Sambo som inte vet sina behov

Bukefalos 30 år!

tråden blev en annan än vad jag väntade mig när jag böjade läsa.
TS beskriver en relation som inte fungerar.

Det leder fram till huruvida en vuxen man behöver en dadda pga sjukdom, eller om han ska ta tag i sina problem själv.

För mig handlar det om vilket ansvar en partner har för den andres mående, speciellt när den sjuke vägrar göra något själv.

Det handlar - enligt mig - inte om förståelsen för psykiskt mående. Det handlar mer om hur mycket man ska (göra våld på sig själv) ägna sig åt en annan persons "sjukvård"

Kanske borde TS själv ta hjälp av någon form av (par-)terapi? För att reda ut sig själv och sin situation? Bara en tanke.

Det här tycker jag är en beskrivning på otrevligt uppförande.
Att vara arg och sur.
Det förpestar stämningen hemma.

Den ansvarsfulla och vuxna människan ser till att äta på en bestämd tid om det behövs och går mekaniskt till sitt gym för att må bättre i stället för att sitta hemma och vara otrevlig.
En insats i det lilla som man kan kräva för att förbättra stämningen i hemmet.
Inte svårt alls - klocka, göra.
Det du skriver här visar exakt när en person har kommit en bit på vägen i sin depression och börjat må bättre. Börjat ta tag i sin sjukdom. Börjat få hjälp.

Det finns en väg dit och det är ditt första stycke. Så är/kan det vara det i början innan man kommer sig för att söka hjälp och får hjälp. Det är ju inte så att man hux flux bara hamnar i att fungera mekaniskt i en depression, från att må bra till att må dåligt och fungera mekaniskt. Det finns ett mellanting och det är att inte fungera alls/särskilt väl.

tråden blev en annan än vad jag väntade mig när jag böjade läsa.
TS beskriver en relation som inte fungerar.

Det leder fram till huruvida en vuxen man behöver en dadda pga sjukdom, eller om han ska ta tag i sina problem själv.

För mig handlar det om vilket ansvar en partner har för den andres mående, speciellt när den sjuke vägrar göra något själv.

Det handlar - enligt mig - inte om förståelsen för psykiskt mående. Det handlar mer om hur mycket man ska (göra våld på sig själv) ägna sig åt en annan persons "sjukvård"

Kanske borde TS själv ta hjälp av någon form av (par-)terapi? För att reda ut sig själv och sin situation? Bara en tanke.
Parterapi är en superbra ingång för partnern att våga sig på terapi med, om man är fortsatt intresserad av att försöka få den att närma sig vården.

Parterapi är en superbra ingång för partnern att våga sig på terapi med, om man är fortsatt intresserad av att försöka få den att närma sig vården.
DET tror jag med - då har han passerat den där första, lite tabubelagda, tröskeln till att söka hjälp för sitt mående. Man gör det gemensamt till en början, för att sen låta honom gå vidare själv då det ju är hans problem som är roten till det hela.

• Gilla
Reactions: Sel
Som en totalt handlingsförlamad man som har haft enorma problem med självförtroende och självkänsla, varit deprimerad med mera, så känner jag att diskussionen är lite konstig.
Nu talar jag ju från mina erfarenheter och tankar, så det är ju bara en anekdot, och ingenting mer.

Men, jag har aldrig haft någon förväntan att någon annan ska ta ansvar för mitt mående, jag bara intalade mig att det bara är att jag är kass och usel, och att det finns många som har det värre än mig, så varför ska jag försöka be om hjälp?

Har ägnat mycket av de senaste åren till självreflektion, och funderat mycket över mig, mina problem och allt sådant, och tänkt att hade jag varit förmögen att ta emot hjälp när jag var barn, så hade nog mitt liv varit betydligt annorlunda än vad det varit.

När jag "äntligen" sökte vård för depression, så ville jag bara ha medicin, och ingen terapi. Jag insåg inte då att det kanske hade varit något bra. Jag har fortfarande svårt för mycket, jag har fortfarande svårt att ta tag i saker, och jag skulle säkert kunna må bättre rent generellt, och det är svårt och dyrt att hitta en terapeut som passar en själv.

Många (om inte alla) av mina problem grundar sig i rädsla, en rädsla att bli övergiven (igen), en rädsla att inte vara tillräcklig, en rädsla för det okända, en rädsla av att få ett nej, en rädsla för att visa sig vara så värdelös som jag faktiskt tror jag är.
Det kräver mycket att gräva sig ur den gropen, och man måste göra det själv, ingen annan kan göra det åt en. Men, är man helt ensam blir det mycket, mycket jobbigare än om man har personer runt omkring som stöttar en i arbetet.

Självklart ska en aldrig stanna i en relation man inte mår bra av, men samtidigt kan det vara bra att inte bara lämna vid första tecken på att något inte är bra, det är alltid en svår avvägning att göra. Mitt förra förhållande påbörjades kort efter att jag fått mitt första jobb efter en längre tids arbetslöshet, och i början gick det nog bra. Men medan mitt ex blev klar med sina studier och fick jobb, och utvecklades, så fastnade jag. Mina arbetsuppgifter förändrades till något jag inte var helt nöjd med, men jag var för rädd att söka nytt jobb, jag var ju värdelös och kunde inget.
Efter alldeles för många år av att bryta ner mig själv mentalt (igen), så började jag kolla på lite andra jobb, fick ett "erbjudande" om att söka nytt jobb på heltid av min dåvarande arbetsgivare, vilket jag accepterade. Under den här tiden tröttnade mitt ex på vårt förhållande, inte särskilt förvånande, hon gick framåt, och jag stod i bästa fall still. Men, och här kanske är skillnaden, jag sökte nya jobb, gick på intervjuer, fick nej, fortsatte söka, och lyckades till slut, av en slump, komma på intervju och få ett jobb. Och en kort tid därefter meddelade mitt ex att hon ville skiljas. Hon sa då att hon väntat tills jag fått nytt jobb, och det är jag glad för. Arbetslös, rätt nedbruten mentalt av tidigare jobb, ingen möjlighet att få ny bostad, och ensam... Jag hade garanterat inte varit där jag är idag i sådana fall.

Visst kan det vara något som får en att ta tag i saker att bli lämnad, men om det är på ett positivt eller negativt sätt kan bero väldigt mycket på när, hur och vad.

Tillägg: blev avbruten i mina tankar, och glömde bort det här svaret, så det är lite avhugget och väldigt rörigt och osammanhängande. Men jag känner att det är värt att posta ändå

Liknande trådar

• Drunknar i sambons känslor
  • Syster som "alltid" har problem
  • När berätta att jag vill separera?
  • Mötas i olikheter?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026