Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Tack för alla svar! :)

Badger: det här med pension, är föräldrapenningen pensionsgrundande? Läste på nätet att om man är hemma med barn så baseras de första fyra åren på den inkomst man hade innan man gick på föräldraledighet...? Får erkänna jag inte är så påläst om hur pensionen påverkas av min mammaledighet.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi har varit ett par i två år nu, bott tillsammans under några månader innan vi flyttade till annan ort, vilket var sex mån sedan. Så vi har varit sambos i sammanlagt 9 månader ca.
Min sambo har aldrig klagat över mitt hästeri, jag kan vistas i stallet i lugn och ro trots vår lilla dotter, men han vill inte betala för hästen. Det är den ekonomiska biten som känns lite jobbig... Hans inställning och resonemang nu under mammaledigheten... Jag vill prata igenom detta ordentligt men känner jag kan behöva få lite tips och råd av andra hästmänniskor. Hästar är ju en dyr hobby och jag har hittills aldrig lyckats träffa ngn som velat vara med och betala och jag har aldrig sagt emot det heller. Men nu får jag ju som sagt föräldrapenning...
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Men alltså...du har ju en väsentligt lägre inkomst för att du är hemma med ERT gemensamma barn. Det är väl fullständigt självklart att han ska täcka upp för det ni förlorar? Annars kunde du ju likagärna vara ensamstående med barn.
Fattar han inte att det är ett JOBB att vara hemma med barnet?

ursäkta men jag blir lite upprörd här. Han låter helt osannolikt självcentrerad :meh:

Din häst hör inte till samma diskussion tycker jag. Visst kan man diskutera huruvida dyra hobbies ska betalas gemensamt eller ej, men här är det ju inte fråga om det...du hade ju utan vidare haft råd med hästen om du inte flyttat ihop med honom, vilket ju var ett gemensamt beslut, samt skaffat barn med honom.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Som jag ser det så betalar man inte för hästen egentligen om den som jobbar betalar mer när den andra är föräldraledig, utan man betalar för sitt barn. Som jämförelse kan jag säga att min man nu är föräldraledig och jag har denna månad betalat mycket mer än jag brukar när han går på föräldrapenning eftersom han gärna ville köpa nya golfklubbor inför säsongen. Det får liksom bli ett givande och tagande. Jag betalar mer av våra gemensamma utgifter när han är föräldraledig och vice versa. Det kan inte vara så att den som är föräldraledig, för att ta hand om det gemensamma barnet, ska vara pank och inte kunna göra något medan den som jobbat kan leva på som innan barnet. Barn kostar och det är bara att gilla det läget för båda parter som jag ser det.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

I mina förhållanden har vi haft gemensam ekonomi över hushåll, sedan har var och en betalat sina egna intressen, kläder, bilar osv. Men om det skulle kärva, kanske man hade lånat och skulle det ha blivit mer långvarig kris hade vi utan knot betalat och gått samman för att klara ut allt.
Vet du, jag tycker att din sambo ska lägga undan det du förlorar i pension åt dig på något av dina konton (ett vanligt tips från ekonomer när det gäller att kompensera för ojämlikheter ekonomiskt vid familjebildning). Och när du nu får merkostnader av att bosätta dig "hos honom", kunde han väl hjälpa dig lite med din fyrfota särbo som också kommer med i paketet.
Japp, be om lite kompensation. Ska ni inte vara ett team där bådas bästa är för ögonen?
 
Senast ändrad:
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Finns det något sätt du kan minska kostnaderna på hästen? Kanske låna ut den på foder eller ha någon som hjälper till? Där jag har hästarna betalar jag väldigt lite i stallhyra, dessutom köper jag ensilage av sambons morbror. Nu behöver jag inte ha dom så billigt egentligen men jag har aldrig vetet hur länge jag har jobb så det är bättre att ha dom där. Dessutom är det nära hem så jag slipper bensinen.

Jag och sambon har gemensam men ändå skild ekonomi. Vi delar på alla huskostnader men vi betalar ex mobilerna var för sig. Fast vissa saker har han via företaget. Men är det något så är det skit samma vem som betalar mat när vi är ute, om vi skulle resa någonstans eller vem som tankar vems bil. Så på så sätt har vi gemensam. Vi är rätt så duktiga på att hjälpas åt :)
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi delar upp utgifter proportionerligt efter inkomst, så det var ju bara att fortsätta med det under föräldraledigheterna. Dubbelt boende är ju svårt att ha råd med, och jag hade inte skaffat barn om vi inte hade haft bostadssituationen ordnad, plus att bägge hade jobb. Häst och andra nöjen betalar man av sina egna pengar, det får man bestämma själv. Så nej, du är inte ensam om att barn och ridning att betala, men vi har nog pratat lite mer och gjort upp innan hur allt skulle fördelas, helt enkelt, så att vi visste att det skulle funka ekonomiskt för bägge när vi fick barn.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Tid tillsammans och välmående prioriterar vi i vår familj, sen från vems konto det betalas ifrån är skit samma.

Föräldradagarna räcker inte i evigheter.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Om ni flyttat ihop uran att höra upp en plan för hur hushållets utgifter ska fördelas inkl. era hobbys- i ditt fall en häst- så får du acceptera läget? eller prata med honom eller göra revolution?
Kräv att han är hemma med barnet så du kan jobba.
Skit i att betala för mat eller hyra så du har pengar till hästen? Han lär väl knappast låta dig svälta eller gå med på att ni blir vräkta?
Inte så konstruktivt i längden men det är det ju inte av din sambo att tvinga dig att göra dig av med hästen- heller.

Det känns så förmätet att skriva men vi har en otroligt friktionsfri ekonomisk situation. Det som ska betalas betalas- oavsett vad det är eller vem
som bidragit med cashen. Större inköp diskuteras givetvis.

När jag i höstas fick ett besked om att jag har en sjukdom som föser
mig en bit från heltidsjobb, gjorde JAG en budget och insåg att det skulle bli kärvt- för oss alla i familjen - när jag hade häst, utifrån våra nya förutsättningar.
Maken tyckte att jag skulle ha hästen kvar men när man är en familj måste man se till helheten, så känner jag och det får mig att må bra.
DEN helheten borde din MAN se till eftersom han tydligen då tjänar hyffsat och dessutom gillar att du är i stallet, och det säkert är bra för dig.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi har två små barn, och jag har nio hästar.. Vi har inget mina och dina pengar, men krasst sätt så hade jag kanske haft råd med 3-4 hästar utan honom..

Jag hade nog diskutera situationen ordentligt, ska ni verkligen ha separat ekonomi? Känns ju lite tragiskt att du går minus medan han har pengar över med tanke på att ni är sambos och har barn ihop, och dessutom att du fått dyrare boende, plus är föräldraledig för att han inte ska förlora pengar.. Du hade inte förlorat en spänn på att han var hemma iom att ni inte har gemensam ekonomi...
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Justja jag glömde en sak. Om man ska vara strikt borde han nog också betala hälften av merkostnaden du fick för hästarna när ni flyttade, ni flyttade för hans nya jobb-han har orsakat dig merkostnad.

Och dessutom kompensera dig för det du förlorar till din pension nu när du är f-ledig.

Har man varsin ekonomi så tycker jag att man ska dela på den ekonomiska förlusten det innebär att den ena är hemma med barnet man har fått.
Tjänar den ena mindre så tycker jag att den också ska betala mindre på gemensamma räkningar.

Sedan kan jag i sak förstå att man inte vill vara med på att betala för sin partners dyra hobby - men inte i situationen som du beskriver, för där låter ju det det hela bara trist och orättvist. Hoppas ni kan reda ut det hela!

Min hypotes är att man ofta ärver sina föräldraras syn på ekonomi och att det kan ta ett tag att ställa om/mötas om man blir tillsammans med någon som resonerar annorlunda...
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Om ni ska ha delad ekonomi låter det mer rättvist att han tar föräldraledigt? Just nu förlorar inte NI inkomst, DU förlorar inkomst som redan hade 50% längre än honom. Ett alternativ är ju såklart att han ställer upp med det du förlorar i pengar, både långsiktigt och kortsiktigt.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Enligt vad jag precis hörde på en middag är det inte ens lagligt om ni skulle vara gifta. Tydligen ska makar leva på samma standard, inte en äta oxfilé och den andra svälta.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Enligt vad jag precis hörde på en middag är det inte ens lagligt om ni skulle vara gifta. Tydligen ska makar leva på samma standard, inte en äta oxfilé och den andra svälta.

Japp är man gifta eller har gemensamt barn o bor på samma adress så är man försörjningsskyldig för den andre, om man blir arbetslös t ex så får man inget socialbidrag om den man bor med har tillräckligt hög inkomst eller förmögenhet.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Tillsammans! Det är det enda ni kan välja för att klara nuvarande situation och kanske ännu värre. Idag är det pengar som är grundproblemet men tänk om det händer något värre. Då måste ni stå tillsammans från början, hitta balansen i allt.
Få honom att förstå vad som krävs av honom för att hela familjen ska må bra. När det är "mkt som händer" är det lättare att räkna pengar hit & dit men du och ni måste må bäst för att klara, få honom att förstå det.

Vi har en dotter på nu 2,5år. Min fru har studerat från och till i nästan 3år utan egentlig större inkomst innan dess. Jag är föräldraledig en dag i veckan fortfarande och (minst 2dgr från början) men "bidrar" med mest pengar, då min fru bara tagit ut csn-bidrag sporadiskt (men mkt distanskurser vilket gjort att hon varit hemma mycket). Ansvaret för ekonomin är däremot lika, förhandlingarna hårda! Jag ser gärna en del av pengarna som mina, mest för att jag tycker om det så. MEN äter lika mycket räkor, oxfilé och på restaurang som min fru. Valen och delaktighet är viktigare än pengar, om man börjar i den ändan, tillsammans.

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Tog din knapp som ett tecken på att jag höll med och ville fylla på i samma anda!
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi gör också så. Båda har egna pengar på eget konto som vi använder, men nämner om vi tänkte köpa dyra saker. Om någons pengar tar slut får den mer från den andre. Gemensamt är att jag betalar alla räkningar och gör sparande, jag får någon lämplig summa varje månad lite baserat på hur mycket lön mannen fick (vab o sjukdagar ändrar ju lön). Oftast täcker det mer än hälften av räkningarna och blir sparat (eller slösat på ridning :D o arbetsresor)
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Misstänkte det men man vet aldrig säkert ;) Funderade på först om du menade att min man lever sämre än mig :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 148
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp