inte svarar på det du frågat mig om (hopplöst att sitta och citera och klippa med mobilen), men jag reagerade på ovan formuleringar, främst för att jag inte får ihop det? Liksom, antingen är de skitbra på det de gör även utan dig, eller så är de inte det? Finns det någon anledning till brist på tillit gentemot dina kollegor?
 
" Kollegan kontakta mig med sms och sa att hon är sjuk, mitt svar var inte att vi skulle sätta oss ner och jobba då utan endast att jag ville planera om när vi skulle göra jobbet som var tänkt att göras imorgon. Men som sagt, jag insåg ju att min frustration inte var rimlig"
(Orkade ej citera hela texten och radera allt annat än detta, så gör så här istället)

Fast är någon sjuk så frågar man inte typ "ok när planerar du att vara frisk igen så att vi kan göra den här jobbgrejen?"
Tycker jag iaf, det hade stressat mig något enormt, och gjort mig rätt irriterad med
Ett "Ok! Krya på dig, så hörs vi när du mår bättre igen" typ... hade jag tyckt varit bättre

Att bli frustrerad är väl helt ok, det är väl snarare hur man väljer att agera som är viktigt? :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 268
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 623
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 383
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp